| 
	
		
			
				| » Online brugere: 369 |  
| 0 medlemmer og 369 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				10-09-2011, 17:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
				
				Alpha one gen 2 gear udveksling
			 
 GoddagHar en Mercruiser 4,3 v6 190hk kaburator med alpha one gen 2 drev som jeg gerne vil have til at sejle hurtigere
 Har prøvet 2 forskellige propeller nu med næsten samme max fart
 21P Vengeance 68km/t målt med gps
 21P High Five 65km/t målt med gps
 WOT 4700rpm med begge skruer
 
 Vil det hjælpe med en anden gearing på drevet? jeg ved pt. ikke hvilken der sidder i drevet da der ikke er noget stemplet nogen steder så skal have den skilt af og talt tænder.
 Hvilken gear udveksling er mest normal?
 |  
	
	| 
			
			 
			
				10-09-2011, 17:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Gearing Alpha One Gen I, årg. 1983 - 1990 
 1.32:1 ( 16/20 tænder på kron- og spidshjul ) Motorer med 300+ HK
 
 1.47:1 ( 20/22 tænder på kron- og spidshjul ) - 5.7 V8
 
 1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.1 6 cyl. rækkemotor
 
 1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6 & 470/485 ( 3.7 L )
 
 1.94:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 3.0, 4 cyl.
 
 Gearing Alpha One Gen II, årg. 1991 og frem
 
 1.47:1 ( 20/22 tænder på kron- og spidshjul ) - 5.0EFI - 5.7 - 5.7MAG
 
 1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6, 4.3 EFI & 5.0L
 
 1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6
 
 1.94:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 3.0L
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 11:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
                  
		Okay tak RolfDvs. at det er  en af de  to her der sidder i min?
 1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6, 4.3 EFI & 5.0L
 
 1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 12:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja, det er jo ikke sikkert, for det kan være ændret mange gange før du købte båden.
 Den sikreste måde er at tælle tænderne på kron- og spidshjul.
 
 Dog tyder noget på, at din udveksling er 1.81:1, når jeg læser dine indlæg om propellere, fart mv.
 
 Du skriver tidligere om at ændre gearingen, så din båd får mere topfart. Grundliggende er en 4.3 V6 ikke er "højhastighedsmaskine" aka de motorer som f.eks. BrianL eller LarsT har i deres både, så med den rigtige gearing og den størstmulige propel du kan trække ved WOT, kan du med motorens præstationer ikke gøre mere. Der findes ikke umiddelbart trykladning til din motortype - ønsker du dette, skal du som minimum have en 5.7MPI.
 
 I min signatur kan du se, hvad jeg sejler med en OMC 4.3 V6...
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 17:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
                  
		Okay så det måske bare fordi båden ikke kan mere    
Nu skriver du trykladning det havde jeg os selv i tankerne men kan motoren holde til det? findes der tykker toppakning eller skal man til at lave en mellemlags plade , kan stemplerne holde eller skal jeg ud og finde nogle smedede stempler
 
kommer nok til at koste for meget til at det kan lade sig gøre, skifte til indsprøjtning og sætte kompressor på er nok ikke at foretrække
				 Sidst redigeret af madzch; 11-09-2011 kl. 18:28.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 19:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 704
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der er jo også propeller som burde give bedre topfart end Vengeance. Umiddelbart vil jeg mene at Enertia er den der giver højeste topfart fra Mercury, men om det er meget mere end få km/t ved jeg ikke og så er Enertia en meget dyr propel pga. dens specielle legering!
 Iøvrigt sejler min båd ca. samme topfart som din - min er måske nogle hundrede kg. tungere men jeg har så også 35 hk. mere!
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 19:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by madzch  Okay så det måske bare fordi båden ikke kan mere    
Nu skriver du trykladning det havde jeg os selv i tankerne men kan motoren holde til det? findes der tykker toppakning eller skal man til at lave en mellemlags plade , kan stemplerne holde eller skal jeg ud og finde nogle smedede stempler
 
kommer nok til at koste for meget til at det kan lade sig gøre, skifte til indsprøjtning og sætte kompressor på er nok ikke at foretrække |  Hold dig væk fra trykladning med mindre det er fabriksmonteret !
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 19:09
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by thg  Der er jo også propeller som burde give bedre topfart end Vengeance. Umiddelbart vil jeg mene at Enertia er den der giver højeste topfart fra Mercury, men om det er meget mere end få km/t ved jeg ikke og så er Enertia en meget dyr propel pga. dens specielle legering!
 Iøvrigt sejler min båd ca. samme topfart som din - min er måske nogle hundrede kg. tungere men jeg har så også 35 hk. mere!
 |  Ja, og i det store hele med fritidsbåde kan dyre propellere sjældent opveje de ønsker som bådejeren har omkring topfart.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-09-2011, 19:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
                  
		Okay tak 
Jeg må nok indse båden ikke er lavet til høj fart    
THG Tak for handlen proppen var self. som beskrevet   |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 16:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
                  
		Rolf vil det give mere og skifte til 1.62:1 altså hvis nu min sejler med 1.81:1 ? |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 18:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Gast |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: Sjælland 
						Indlæg: 287
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by madzch  Rolf vil det give mere og skifte til 1.62:1 altså hvis nu min sejler med 1.81:1 ? |  Det giver ikke noget at skifte til en anden gearing.  
Belastningen af motoren er en kombination af drevets gearing og propellens stigning,  
dette er nøjagtig som en ligning i matematik, hvis du ændre til højere gearing må du ændre til  
propel med lavere stigning, da du har nået en belastning der svarer til motorens maksimale moment.
 
Eneste løsning for at få mere fart er flere hypper og den investering kommer aldrig hjem igen,  
så er det billigere at købe en anden skude der kan præstere den ønskede fart :-)
 
Som der skrives i nogle af de andre svar kan der være lidt fart at hente ved at finde netop den propel  
der passer perfekt til båden, men at eksperimentere med propeller er heller ikke gratis,  
specielt ikke hvis de skal være blanke :-)
 
Her et billed af mit eget testsæt :-D
 
				__________________LarsH
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 18:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
                  
		Okay ..  
Jøsses maren der er nogle propeller   |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 18:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 18:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by LarsH  Det giver ikke noget at skifte til en anden gearing. Belastningen af motoren er en kombination af drevets gearing og propellens stigning. Dette er nøjagtig som en ligning i matematik, hvis du ændre til højere gearing må du ændre til propel med lavere stigning, da du har nået en belastning der svarer til motorens maksimale moment.
 |  Enig !
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 18:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 Bopæl: Midtjylland 
						Indlæg: 119
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg er hermed ude i at båden simpelthen ikke kan mere og må nok bare nyde den nu hvor den endelig sejler som en drøm efter det hårde arbejde med motor rep og drev rep.. 
 Tak for svaret alle sammen
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-09-2011, 19:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by madzch  Jeg er hermed ude i at båden simpelthen ikke kan mere og må nok bare nyde den nu hvor den endelig sejler som en drøm efter det hårde arbejde med motor rep og drev rep.. 
 Tak for svaret alle sammen
 |  Simpelt svar; JA
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,211 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Marionbar |  |