| 
				
				» Online brugere: 344 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 344 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	 | 
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 21:46
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  thg
					 
				 
				Hvis så vi siger at man har fuld tank, lidt udstyr og 6 personer i båden, er det så højere eller lavere stigning der skal til for at få WOT til at ligge omkring de 4800? 
			
		 | 
	 
	 
 Lavere. Ansku det lidt om gearene på en bil eller cykel. Du skal ned i gear (ned i stigning) for at trække et større læs.
 
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  thg
					 
				 
				Sejler primært med ialt med 2-3 personer (inkl. mig selv) og enkelte gange 4-6 personer, så overvejer derfor om jeg burde have 2 propeller! 
 
Hvorfor tror du 21P er for stor, når standard propellen er det? Har prøve lidt forskellige setups på Mercury's propelberegner og der kommer den frem med 19P-21P. 
			
		 | 
	 
	 
 Standard propellen er en 3 bladet, og som udgangspant skal man gå ned med ca. 2" i stigning når man tilføjer et ekstra blad. 21" 3 bladet svarer nogen lunde til en 19" 4 bladet. Men diameteren er også en vigtigt faktor som også påvirker hvor meget man skal op eller ned i stigning. 
 
Under alle omstændigheder bør man have 2 propeller, for hvis man kraftigt beskadiger den ene, kan man altid komme hjem i havn, hivs man har en ekstra i reserve.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 21:51
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  nytdrev.dk
					 
				 
				Den 3-bladede kan være Apollo serien. Det ligner en standard alupropel blot i rustfrit stål. 
 
Ballistic serien ser noget mere raceragtig ud - det ses også på propelbladenes design 
			
		 | 
	 
	 
 Det var ballistic serien med de "kappede" blade.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 21:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lars T
					 
				 
				Lavere. Ansku det lidt om gearene på en bil eller cykel. Du skal ned i gear (ned i stigning) for at trække et større læs. 
 
 
 
Standard propellen er en 3 bladet, og som udgangspant skal man gå ned med ca. 2" i stigning når man tilføjer et ekstra blad. 21" 3 bladet svarer nogen lunde til en 19" 4 bladet. Men diameteren er også en vigtigt faktor som også påvirker hvor meget man skal op eller ned i stigning.  
 
Under alle omstændigheder bør man have 2 propeller, for hvis man kraftigt beskadiger den ene, kan man altid komme hjem i havn, hivs man har en ekstra i reserve. 
			
		 | 
	 
	 
 Lars til din info gik jeg fra 3 bladet vengeance til 4 bladet REV 4, begge 21P    Samme motor og ca samme størrelse båd & vægt som thg. og MAX WOT var begge 4800.
 
For lige at tilføje, så tager den for mange RPM med HighFive 21P, der skal jeg op i 23P, så din teori holder ikke.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af NarkoKrig; 17-03-2011 kl. 21:59.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 21:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 704
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Dvs. så passer det formentlig nok meget godt med 17P når jeg har mange personer med og 19P "til hverdag"? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 21:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  thg
					 
				 
				Dvs. så passer det formentlig nok meget godt med 17P når jeg har mange personer med og 19P "til hverdag"? 
			
		 | 
	 
	 
 Det lyder meget sansynligt.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 22:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  NarkoKrig
					 
				 
				Lars til din info gik jeg fra 3 bladet vengeance til 4 bladet REV 4, begge 21P    Samme motor og ca samme størrelse båd & vægt. og MAX WOT var begge 4800.
 
For lige at tilføje, så tager den for mange RPM med HighFive 21P, der skal jeg op i 23P, så din teori holder ikke.  
			
		 | 
	 
	 
 Hvad angår din HF og Rev4, så holder det Lars siger, for din Rev4 har meget større diameter og agressive bladdesign end din HF.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 22:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				Hvad angår din HF og Rev4, så holder det Lars siger, for din Rev4 har meget større diameter og agressive bladdesign end din HF. 
			
		 | 
	 
	 
 Netop defor er det misvisende det han skriver med 2" op/ned ved + - 1 blad.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-03-2011, 22:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  NarkoKrig
					 
				 
				Lars til din info gik jeg fra 3 bladet vengeance til 4 bladet REV 4, begge 21P    Samme motor og ca samme størrelse båd & vægt. og MAX WOT var begge 4800.
 
For lige at tilføje, så tager den for mange RPM med HighFive 21P, der skal jeg op i 23P, så din teori holder ikke.  
			
		 | 
	 
	 
 En ting er teori en anden er praksis. Jeg nævner blot et par af de parametre som man tager udgangspunkt i, og intet er jo sort eller hvidt når det gælder propellere.
 
Men det virker lidt besynderligt at Revo skulle tage de samme omdrejninger som den standard vengeance, da Revo'er er noget større i diameter plus den har et ekstra blad.
 
ang. Highfive'en så har lige præcis den propel meget mindre diameter end andre propeller, da dens primært er designet til at blive spunnet hurtigt rundt og til at komme hurtigt ud af vandet. F.eks. har en Mirage omkring 1.5" større diameter end en tilsvarende highfive - Det svarer til ca. 10% større diameter.
 
Så jo teorien holder skam - at der så er enkelte undtagelser som bekræfter reglen er noget helt helt andet   
Som altid bør man jo teste og teste og teste    
PS - din Revo var det Lasses, den labbede fra hans Baja?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af Lars T; 17-03-2011 kl. 22:19.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				18-03-2011, 10:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 704
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Vi er enige om at en 3-bladet propel giver bedste topfart, men dårligt træk og dårligere performance. 
 
Hvor meget vil I tro tophastigheden vil falde ved at gå fra en standard 3-bladet alu til en Rev 4 eller Vensura og hvor meget yderligere vil tophastigheden falde ved at vælge en HighFive? 
 
Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed? 
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af thg; 18-03-2011 kl. 12:26.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				18-03-2011, 13:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Sjælland 
					
					
						Indlæg: 287
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  thg
					 
				 
				Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed? 
			
		 | 
	 
	 
 Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug.
  
Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-))
 
   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				LarsH
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				18-03-2011, 14:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  LarsH
					 
				 
				Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug. 
  
Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-) 
			
		 | 
	 
	 
 Har du ikke propellere i rustfrit stål.....      ?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				19-03-2011, 06:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  thg
					 
				 
				Vi er enige om at en 3-bladet propel giver bedste topfart, men dårligt træk og dårligere performance. 
 
Hvor meget vil I tro tophastigheden vil falde ved at gå fra en standard 3-bladet alu til en Rev 4 eller Vensura og hvor meget yderligere vil tophastigheden falde ved at vælge en HighFive? 
 
Hvordan finder man helt præcist det folk betegner som cruisespeed? 
			
		 | 
	 
	 
 Jeg oplevede ingen tab i topfart da jeg gik fra Vengeance til Rev4, det skal så også siges at Vengeance absolut ikke er nogen racer propel. Den er vel egentlig ikke rigtig god til noget   
Men med High-Five mistede jeg ca 5-8Mph på toppen.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-03-2011, 21:49
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 704
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Har spurgt nogle danske forhandlere om den egentlige forskel på Revolution 4 og VenSura og to har uafhængigt af hinanden svaret at at VenSura er det man skal vælge til et AlphaOne drev og at Revolution 4 mest er til påhængsmotorer, men kan dog godt anvendes til AlphaOne... 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-03-2011, 22:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  thg
					 
				 
				Har spurgt nogle danske forhandlere om den egentlige forskel på Revolution 4 og VenSura og to har uafhængigt af hinanden svaret at at VenSura er det man skal vælge til et AlphaOne drev og at Revolution 4 mest er til påhængsmotorer, men kan dog godt anvendes til AlphaOne... 
			
		 | 
	 
	 
 Tja jeg ville nu nok tage forhandlernes mening med forbehold, de påstår også en High-Five ikke er til bowriders   
Specielt da det er det modsatte Mercury skriver selv.
 
Men kom nu og lån min prop inden du køber, så er du ikke et sekund i tvivl mere.
 
Lidt læsestof:
 Comp Series                         Mercury’s most cutting-edge geometries for the most demanding boater.
 Revolution 4
 The Revolution 4 is the four-blade cousin of the legendary  three-blade Tempest Plus. The Revolution 4 is an outstanding match for  outboard-powered walleye boats, single- or twin-outboard-powered center  consoles, and stern drive-powered deck or sport boats. The aggressive  four-blade design provides outstanding holeshot and improved midrange  over the Mirage Plus.
                      - Available in 15- to 25-pitch in two-inch increments
 
- Right-hand and left-hand rotation
 
- Fits outboards (135hp and above); Alpha and Bravo One stern drives
 
 Available Pitches                 15, 17, 19, 21, 23, 25 
                                           Material                 Stainless Steel                                                            Alloy                 Stainless Steel 
                                           Rotation                 LH, RH 
                                            Number of Blades                 4                                                        
 Performance Vent System (PVS)                 Yes 
                                                        Boat Types 
                Aluminum 
Bowrider 
Fish-n-ski 
Inshore fishing (bay, flats) 
Multi-species 
Offshore fishing 
Pontoon 
Ski 
Sportboat / Performance Boat
 Sport Series                         Mercury’s best value propellers for customers who are ready to step up to the durability and performance of stainless steel.
  
VenSura
The VenSura is a tough, durable saltwater propeller for single  or twin outboard applications, 135hp and above. The VenSura’s four-blade  design delivers better acceleration and holding than a three-blade  propeller. The VenSura’s geometry provides strong bow lift – even in  rough seas.
                      - Available in 17- to 23-pitch
 
- Right-hand and left-hand rotation
 
 
Available Pitches                 17, 19, 21, 23 
                                           Material                 Stainless Steel                                                            Alloy                 Stainless Steel 
                                           Rotation                 LH, RH 
                                            Number of Blades                 4
 Performance Vent System (PVS)                 Yes 
                                                        Boat Types 
                Aluminum 
Bowrider 
Center Console 
Cruiser 
Deckboat 
Fish-n-ski 
Multi-species 
Offshore fishing 
Runabout - Cuddy 
Runabout - Open Bow 
Ski  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af NarkoKrig; 24-03-2011 kl. 22:29.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-03-2011, 22:26
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 
					Bopæl: nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 142
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  LarsH
					 
				 
				Cruise mener jeg er højeste hastighed ved laveste brændstofforbrug. 
 
Propel, der vælger man bare den der passer til dagens sejlads :-))
 
   
			
		 | 
	 
	 
 LarsH. passer disse til min motor ??  
		
		
		
			
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				25-03-2011, 07:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: Sjælland 
					
					
						Indlæg: 287
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  molboen
					 
				 
				LarsH. passer disse til min motor ?? 
			
		 | 
	 
	 
 Nej desværre ikke, den ene er til 4 3/4" og den anden er til 4 1/4" iøvrigt er de begge 26" i stigning, ca. dobbelt så meget som du skal bruge :-)  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				LarsH
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				25-03-2011, 07:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2010 
					Bopæl: nordsjælland 
					
					
						Indlæg: 142
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  LarsH
					 
				 
				Nej desværre ikke, den ene er til 4 3/4" og den anden er til 4 1/4" iøvrigt er de begge 26" i stigning, ca. dobbelt så meget som du skal bruge :-) 
			
		 | 
	 
	 
 ØV hvor kan foto snyde.............  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
		
		
		 | 
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,256 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, EthanSpenc | 
	 
			
		
	 
 
			 |