| 
				
				» Online brugere: 370 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 370 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-08-2008, 18:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Mercruiser olie
			 
			 
			
		
		
                  
		I Danmark har importøren af Mercruiser valgt ikke at markedsføre andet end den almindlige mineralske 25w-40 olie til indenbordsmotorene - dog er prisen skruet godt i vejret selv for denne "standard olie" 
 
Mercruiser laver imidlertid en super olie som er delsyntetisk
  
den kan som sagt ikke normalt fås i Danmark men se hvad jeg fandt her:
 http://marineparts24.dk/shop/product...2bc765d40a7ad7
Og så kan 4 liter endda købes for under 200 Dkr
 
Jeg benytter selv denne olie og kan kun anbefale den til mercruiser i/o motorene  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 09:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Søger selv efter olie til min volvo de foreskriver 15/50w mineralsk/syntetisk,volvo sælger 5 liter 15/50w mineralsk til 284.-uden rabat eller syntetisk til 723.- for 5 liter,ifølge brugsanvisningen er det kun på drevet jeg skal have syntetisk olie på som koster fra 152.- pr/liter til 235.- pr/liter,ville det ikke være ok at kører på mineralsk olie på motor?syntes ikke jeg kan se hvor meget olie der skal på mit drev(nyt sx drev)måske 2,4liter,hvor motoren tager ca 5liter incl filter 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 16:16
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Volvo og Mercruiser benytter samme grundmotor nemlig GM vortec industrimotorer - så derfor kan de selvfølgeligt også benytte samme olie - du kan se motorene direkte på GM`s hjemmeside ( http://www.gm.com/experience/technol...ne_engines.jsp)
  
NytDrev og Marineparts (har reklamer på siden her) har begge den olie du skal bruge Mercruiser olien på billedet i denne tråd er fra marineparts.dk
  
Selv benytter jeg Mercruisers semisyntetiske motorolie da jeg kan få den billigt i Sverige (tror det er fordi den lokale forhandler i Tranås har fejlmærket prisskiltet hehe) men min GM Vortec 3000 motor (som Mercruiser har sat sine skilte på) kan køre med enhver olie der overholder specifikationerne - og havde jeg ikke tilgang til Merfcruisers semisyntetiske olie til en billig penge ville jeg anvende Castrol Edge 5w-40 idet jeg kan købe denne fuldsyntetiske højkvalitetsolie til importørpris på mit arbejde - og den olie har jeg på "lager" da den benyttes på mine biler
  
Din motor tager 1 gallon olie (=ca 3,8 liter) og det er netop den størrelse bla. Mercruiser sælger sine olie i 
  
Rolf fra Nytdrev har lavet en oversigt - husker ikke om det var her eller på nytdrev`s forum med olievolumer på Volvo og Mercruiser drev - man Rolf svarer nok selv på det med volumen - og på hvad olie han evt kan tilbyde
  
På drevet benytter jeg Mercruiser Fuldsyntetiske drevolie - men enhver anden højkvalitets drevolie kan også anvendes  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 17:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Olievolume på Volvo Penta motorer.
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Her kommer listen med olievolume på Volvo Penta motorer: 
 
B18-B20, 3.75 liter 
AQ 120B, 4.00 liter 
AQ125, 5.20 liter 
AQ131/230, 4.00 liter 
AQ140, 5.70 liter 
AQ145, 5.20 liter 
AQ151/251, 4.50 liter 
3.0 GL/GS, 3.80 liter 
B30, 6.00 liter 
AQ175/205, 4.20 liter 
4.3 GL/GS/GXI, 4.30 liter 
AQ190/240 ( Ford motor ), 5.20 liter 
AQ200B, 6.10 liter 
AQ200C, 5.00 liter 
AQ200D, 4.40 liter 
AQ211/501, 5.40 liter 
AQ225B, 6.10 liter 
AQ225C, 5.20 liter 
AQ225D/527, 5.40 liter 
5.0 FL ( Ford motor ), 5.70 liter 
5.0 FI ( Ford motor ), 4.60 liter 
5.0 GL/GXI, 5.70 liter 
5.7 GL/GXI, 5.70 liter 
5.8 FL ( Ford motor ), 5.60 liter 
5.8 FI/FSI ( Ford motor ), 4.60 liter 
740 A/B, 6.65 liter 
4.4 - 8.2 GL/GSI, 6.60 liter 
8.1, 8.50 liter 
DPX375-420, 8.50 liter 
DPX500-600, 9.50 liter 
 
Benzinmotorer produceret efter juni måned 2001 ( røde motorer ) samt  
DPX500-600 SKAL have syntetisk motorolie API 15W-50. Dette gælder dog ikke 3.0 liters motorer, der kan benytte almindelig 15W-50 motorolie. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 17:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Benzinmotorer produceret efter juni måned 2001 ( røde motorer ) samt  
DPX500-600 SKAL have syntetisk motorolie API 15W-50. Dette gælder dog ikke 3.0 liters motorer, der kan benytte almindelig 15W-50 motorolie.[/QUOTE] 
 
I brugsforviringen på min penta 4,3gxi fra 2007 står der den kan kører på syntetisk olie,tror nu også det er det den fik på da den var til 20timers service,ellers havde prisen nok også været lidt højere 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 17:56
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Olievolume på Volvo Penta drev.
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Her er listen med olievolume på alle Volvo Penta drev. 
 
100A, 2.0 liter ( Hypoid SAE80W90 ) 
100B, 3.0 liter ( dieselmotorolie ) 
100S, 2.5 liter ( dieselmotorolie ) 
110S, 1.8 liter ( dieselmotorolie ) 
120 S-A t.o.m D, 2.8 liter ( dieselmotorolie ) 
120S-E, 2.8 liter ( helsyntetisk API GL5 75W90 ) 
MS 125S, 2.0 liter ( dieselmotorolie ) 
MS130S, 2.9 liter ( ATF Dexron II,III ) 
MS150S, 3.25 liter ( ATF Dexron II,III ) 
200, 3.25 liter ( dieselmotorolie ) 
250, 2.2 liter ( dieselmotorolie ) 
270, 2.2 liter ( dieselmotorolie ) 
280SP, 2.6 liter ( dieselmotorolie ) 
290SP, 2.6 liter ( dieselmotorolie ) 
280DP, 2.7 liter ( transmissionsolie mineral 80W90 ) 
290DP, 2.7 liter ( transmissionsolie mineral 80W90 ) 
*DP-A, 2.7 liter, ( transmissionsolie mineral 80W90 ) 
*DP-A1, 2.7 liter, ( transmissionsolie mineral 80W90 ) 
DP-A2 t.o.m. D1, 2.7 liter ( API GL5 75W90 helsyntetisk ) 
DP-E, 3.1 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk ) 
DP-G, 3.1 liter, ( API GL5 75W140 helsyntetisk ) 
***DP-H, 5.4 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk ) 
DP-R, 4.3 liter, ( API GL575W140 helsyntetisk ) 
DPX, 2.0 liter, ( API GL5 75W140 helsyntetisk alt. 75W90 ) 
DPX-A, 2.0 liter, ( API GL5 75W140 ) 
SX, 2.1 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk ) 
**DP-S, 2.0 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk ) 
XDP ( plastdrev ), 2.1 liter, ( API 75W90 helsyntetisk ) 
IPS-A, 14 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk ) 
750, 14 liter, ( dieselmotorolie 15W40 ) 
 
 
* = Er den koniske enhed i drevet udskiftet, skal der anvendes 75W90. 
** = Ved renovering 2.0 liter, olieudskiftning 1.8 liter. 
*** = Skifter man gear oftere end 20 gang pr. time pr. 100 timers sejlads og sejles der i søvand med en temperatur på højere end 25 grader celcius, skal der anvendes 75W140. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 18:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Olie til de forskellige I/O motorer.
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Uden at gøre en større sag ud af det, er olie i mange tilfælde en religion. 
 
Hos nytdrev.dk sælger vi følgende olier: 
 
Royal Purple 15W40, fuldsyntetisk. 798,- kr. pr. 5 liter 
Royal Purple 75W90, syntetisk. 225,- pr. liter 
LubriMatic 75W90, mineralsk baseret. 199,- pr. liter 
LubriMatic 80W90, syntetisk baseret. 199,- pr. liter 
 
Jeg benytter Royal Purple motorolie på en lang række bil- og bådmotorer og endda helt uden problemer. Min egen bådmotor, min mors bådmotor  
( Mercedes-Benz 5.2 liter diesel, årgang 1955 ), min Hyundai Santa Fe CDI, min brors Nissan PathFinder CDI, min mors Mercedes-benz E320 benzin og min nabos Ford Mondeo. LubriMatic drevolie har jeg benyttet på mit eget drev dog synes jeg at gearskiftet og støjen fra drevet er blevet markant reduceret efter jeg skiftede fra Pennzoil. 
 
LubriMatic drevolie - 80W90 - har samme konsistens som Mercruiser High Performance Gearlube, og jeg mistænker Mercruiser for at købe deres drevolie hos LubriMatic. 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 18:17
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		ja jeg er bare elektrikker derfor slår man op i det katalog der hører med til båden der er både foto og priser,og alle tal stemmer overens med det det står i instruktionsbogen nemt ikke..................jeg er nok en olieklovn, da jeg kørte vw kørte jeg også til vw og købte longlife olie,i god tro om det måtte være det bedste uha-uha 375dkr pr liter,også stod der ikke dælme ikke vw på dunken,der stod sørme castrol....derfor syntes jeg det er topdoller der står volvo på den oliedunk man køber til båden uden det er urimmeligt dyrt    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 19:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper T
					 
				 
				ja jeg er bare elektrikker derfor slår man op i det katalog der hører med til båden der er både foto og priser,og alle tal stemmer overens med det det står i instruktionsbogen nemt ikke..................jeg er nok en olieklovn, da jeg kørte vw kørte jeg også til vw og købte longlife olie,i god tro om det måtte være det bedste uha-uha 375dkr pr liter,også stod der ikke dælme ikke vw på dunken,der stod sørme castrol....derfor syntes jeg det er topdoller der står volvo på den oliedunk man køber til båden uden det er urimmeligt dyrt    
			
		 | 
	 
	 
 ENN kan fortælle dig meget mere omkring de forskellige motorproducenters "egen" olie. Motorproducenterne laver ikke deres egen olie, men køber den som regel hos en underleverandør.
 
Jeg husker en beretning fra ENN omkring automatgearolie til en af hans BMW´ere, hvor han efter grundig forskning i hvilken olie der skulle bruges, fandt ud af, at Castrol havde en tilsvarende olie som BMW foreskrev, men den kostede 1/10 af, hvad den kostede hos BMW.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-09-2008, 20:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				Benzinmotorer produceret efter juni måned 2001 ( røde motorer ) samt  
DPX500-600 SKAL have syntetisk motorolie API 15W-50. Dette gælder dog ikke 3.0 liters motorer, der kan benytte almindelig 15W-50 motorolie 
 
			
		 | 
	 
	 
 Se det er det Volvo gerne vil have os til at tro på - men Volvo producerer ikke motorene selv - de er præcis magen til dem Mercruiser benytter - og heller ikke Mercruiser producerer dem selv - begge fabrikanter køber motorene hos GM (General Motors) og købte du nu fx motoren hos GM som jo trods alt har bygget og konstrueret den så er anbefalingen bare en motorolie der opfylder nogle API normer som næsten enhver moderne motorolie opfylder - vil du have de præcise normer (husker dem ikke i hovedet) kan de ses på linket til GM  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 22:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ENN
					 
				 
				Se det er det Volvo gerne vil have os til at tro på - men Volvo producerer ikke motorene selv - de er præcis magen til dem Mercruiser benytter - og heller ikke Mercruiser producerer dem selv - begge fabrikanter køber motorene hos GM (General Motors) og købte du nu fx motoren hos GM som jo trods alt har bygget og konstrueret den så er anbefalingen bare en motorolie der opfylder nogle API normer som næsten enhver moderne motorolie opfylder - vil du have de præcise normer (husker dem ikke i hovedet) kan de ses på linket til GM 
			
		 | 
	 
	 
 Jeg mener at Volvo's olie anbefalinger er der mere fornuft i end Mercruisers. Så derfor sejler jeg på Volvo olie selvom jeg har Mercruiser    men bruger det bedste oliefilter fra Mercury (det med syntetisk filter materiale som har langt bedre filtrering end standard filteret). 
 
Min konklusion er, efter for meget olielæsning på nettet   , at en 15W-50 olie er den rigtige viskocitet til GM baseret marine motorer. Jeg mener at 15 er en passende viskocitet når olien er kold. Det betyder at den er "tyndere" end Mercurys 25W-40 ved en kold start og dermed er hurtigere kommer rundt og smører. Til marine motorer ønskes ikke en for "tynd" olie som en 5W-30 olie da længere tids tomgangs sejlads kan betyde brændstof fortynding af motorolien. 
 
Hvis man så presser sine motorer meget og vil gerne købe det bedste til sin motor så bør det være Volvo's fuldsyntetiske olie. Da jeg skulle hurtigt hjem fra Femø i sommers til Karrebæksminde havde jeg olietemperaturer på mellem ca 210 Fahrenheit igennem længere tid, så da havde jeg det godt med at sejle med fuldsyntetisk olie.
 
Ifølge amerikanske hjemmesider så frarådes Volvo's marine olier til motorer med katalysator, med andre ord indholdet af ZDDP er sikkert meget højt, igen perfekt til marine motorer. Det skal dog siges at Mercury's olie også har højt indhold af ZDDP. Det har moderne olier beregnet til biler til gengæld ikke.
 
Endelig påstår Volvo at hvis man skifter olie og starter motoren op for at cirkulere olien så er konservering ikke nødvendig før en normal vinteropbevaringsperiode. Jeg konserverer dog selv for også at beskytte ventilerne, men det antyder at olien indeholder VPI's (Vapor Phase Inhibitors). Igen godt til en marine motor.
 
Sjovt nok ligner Volvo's dunke Mobil One dunke i formen, men det kan være en tilfældighed.
 
Eneste problem med Volvo's olie er prisen. Den er så meget billigere i USA at det er latterligt. 
 
Skal se om jeg kan finde en billig måde at få Volvo olie til Danmark på.  
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Brian - hvad giver du for den olie?? 
du kører vel 12-16 liter igennem? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		i min instruktionsbog volvo 3,0 står der  alm SAE 30  eller 15w-50 
og ved sejlads i temperaturer under 0    alm SAE 10   eller 20w-20 
både syntetisk og mineralsk men mineralsk kræver hyppigere olieskift 
brug helst single-viskositet hvis det kan fås. 
kvalitet  API service CF/SH 
10w-30 og 10w-40 kan ikke anbefales med mindre single-viskositet olier ikke findes. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		I år har jeg købt Volvo's olie i DK og det er ikke lykkedes at få rabat så jeg mener at jeg gav 723 kroner for en 5 liter dunk. Hver motor tager ca. 4,8 liter så et olieskift er ikke helt billigt.  
Derfor vil jeg meget gerne finde en billig måde at få noget tungt hjem fra USA såsom Volvo olie og en drevdonkraft    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  BrianL
					 
				 
				I år har jeg købt Volvo's olie i DK og det er ikke lykkedes at få rabat så jeg mener at jeg gav 723 kroner for en 5 liter dunk. Hver motor tager ca. 4,8 liter så et olieskift er ikke helt billigt.  
Derfor vil jeg meget gerne finde en billig måde at få noget tungt hjem fra USA såsom Volvo olie og en drevdonkraft    
			
		 | 
	 
	 
 det er også min erfaring at det vist er umulig at få rabat når det hedder volvo  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:22
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				brug helst single-viskositet hvis det kan fås. 
			
		 | 
	 
	 
 Det vil jeg ikke anbefale (også selvom det står i instruktionsbogen). 
Mener klart at 15W-50 er bedre. Iøvrigt sjovt at Volvo solgte single-viskocitet 30W olie for indtil nogle år siden også i fuldsyntetisk udgave, men det gør de ikke mere. 
 
Tror at Volvo er blevet klogere, modsat Mercury hvis 25W-40 olie er tæt på at være en single-viskocitet olie, og de er stadig hunderæd for nedbrydning af viskocitetsforbedrende additiver så derfor bruger de en relativ tyk baseolie. Jeg er kommet til konklusion at Mercury er for gammeldags på dette område. Mercury fraråder iøvrigt stadig fuldsyntetisk olie men kan nu godt sælge en synthetic blend olie, selvom de var imod tidligere.  
Jeg synes at der er noget mere fornuft i hvad Volvo gør på olie området nemlig at sælge 15W-50 olie og så tilbyde det i en mineralsk udgave og fuldsyntetisk. 
EDIT: med særdeles fornuftige additiver til marine brug (tror jeg ihvertfald på ... kan ikke dokumentere dette med mindre jeg sender noget til olieanalyse).  
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af BrianL; 16-10-2008 kl. 23:29.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:27
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				det er også min erfaring at det vist er umulig at få rabat når det hedder volvo 
			
		 | 
	 
	 
 Desværre må jeg give dig ret i. Faktisk var Volvo olien billigere på en hjemmeside i Helsingør hos en Volvo forhandler, men selvom jeg havde bestilt den over nettet fik jeg at vide at de ikke ville sælge den til den pris de annoncerede den til. Kun til vejledende pris. De havde åbenbart glemt at holde deres priser opdateret på deres hjemmeside.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				16-10-2008, 23:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  BrianL
					 
				 
				Desværre må jeg give dig ret i. Faktisk var Volvo olien billigere på en hjemmeside i Helsingør hos en Volvo forhandler, men selvom jeg havde bestilt den over nettet fik jeg at vide at de ikke ville sælge den til den pris de annoncerede den til. Kun til vejledende pris. De havde åbenbart glemt at holde deres priser opdateret på deres hjemmeside. 
			
		 | 
	 
	 
 da jeg skulle have ny maskine ringede jeg til flere volvo forhandlere og det var den vejledende  pris alle steder. de var ikke til at rokke. 
jeg snakkede så med et firma der renoverer  motorer og det viste sig at han havde gode aftaler og han kunne købe en hjem til mig. 
pris i 2005  58.000kr  for 3.0 GL med SX drev  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-10-2008, 20:03
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				da jeg skulle have ny maskine ringede jeg til flere volvo forhandlere og det var den vejledende  pris alle steder. de var ikke til at rokke. 
jeg snakkede så med et firma der renoverer  motorer og det viste sig at han havde gode aftaler og han kunne købe en hjem til mig. 
pris i 2005  58.000kr  for 3.0 GL med SX drev 
			
		 | 
	 
	 
 Det skulle vel ikke være Freddy eller Jørn ved Varde cylinder service  
Hvad kan de sælge oil til (volvo)   
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		  Flad visning 
		
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,255 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MarkHarril | 
	 
			
		
	 
 
			 |