| 
	
		
			
				| » Online brugere: 398 |  
| 0 medlemmer og 398 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2010, 22:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
				
				Landstrøm og ladning
			 
 Hvordan er det nu lige det er med at have landstrøm på batterierne. Er det noget man skal gøre under opsyn eller kan man efterlade båden med ro i maven? Jeg mener at kunne huske en del brande der netop opstod pga. ladning i et lukket motorrum. |  
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2010, 22:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		der har været flere brande, hvor man mener at laderen er synderen.  
På vores ture rundt i de danske havne har vi flere steder set skilte med ladning er kun tilladt mens man er i båden. Så har man 200 ah så kræves der en ordentlig lader ellers at man bor i båden weekenden over  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				26-07-2010, 23:38
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Uden at være expert på området, så vil jeg mene at faren for en kortslutning er meget lav med en moderne hel elektronisk lader af god kvallitet, den bliver ikke engang varm, og slukker helt ved den mindste modstand der er over de grænser den er stillet til at ignorere...
 Men jeg vil også personligt helst være tilstede ved en sådan ladning, for et 12 batteri indeholder en helt ufattelig masse energi der komme til udtryk ved en kortslutning, den kan foruden at forsage en brand også explodere og udsætte ting i dens nærområde for et syrebad...
 
 Så lader man i et lukket rum, især et motorrum med brædstofslanger osv. er det nok en god ide´ et sørge for udluftning under ladningen...
 
 Jeg var for mange år siden ude at køre i en 6 volt VW bobble, lige pludselig lød der et ordentlig brag og bagsædet hoppede en halv meter op i luften... Jeg standsede forskrækket for at se hvad braget skyldtes, det viste sig at et låg over batteriet som befandt sig under bagsædet var gledet af så fjederne i sædet kunne kortslutte batteriet med en explosion til følge...
 
 Så alt i alt er sund respect for et sådanne batterier fornuftig....
 
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2010, 07:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Tak for svarene, der bekræfter at jeg nok bør være tilstede. |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2010, 20:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvis der er tale om skibets eget ladeanlæg af ældre dato, så vil jeg ikke lade batterier i en længere periode uden selv at være tilstede.Ved åbne batterier udvikles der knaldgas ved ladning, som  kan antændes af en enkelt gnist.
 
 Lukkede batterier til marinebrug tåler heller ikke permanent ladning. De eksploderer nok ikke ligefrem, men jeg mener de "flækker", hvis ikke den indbyggede sikkerhedsventil virker korrekt.
 
 Såfremt der er tale om en af de "intelligente" ladere er sagen en anden.
 De måler kontinuerligt på ladestrømmen og går over til vedligeholdelsesladning når batteriet er ladet helt op. En sådan lader turde jeg godt lade være tilsluttet permanent.
 
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2010, 20:45
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Mit startbatteri var åbenbart langt nede og jeg har ladet på det de seneste 3 aftener hvor jeg har været i båden. Men det blev bare ikke færdigt. Jeg lader med en Tystor, som jeg stoler 100% på. Så efter at have siddet og kigget ind i en gul lampe der gerne skulle blive grøn hele aftenen, tog jeg lader og batteri med hjem for at lade natten over.2 min. gik der, så var det ladet op !!!!¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤%%%%%%%%%%%%
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2010, 20:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Clasg  Såfremt der er tale om en af de "intelligente" ladere er sagen en anden.De måler kontinuerligt på ladestrømmen og går over til vedligeholdelsesladning når batteriet er ladet helt op. En sådan lader turde jeg godt lade være tilsluttet permanent.
 |  helt enig. jeg lader altid et par døgn efter en weekendtur på vandet.  
så har jeg også altid fuld knald på batterierne når jeg vil ud at sejle igen. 
køleskabet bruger en del strøm når drikkevarene i en lind strøm passerer igennem den weekenden over.  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				27-07-2010, 20:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Mit startbatteri var åbenbart langt nede og jeg har ladet på det de seneste 3 aftener hvor jeg har været i båden. Men det blev bare ikke færdigt. Jeg lader med en Tystor, som jeg stoler 100% på. Så efter at have siddet og kigget ind i en gul lampe der gerne skulle blive grøn hele aftenen, tog jeg lader og batteri med hjem for at lade natten over.2 min. gik der, så var det ladet op !!!!¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤%%%%%%%%%%%%
 |  med en tyster vil jeg ikke være betænkelig ved at forlade båden.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,215 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Boschvjq |  |