| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-02-2014, 20:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Søvandspumpe ?
			 
			 
			
		
		
                  
		Jeg har de sidste to år haft bøvl med at få pumpen til at suge vandet op, og har måtte spæde den for at få den i gang. Problemet er kun når båden har været ude af vandet eller når drevet har været løftet helt op.  
 Jeg skiftede ført impellen men det havde meget lidt eller ingen virkning, og så skiftede jeg hele pumpehuset men stadig bøvl      
 når først jeg har spædet og vandet kommer til pumpen er der ingen problemer og jeg kan sejle for fuld håndtag uden motoren bliver varm.  
 har en ide om en utæthed på sugesiden , da der ikke er nogle utætheder hvor der kommer vand    
 har i nogle ideer til hvor fejlen skal findes.
 http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/19133.jpg 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-02-2014, 20:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvordan ser endedækslet ud, er det slidt ? Der skal ikke meget til før den ikke er optimal. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-02-2014, 21:26
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		[QUOTE=Strøyer;45023]Hvordan ser endedækslet ud, er det slidt ? Der skal ikke meget til før den ikke er optimal.[/QUOTE 
 http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/18626.jpg 
på billedet jeg linker til er det så pladen hvor akslen kommer ud igennem du mener. den har jeg ikke kikket nærmer på    må hellere prøve at åbne den pumpe igen.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-02-2014, 21:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Endedækslet  kan  være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand. 
 
Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen. 
 
Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen. 
 
Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver. 
 
I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-02-2014, 21:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Rolf T
					 
				 
				Endedækslet  kan  være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand. 
 
Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen. 
 
Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen. 
 
Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver. 
 
I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta. 
			
		 | 
	 
	 
 ny impeller original Volvo er monteret 2 gange uden virkning  
den har ingen forstoppelse da den kan sejle for fuld håndtag og ikke mangle køling, problemet er kun når systemet har været tømt, det virker lidt som om vandet kan løbe tilbage/ud når drevet løftes.  
når man ser på systemet er det egentligt også et langt stykke den skal suge i og så enda igennem oliekøleren (til servoen), men det er originalt monteret fra fabrikken og har virket før, så det skal virke.  
prøver at kikke på den plade/endedæksel  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				17-02-2014, 21:51
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: 8860 Ulstrup 
					
					
						Indlæg: 381
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter? 
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type) 
 
Mvh 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Norvik 20" 
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk 
Fast skrueaksel
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |