| 
				
				» Online brugere: 365 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 365 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2013, 12:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2010 
					Bopæl: København S 
					
					
						Indlæg: 9
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Volvo Penta 3.0 GSPFS
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej Fenderen, 
 
Jeg har efter sæsonstart haft lidt problemer med min Volvomotor fra ca. 2000. 
 
Den har indtil i lørdags startet fint og jeg har også kunnet sejle den i lave omdrejinger. Hvis jeg har givet gas, har motoren efter ca. 5-10 givet op og er gået i stå. Når den så har været gået iståførste gang, har den problemer med at starte. Man kan dog få den igang og seje med lave omdrejninger et kort stykke tid hvorefter den går ud igen. Når den har stået lidt, kan man starte den ige og den kan stå i tomgang uden problemer. 
 
I lørdags forsøgte jeg mig lidt frem. Skiftede batteri og brændstoffilter, samt rensede luftindsugningen til kaburatoren. Intet af det hjalp. Den eneste effekt jeg kunne observere var at motoren gik ud after kortere og kortere tid. Til sidst kunne jeg slet ikke få gang i den. En underlig lille detalje jeg opdagede var at motoren tabte omdrejninger, når jeg gik op i forenden af båden (19 fod) og begyndte at hakke noget i det. Det samme skete når jeg gyngede båden fra side til side. Bagbord var værst. 
 
Jeg har mistanke til enten kaburatoren eller brændstofpumpen. Men hvis det skulle være brændstofpumpen, forstår jeg ikke hvorfor motoren overhovedet ville køre før lørdag??? Jeg går ikke ud fra at kaburatoren kan suge ret meget selv??? Da jeg afmoterede det nye brændstoffilter igen, kunne jeg dog se at det ikke var fyldt særligt meget op. 
 
Er der mon nogen der kan kommee nærme en diagnose en jeg kan? 
 
På forhånd mange tak for hjælpen. 
 
Mvh. Søren Sondrup 
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2013, 14:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		er du sikker på der ikke er lidt vand i brændstofsystemet og tanken.  På min volvo 3,0 fra 2005 sidder der et meget lille filter i kaburatoren. Filtret sidder hvor brændstof røret går ind i kaburatoren, der er en ekstra omløber og bag den største gemmer filtret sig :-) 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2013, 16:28
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2010 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 85
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Er enig med goffy og er sikker på det enten er vand i tanken eller i karburatoren. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				_______________________ 
  
Jesper W.  
  
Mariah SX18 / 2006 
Mercruiser 3.0L 135 Hk. 
  
_______________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2013, 17:39
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2010 
					Bopæl: København S 
					
					
						Indlæg: 9
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hej Ibber og Goffy, 
 
Tak for diagnosen. Jeg har sådanset først opdaget problemet da jeg tankede båden op efter jeg havde sat den i vandet. Første tur var på gammel benzin og der oplevede jeg ikke nogen problemer. Kan det hænge sammen med vand i tanken/kaburatoren som i beskriver? 
 
Jeg har også haft skruet lidt på luftskruerne på siden af kaburatoren. Den ene korkpakning vikrede lidt løs. Måske jeg kan have skubbet noget pakning ind i kaburatoren? Lyder det sandsynligt udfra de nævnte symptomer?  
 
Goffy, det filter du beskriver ved brændstofrøret, kan det passe at det er i messing (måske konisk i form)? 
 
Hvis der er tale om vand i tanken, har i så et godt fif til hvordan jeg skal få det tømt af? Tanken er indbygget og ligger under gulvet. Skal den suges ud med hævert princip. 
 
Mvh. Søren 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-07-2013, 09:15
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Vand i brændstofsystemet er en af de hyppigste årsager til driftstop på bådmotorer. Vandet dannes f.eks. ved kondens i tanken, tvivlsom brændstofkvalitet, utæt tankdæksel mv. 
 
En god ide er at have vandudskiller imellem benzintank og karburator, så kan man nemt holde øje evt. vand i brændstoffet. 
 
Ja, en god ide er at få benzintanken tømt evt. med en sugeanordning f.eks. en hævert. 
 
Er der vand i benzintanken vil det ligger i nederste lag, da det er tungere end benzin. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-07-2013, 18:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Der sidder også et filter på sugerøret nede i tanken med kontraventil i den kan nemt være stoppet så brændstof pumpen ikke suge nok op 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Monterey 265 
Volvo penta 5,7gxi 
Dp-s-drev
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	 
	
	
		
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,255 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, MarkHarril | 
	 
			
		
	 
 
			 |