Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 500
1 medlemmer og 499 gæster
Jeaoneswark
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 19:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 21-04-2012, 09:27
janpedersen janpedersen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 14
MEGET træg styring VP280, AQD40 ryger sort

Båd: Regal Ambassador 245 XL, Volvo Penta AQD40 130HK, Volvo Penta 280 Z-Drev...

Problemer med nyerhvervet båd. Der skulle antageligt være monteret nyt teleflex, samt nyt rat nav for 3-4 år siden. Pga. sygdom har båden så stået stille på land de sidste 3 år, men er regelmæssigt blevet startet op. Navet skulle være med en form for låsning, således at når man sejler "låser" rattet automatisk fast i sejlretningen.
Motoren er renoveret af Volvo Penta mekaniker inden den kom i båden for omkring 5 år siden.

Problemerne er, at styringen er MEGET træg, der skal rigtig mange kræfter til at dreje rattet, hvorfor båden er meget anstrengende og besværlig at sejle. Hvad kan skyldes dette? Kan det trænge til smøring efter så mange år uden brug? Kan problemet ligge i drevet? Den drejer umiddelbart også skarpere til den ene side end den anden.

Ang. motoren lyder den utrolig fin, og går rigtig flot. Problemet er bare, at når man rammer 8 knob ca. så vil den ikke mere, og røg meget SORT. Efter ca 10 sek. tog vi farten af, og motoren gik stadig fint. Det eneste tidspunkt, hvor den røg, var deroppe omkring 8 knob. Den gik umiddelbart stadig fint. Kan dette simpelthen skyldes at motoren har stået stille de sidste 3 år og kun blevet startet op måske engang om året? At den simpelthen skal "brændes" af? For mig tyder det på for meget diesel, når det er helt sort røg. Kan det måske være et stoppet luftfilter?

Ja, lidt problemer med en ny indkøbt båd...

Sidst redigeret af janpedersen; 21-04-2012 kl. 10:38.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 21-04-2012, 09:42
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Mht. den træge styring har jeg også haft problemet for et par år siden. Jeg læste mig frem til at mange forestiller sig at det er kablet der skal smøres, mens de fleste faktisk siger at kablet IKKE skal smøres.
Jeg ville i første omgang tjekke om styrekablet går let og ubøjet fra rattet og tilbage til drevet. Der må ikke være skarpe hjørner og bøjninger på kablet.

Er der servo på sådan en?
Manglende olie til servoen. En lækage måske ?

Mht. motoren siger du at der kommer røg fra omkring 8 kn. Men tager den imod gassen? Stiger omdrejningerne til det de skal og kommer der fart i båden?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 21-04-2012, 09:48
janpedersen janpedersen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 14
Teleflex'et skal selvfølgelig tjekkes igennem, næste gang vi kommer derud og får kigget på den... Der er såvidt jeg er orinteret ikke servo på den...

Nu var det min far der sejlede, og jeg snakkede med ham i telefonen. Men de gav den gas, og da den ramte omkring godt 8 kn skete der ikke rigtigt mere, andet end den begyndte at ryge sort og så tog de gassen af for ikke at risikere noget. Mener han sagde at motoren gik med ca 1800 omdr. ved de der godt 8 kn.

Er en AQD40 med 130HK med turbo?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 21-04-2012, 10:27
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Ja, den har turbo og det var også min først tanke mht. din beskrivelse. Røgen har jeg ikke forstand på. Måske ryger sådan en når turboen er død. Jeg ved det ikke. Mener ikke min egen gjorde det, da den havde død turbo.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 21-04-2012, 10:27
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Du kan i øvrigt finde rigtig meget information omkring din motor på Volvo's hjemmeside. http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA...n_engines.aspx
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-04-2012, 10:37
janpedersen janpedersen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2012
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 14
Ja, har også fundet ud af det med turbo... og har så også fundet ud af, at da båden blev solgt i 2006 blev der monteret denne af Volvo Penta nyrenoverede AQD40A... Båden har så ikke sejlet siden 2009, umiddelbart lyder det da ulogisk at turbo er stået af... Når motoren er gennemgået af Aut. Volvo Penta 3 år tidligere... Kunne det tænkes at den kunne være forskubbet i dieselpumpen...
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 120,970
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MicheleUnowl
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden