Efter en laaaang ventetid på de reservedele jeg skulle bruge gik en bekendt og jeg igang med projekt: båd op af vand og gøre vinterklar....
Vi mødtes i havnen kl 09 hvor den første udfordring ventede. Styringen havde sat sig fuldstændigt og det var det første projekt, for overhovedet at komme fra min plads til slæbestedet.... Styringen havde så sat sig, fordi jeg er uvidende klovn (nu mindre uvidende), der ikke havde givet lidt fedt i nibblerne i løbet af sæsonen.. fyyyh, jeg fik skæld ud... Vi gik igang med at skille det af, men den lokale sejlerbiks havde desværre ikke en fedtsprøjte... Så styresystemet blev afmonteret, motoren startet op og så styrede mekanikeren motoren meget manuelt og jeg var på gassen :-D
Næste udfording blev at komme op - kæresten var ikke ankommet endnu med bilen, så vi prøvede lykken med mekanikerens Berlingo... That was a no go.. der holdt heldigvis en flink lastbilchauffør på havnen så lastbil--> tov til Berlingo--> båd på Berlingo og så kom vi op !!!
Så skiftede vi gearkasseolie (der var en smule metalspåner i, ikke godt og igen fik jeg skæld ud), skiftede impelleren (der var i fin nok stand, men nu er det gjort), fik smurt alt imens vi var igang og skiftede tændrør.. jeg har billeder af seancen, men de ligger på kameraet i bilen. Kommer på hurtigst muligt.. Så næste år gør jeg det selv. Fik også gode tips og råd og så meget jeg sejler, bør jeg skifte gearkasse olie i løbet af sæsonen.. og selvfølgelig give fedt, hvor der skal gives fedt!!!!
Jeg var spændt på hvor meget der var groet fast i bunden af båden, men blev GLAD. Der var stort set intet. Det meste kunne tages med en haveslange og en blød børste... Hurra for jeg bundmalede i juli....
Alt blev vasket af indeni (med sæbespåner per anbefaling) og hele båden generelt vasket ned.. så var det derud af til Lolland, hvor hun nu står trygt og godt i en opvarmet fabrikshal..(må lige nævne jeg selv bakkede traileren ind med 20 cm frirum på hver side - meget stolt bror og kæreste
...
Næste år vil jeg prøve at gøre det lidt tidligere, så jeg ikke skal stå udenfor i 4 timer i regnvejr og hygge mig... MEN, alt i alt en super dag og virkelig fedt at lære en masse, såan at jeg kan selv næste gang!!!!
Jeg har vedhæftet et par billeder fra fabrikshallen hvor hun står... (tog jeg på mobilen)..
Så det blev en lidt længere historie :-)
NU glæder jeg mig bare til foråret.....
/Sarah Louise