|
|
05-09-2013, 08:13
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
|
|
Problemer med motor/drev?
Min kollega fik problemer med sin båd igår (MerCruiser 5.0 MPI 260 hk. m. AlphaOne) og beskriver det således - er der nogen idéer?:
Vi kommer sejlende, pludselig er det som om den mister kraften og motoren går lidt op i omdrejninger. Når den sættes i gear tager den flere omdrejninger, end man sejler. Båden kan godt sejle så længe det er i tomgang. Når man bakker tager den slet ikke fat. Virker lidt som en kobling på en bil der fedter.
Sidst redigeret af thg; 05-09-2013 kl. 08:56.
|
05-09-2013, 09:48
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
|
|
Lyder meget som at det er navet i propellen der er beskadiget.
Hvis propellen f.eks. har ipresset gumminav kan det holde ved lave omdrejninger, men så snart der kommer belastning så "fedter" det rundt uden propellen drejer med.
Det kan være en grundstødning eller tidligere påsejling af f.eks. drivtømmer der kan være skyld i det, eller måske bare alm. brugsslitage.
Hvis det ikke kan ses/mærkes visuelt, så er det nemmeste at prøve at bytte propel med ham.
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
05-09-2013, 09:55
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Lyder meget som at det er navet i propellen der er beskadiget.
Hvis propellen f.eks. har ipresset gumminav kan det holde ved lave omdrejninger, men så snart der kommer belastning så "fedter" det rundt uden propellen drejer med.
Det kan være en grundstødning eller tidligere påsejling af f.eks. drivtømmer der kan være skyld i det, eller måske bare alm. brugsslitage.
Hvis det ikke kan ses/mærkes visuelt, så er det nemmeste at prøve at bytte propel med ham.
|
Ok - men lyder det ikke underligt når den slet ikke kan bakke?
|
05-09-2013, 10:04
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
|
|
Ikke nødvendigvis, mange propeller bakker dårligt i forvejen og hvis der så er problemer med navet kan det sagtens blive værre.
Hvis der ikke er nogle mislyde, så vil jeg tro at problemet er ved propellen, men der er andre som er mere I/O-drev-kyndige end mig som måske kan komme med input hertil.
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
05-09-2013, 10:25
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
|
|
Lyder som en knust flo-torq i propellen....
Jeg har en gratis lånepropel med fast gumminav, hvis det har interesse. Skal afhentes og returneres til Hornbæk i ubeskadiget stand, ellers skal der betales fuld hyre...
05-09-2013, 12:20
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
Lyder som en knust flo-torq i propellen....
Jeg har en gratis lånepropel med fast gumminav, hvis det har interesse. Skal afhentes og returneres til Hornbæk i ubeskadiget stand, ellers skal der betales fuld hyre...
|
Tak for tilbuddet. Det kan være han tager fat i dig på et tidspunkt, men indtil videre tror jeg desværre ikke at det kan løse det...
|
05-09-2013, 10:28
|
|
Jeg har fået skiftet en kobling , der må være mellem motor og drev, det er vidst nok noget gummi der er vulkaniseret sammen,mener de måtte have motoren ud,fejlen blev fundet ved at båden blev fortøjret hårdt og så ellers bare i gear med den
|
05-09-2013, 10:56
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Har lige fået lidt mere info som ikke lyder til at det er Flo-Torq'en: Efter at det skete slukkede han motoren og efterflg. var motoren svær at starte og først efter 1 min. kunne den startes igen!
|
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|