Hmm..
Brunt kølevand har jeg kun oplevet engang hvor jeg skiftede bilmotor, den indkøbte havde stået i "kortere tid" som der blev sagt, på hylden hos autogenbrugsforretningen.
De ruster lidt i kølesystemet hvis det er drænet for vand, og det rust skylles så af, og blander sig med kølevandet, og kan vistnok også hæve frysepunktet, på trods af frostvæske i vandet.
Mit råd til dig er at skifte kølevandet på motoren, gerne to gange.
Du behøver ikke komme frostvæske i, i første vandskift.
Sejl med det nogen tid, og skift så kølevand igen, med frostvæske.
Men prøv lige at smage på det vand du har i ferskvandssystemet, en tæret varmeveksler kan blande saltvand i ferskvandet, og ligeså stille udskifte dette med søvand.
Er der overtryk i kølesystemet straks efter opstart?
For så kan det desværre også være toppakningen.
De der våde tændrør.. Jeg tvivler kraftigt på, at vand i brændstoffet kan sætte sig på tændrørerne og gøre dem våde.
De vil højest måske blive sodet pga dårlig forbrænding.
Vandet i brændstoffet vil blive opvarmet til dampform allerede ved kompressionsfasen, og derefter blæst ud af udstødningen sammen med forbrændingsgasserne.
Blev der brugt nye strækbolte ved skift af toppakning i 2010?
Hvis ikke, eller der ganske enkelt ikke er strækbolte på din motor, så tag og prøv at efterspænde dem. De kan godt gå løse og skal efterspændes en enkelt gang.
En kompressionstest vil måske være guld værd, ifbm hvor du skal fokusere din energi.
Mvh