| 
				
				» Online brugere: 353 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 353 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-12-2008, 14:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 
					Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
					
					
						Indlæg: 211
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Nauticus smart tabs
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej boatere   
Er der nogen som har erfaring med NAUTICUS SMART TABS i forhold til elektrisk eller hydraulisk trim. 
Jeg synes vores BL 1950 løfter forenden meget ved acceleration, derfor overvejes trim plader 
mvh Leif  
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-12-2008, 14:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Personlige erfaringer - nej - men jeg har hørt positive udtalelser om dem 
  
Hvis dit power trim virker så burde det dog afbøde problemet med bovløft indtil båden paserer planingstærsklen 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-12-2008, 15:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Har ikke nogen erfaringer med omtalte system, men umiddelabrt bør din båd ikke udstyres med yderligere trimsystemer udover powertrim på dit drev. 
 
Kan årsagen til at forenden løftes for meget ved acceleration skyldes at båden er alt for tung agter ? Måske er dit opdriftsmiddel - skum - fyldt med vand, eller er der vand i hulrummene ? 
 
Så vidt jeg husker, oplevede Stroyer store problemer med accelerationen på sin båd efter han havde købt den, hvilket skyldtes, at opdriftsmidlet i båden var fyldt med vand. 
 
Jeg har benyttet hydrofoil på min båd - to vinger der sættes på kavitionspladen på drevet - og det har givet båden et bedre løft ud af vandet, hurtigere acceleration, bedre stabilitet og mindre crusing speed  
( mindre brændstofforbrug ). Måske det var et forsøg værd på din båd, inden du køber dyrt trimsystem. Hydrofoil systemet koster ca. 500,- kr. og kan erhverves i de fleste marinebutikker. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-12-2008, 16:21
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 
					Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
					
					
						Indlæg: 211
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd? 
 
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet. 
Måske ville en anden metode være bedre. 
 
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode? 
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.  
mvh. Leif 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-12-2008, 18:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lbk
					 
				 
				Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd? 
 
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet. 
Måske ville en anden metode være bedre. 
 
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode? 
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.  
mvh. Leif 
			
		 | 
	 
	 
 Når I kommer så langt med båden at den er sejlklar, er du velkommen til at låne et sæt hydrofoil af mig til at teste med.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-12-2008, 19:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lbk
					 
				 
				Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd? 
  
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet. 
Måske ville en anden metode være bedre. 
  
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode? 
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.  
mvh. Leif 
			
		 | 
	 
	 
  
Du skal trimme drevet helt ned - og derefter give gas - når den planer kan du trimme ud og finjustere til farten er højest eller til den sejler som du syntes er behageligt - men drevet skal trimmes helt ned når du skal op i plan - hvis du vil undgå at den løfter boven  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-12-2008, 12:57
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 
					Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
					
					
						Indlæg: 211
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ENN
					 
				 
				Du skal trimme drevet helt ned - og derefter give gas - når den planer kan du trimme ud og finjustere til farten er højest eller til den sejler som du syntes er behageligt - men drevet skal trimmes helt ned når du skal op i plan - hvis du vil undgå at den løfter boven 
			
		 | 
	 
	 
 Nøjagtigt sådan har vi gjort.   
Og vil gerne låne et sæt hydrofoil til test, når vi sejler igen.    
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af lbk; 07-12-2008 kl. 13:02.
					
					
						Begrundelse: rette trykfejl
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-12-2008, 21:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lbk
					 
				 
				Da vi er nybegyndere med båden, ved vi ikke om den er fyldt med vand? og hvordan finder vi ud af det? Hvor kan man bore hul uden at det skader? Inspektionshuller som Esben skrev om i et anden tråd? 
  
Når jeg har sejlet har jeg først brugt powertrimmet når vi er oppe at plane og optimerer planet. 
Måske ville en anden metode være bedre. 
  
Har godt set hydrofoils til drevet, som åbenbart er en bedre og billigere metode? 
Så tak for hintet, det vil vi overveje da det også er enkelt og billiger.  
mvh. Leif 
			
		 | 
	 
	 
  
Du kan prøve at veje båden og sammenligne vægten med fabriksopgivelsen for en ny båd - derved har du en god ide om der findes vand i bådens skum  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,258 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, DylanSecom | 
	 
			
		
	 
 
			 |