| 
				
				» Online brugere: 363 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 363 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2015, 19:33
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2015 
					Bopæl: Danmark 
					
					
						Indlæg: 13
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Volvo Penta D4
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej  
 
Nogen der har end ide om hvad der kan være galt med min Volvo Penta D4 motor der under sejlads pludselig stoppede med at virke. 
 
Observationer gjort efterfølgende: 
1) motor lyder "anderledes" når den prøves genstartet og stopper efter få sekunder. 
2) ingen fejlmedelser fra EVC systemet. 
3) Batterier aflades meget hurtigt efter få forsøg på genstart. 
 
Jeg har tjekket diesel filtre for vand og diesel pest og fundet begge dele ok. 
Motor temperatur var 85 grader ved havariet 
 
 
Motoren er en D4 fra 2006 og har siden kun sejlet 70 timer og er efterset inden søsætning i denne sæson. Båden er søsat førstegang i 2008 og næsten gang i 2014 og 2015. 
 
Er der nogen der har en ide om hvad der er galt vil jeg være taknemmelig for et bud på hvad problemet kan være. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2015, 19:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Defekte akkumulatorer eller generator..... 
Hvis ikke der er strøm nok til magnetventilen på brændstofpumpen, vil de symptomer du beskriver fremkomme. 
 
Få udført en belastningstest på akkumulatorerne, så tager vi den derfra. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-07-2015, 00:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2015 
					Bopæl: Danmark 
					
					
						Indlæg: 13
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hej, 
 
Tak for dit svar, jeg får lavet en belastnings test af akkumulatorene jeg kan dog tilføje at de er helt nye og skulle være fuldt opladet. - jeg hælder måske mere til en defekt generator. Jeg vender tilbage når jeg ved mere. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-07-2015, 05:46
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Kontroller samtidig kabelforbindelser til generatoren. Måske en dårlig forbindelse. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-07-2015, 22:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2015 
					Bopæl: Danmark 
					
					
						Indlæg: 13
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hej, 
 
Jeg er nu blevet en smule klogere på mit problem. - Det ser ud som om. at havvandet er gået op igennem udstødnings knæet og via turboen direke ind i motoren, således der er søvand på oversiden af stemplerne. - Jeg har ingen ide om hvordan det er sket. 
 
Båden er nu kommet på land igen, og motoren tages ud og skilles ad dels for at begrændse skaden, samt vurdere skadens omfang.  
 
Er der nogen der har en ide om hvordan det kan være sket, samt et bud hvad der skal til for at undgå det kan ske igen.   
 
Mortoren har kun kørt 70 timer og vedligeholdt med diverse vedligeholdses arbejder. 
 
 
Kan man købe en ombytter motor og hvis ja,  hvad er prisen. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 10:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja, det lyder under ingen omstændigheder godt. 
 
Jeg har ingen sprængskitse af din motorkonstruktion. 
 
Afmontering af motoren - hvorfor ? 
 
Hvis der er vand i cylindrene, så ville jeg i første omgang afmontere alle dysserne og tørne motoren, så evt. vand bliver blæst ud. 
Herefter montering af dysserne, olieskift på motoren samt filter og opstart. 
 
Motoren må IKKE tørnes med dysserne monteret, hvis der er vand i cylindrene. Husk at vand ikke kan komprimeres. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 12:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis vandet er ovenpå stempler må det være din mellemkøler som er defekt, men tag hele motoren ud for at lave det forstår jeg ikke???????? 
Det er bare med at få vandet ud, og få den startet med det samme 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Monterey 265 
Volvo penta 5,7gxi 
Dp-s-drev
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-07-2015, 15:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2015 
					Bopæl: Danmark 
					
					
						Indlæg: 13
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Volvo Penta D4 260 hk
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Årsagen til motor havariet er fundet, DPH-A drevet har sat sig i gearet og pga. dette har motoren taget søvand ind i motoren og sikkert også beskadiget andre indre motordele. 
 
Båden er på land og i den forbindelse har jeg afmonteret bundproppen og konstateret der løber motor olie ud. - så der er sikkert et læk i motoren. 
 
Jeg tror jeg skal undersøge pris på en renovering af motor samt finde et nyere DPH-A drev. 
 
Er der nogen der ved hvor man kan købe nyere/renoveret motor og drev? 
 
Eller give et bud på renovering af min motor og drev? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,254 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NathanBilla | 
	 
			
		
	 
 
			 |