» Online brugere: 226 |
0 medlemmer og 226 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

08-12-2009, 14:00
|
|
Frost-sikring
Hej. Jeg har en båd med en 4,3 Volvo Penta SX motor og drev... Den står sådan at opstart ikke er muligt for at frostsikre den på denne måde...
Jeg har så gjort følgende i stedet for.
Jeg har haft alle slanger af og tømt alt det vand ud det var muligt af den vej både fra selve motoren og manifold omslutningerne...... Jeg har så fyldt 50/50 glykol/vand på så det rendte ud af vand-indtaget på drevet.... Jeg har derpå tørnet motoren ca 10 x 5 sekunder med startmotoren.... Jeg er meget i tvivl om det er nok, da jeg har hørt frygtlige skrækhistorier om frostsprængte motorer.... Og den har haft en meget kostbar rep hos den forrige ejer da han ikke vidste en sådan motor skulle frostsikres...
Er jeg på den sikre side, eller er det helt galt... Jeg ønsker ingen andenhånds skækhistorier, det har jeg hørt til oveflod, og beskrivelser om at man skal afmontere støbehuls propperne og andre "RÅD" fra folk der har hørt !...osv... men blot at vide om det er nok, og helst fra kendere af denne motor og drev-type..
På forhånd tak...
Drevet er sænket helt ned....
Mvh Christian
|

08-12-2009, 16:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Jeg ville uden at være sikker ikke mene det ok, da jeg ikke tror du får kørt din blanding hele vejen gennem alle kanalerne bare ved at tørne den,
Må man spørge hvorfor det ikke er muligt at starte den?
men jo du kan tappe alt vandet af, eller næsten, da der løbe nogen kanaler under udstødningen, og det har jeg opdagen på egen motor, selv om man drener alt hva med kan står der stadig vand der, og der er min egen motor nemlig også frost sprængt,
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

08-12-2009, 16:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
nu kender jeg ikke 4,3 men på min 3,0 er der en aftap hane på manifold og en i blokken, har du kikket efter om de også findes på din.
pumpen bør stå med kølevæske i, hele vinteren så impellen ikke bliver hård
hvor har du hældt kølevæsken i ??
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-12-2009, 16:35
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Min erfaring er fra Mercruiser men går ud fra at samme gælder for Volvo.
Hvis motoren ikke kan startes, så normalt drænes alt vand som beskrevet i instruktionsbogen typisk ved at afmontere alle drænskruer og nogle af kølevandslangerne.
Derefter påfyldes kølervæske via termostathuset.
Har du haft afmonteret samtlige drænskruer ?
|

08-12-2009, 18:07
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg følger trop på Brian Ls indlæg..
Hvis du har haft alle dræn åbne så bør du være sikret.
Hvis du stadig er i lidt tvivl (og det er vi jo gerne  ) kan du åbne det nederst siddende dræn og tappe lidt af i en kop og sætte koppe i fryseren.
Fryser indholdet til is så skal du nok på den igen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

13-12-2009, 03:16
|
|
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...
Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...
Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...
Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....
Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...
Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på 
Sidst redigeret af Chribs; 13-12-2009 kl. 03:22.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,245
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, ClaudetteG |
|