|  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2009, 21:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
				
				Hvorfor har I den motortype I har?
			 
 Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om de forskellige grunde der er til at I har den type motor I har.
 Mange er sikkert startet med en udenbordsmotor og med tiden skiftet til indenbordsmotor. Andre har holdt fast ved udenbordsmotoren.
 
 Personligt er jeg mest til påhængsmotorer, bl.a fordi jeg så har muligheden for opgradere på en nemmere måde, men også fordi jeg syntes det ser godt ud på båden.
 
 Hvad ligger til grund for jeres valg??
 
				__________________/Martin
 
 En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
 
 _______________________________________
 Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
 
 Once you go black - you'll never go back !!
 _______________________________________
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2009, 21:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by MartinN  ...Personligt er jeg mest til påhængsmotorer, bl.a fordi jeg så har muligheden for opgradere på en nemmere måde, men også fordi jeg syntes det ser godt ud på båden....
 |  Kunne ikke være mere enig med din kommentar...  
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2009, 22:08
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Ville have en rød motor,det kunne jeg ikke finde som påhæng,så derfor en indenbords Volvo 6cyl gxi.  |  
	
	| 
			
			 
			
				12-10-2009, 22:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		min båd er 26 fod og drømmebåden er nok 32/34 fod og så er påhængsmotor udelukket. Som casper T siger så er en rød Volvo en flot motor at se på.  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 07:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Sejler også med Volvo   men min er sort det var de i de årgange, drevet er bare det bedste   |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 07:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Vi valgte indenbords af 2 årsager: De stigende tyverier af U/B samt støjniveau. Det har selvfølgelig både fordele og ulemper. En af fordelene er helt klart at vi ikke skal have en motorbrønd men kan ligge oven på motoren. En ulempe er at motoren skal renoveres og det er ikke helt nemt at finde dele til og jeg kan ikke lige tage den hjem i værkstedet. Men sådan vil der altid være overvejelser, uanset hvad du køber. Men godt spørgsmål at stille. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 08:32
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 391
					      |  |  
	
	| 
                  
		Båden blev købt med påhæng, og er med tiden blevet opgraderet... men må indrømme det kunne være et sjovt projekt at bygge en indenbors i båden!!! 
Men mon ikke det tager for meget plads   ville ellers være rart når man tænker på mit benzin forbrug... 225hk Johnson, fra 94, den sluger en del 
				__________________Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
 
 
 Båd: Sea Ray
 Årgang: 1990
 Fod: 20
 Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
 Drev: Alpha One - generation 1
 
 
 Båd: Cheetah
 Årgang: 1991
 fod: 19
 motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 09:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by KS1  Båden blev købt med påhæng, og er med tiden blevet opgraderet... men må indrømme det kunne være et sjovt projekt at bygge en indenbors i båden!!!Men mon ikke det tager for meget plads   ville ellers være rart når man tænker på mit benzin forbrug... 225hk Johnson, fra 94, den sluger en del  |  indenbords motor optager nok ikke mere plads end udenbords. 
de fleste både med udenbords har jo en motorbrønd (eller hvad det nu hedder) 
og det svarer næsten til det plads du skal bruge til indenbords.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 09:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 391
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  indenbords motor optager nok ikke mere plads end udenbords.de fleste både med udenbords har jo en motorbrønd (eller hvad det nu hedder)
 og det svarer næsten til det plads du skal bruge til indenbords.
 |  Jeg tror desværre den "motorbrønd" der er på min er for lille.. men vil da prøve at måle den op, kunne jo være i havde nogle gode ideer til mig   
Men en indenbords må da tage lidt mere plads, for den plads hvor motoren skal have er f.eks. pt. fyldt med redningsveste!!!
				__________________Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
 
 
 Båd: Sea Ray
 Årgang: 1990
 Fod: 20
 Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
 Drev: Alpha One - generation 1
 
 
 Båd: Cheetah
 Årgang: 1991
 fod: 19
 motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 09:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: midtjylland 
						Indlæg: 65
					      |  |  
	
	| 
                  
		For mig at se, så er det pladsen der afgør det, det er jo nærmest kun på både i 17-21 fod der reelt er et valg.Jeg vil til enhver tid vælge indenbordsmotor at flere grunde ( i uprioriteret rækkefølge)
 
 1) man stjæler ikke bare lige en indenbordsmotor
 2) jeg elsker badeplatformen når der leges med vandsport. Det samme gør børnene
 3) Støjniveauet er lavere fordi motoren ligger lavere. Ved en udenbordsmotor er selve motoren oppe i niveau med rælingen, mens en indenbordsmotor ligge under sædepolstringer med mere
 4) ligevægten i båden er bedre
 5) indenbordsmotoren er billigere ved anskaffelse
 6) Flottere udseende med indenbordsmotor
 
 Ved både under 17 fod skal det være udenbordsmotor for ikke at optage plads i cockpittet
 
 Ellers skal man jo overveje sådan en båd her
 
				__________________Tahoe Q5i
 Mercruiser 4,3 MPI
 Alpha one
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 11:58
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		Tja med en 14 fods jolle, står valget mellen åere, og påhængsmotor. 
Jeg valgte så påhængsmotoren   |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 19:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Jægerspris 
						Indlæg: 977
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har valgt påhængsmotor fordi jeg er lidt motormongol,  så er det nemmere at smide motoren til service ( eller overbord, når man bliver rigtigt træt af den )   |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 19:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Jess  Jeg har valgt påhængsmotor fordi jeg er lidt motormongol,  så er det nemmere at smide motoren til service ( eller overbord, når man bliver rigtigt træt af den )   |      det sidste havde jeg ikke tænkt på.   
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 19:51
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Jess  Jeg har valgt påhængsmotor fordi jeg er lidt motormongol,  så er det nemmere at smide motoren til service ( eller overbord, når man bliver rigtigt træt af den )   |  .......overbord uha uha,sælger du ikke lidt fordikringer |  
	
	| 
			
			 
			
				13-10-2009, 20:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Jægerspris 
						Indlæg: 977
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Casper T  .......overbord uha uha,sælger du ikke lidt fordikringer |  Jep   |  
	
	| 
			
			 
			
				15-10-2009, 11:41
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg syntes der er langt bedre plads udnyttelse i en båd med indenbordsmotor. 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-10-2009, 11:59
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg foretrækker indenbords, synes at bagenden er pænere, når der ikke sidder et stort skrummel af en påhænger. Okay, det er da også lidt blæret med en V8 påhængsmotor.....
 Men jeg vil til enhver tid foretrække indenbords. Det er almindelige bilmotorer som er mariniseret, så jeg synes at de er nemmere at arbejde med og finde stumper til, til rimelige priser. Desuden har man også mulighed for selv at skrue en anden motor(diesel måske) sammen med drevet.
 
 Som nogen måske har bemærket, er jeg lidt facineret af vandskibåde, Mastercraft Prostar & Correct Craft Ski Nautique. Jeg synes at konceptet med en motor i midten og fast skrueaksel er dejlig simpelt og bådene kan jo godt flytte sig alligevel. Desuden kan man gå rundt i båden, langs rælingen både i siden og agter, så det er til at tage fra, ved havnemanøvrer.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-10-2009, 22:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: 8860 Ulstrup 
						Indlæg: 381
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg valgte en båd med indenbordsmotor fordi jeg gik efter et lavt brændstofforbrug, og fordi det skulle være en diesel. 
Men jeg forstår ikke at Jan P skriver at de er billigere i anskaffelse, er de virkelig det? 
Den seneste udgave af min motor, Vetus 3Cyl, 27Hk koster 66.600kr+moms. Godtnok er det en diesel, men 80.000kr for 27Hk..? 
Syntes godtnok det er pebret.   
Mvh |  
	
	| 
			
			 
			
				18-10-2009, 07:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: midtjylland 
						Indlæg: 65
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Norvik20"  Men jeg forstår ikke at Jan P skriver at de er billigere i anskaffelse, er de virkelig det?
 
 Mvh
 |  Well, det gælder jo nok ikke generelt, og da slet ikke hvis vi snakker diesel. Jeg har ikke undersøgt det så nøje. 
men for Tahoe både gælder det, at de modeller der fåes med både indenbords og udenbords, der er det billigst med indenbordsmotor i samme størrelser.
 
Det er så også Mercruiser, som der produceres rigtig mange af
				__________________Tahoe Q5i
 Mercruiser 4,3 MPI
 Alpha one
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-10-2009, 11:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Aalborg 
						Indlæg: 399
					      |  |  
	
	| 
                  
		 
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Norvik20"  Jeg valgte en båd med indenbordsmotor fordi jeg gik efter et lavt brændstofforbrug, og fordi det skulle være en diesel. 
Men jeg forstår ikke at Jan P skriver at de er billigere i anskaffelse, er de virkelig det? 
Den seneste udgave af min motor, Vetus 3Cyl, 27Hk koster 66.600kr+moms. Godtnok er det en diesel, men 80.000kr for 27Hk..? 
Syntes godtnok det er pebret.   
Mvh |  Så ville jeg vælge en Solé Diesel, det spanske svar på Vetus. Solé er billigere at købe på, ifht. Vetus og f.eks. Volvo. Jeg sparede ca. 22.000 kr. ifht. Volvo, og fik 3 hk. oveni. Vetus motorer er ligesom Solé mariniserede Mitshubishi dieselmotorer. 
Motoren blev leveret direkte fra fabrikken i Spanien. Der blev kun betalt spansk moms, som på daværende tidspunkt var på 16% altså en besparelse på 9%. 
				__________________"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
 
 Skibsbyggeren.
 
 Albin 25
 Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
 
 Powles 36 Fly
 2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
 Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
 
 XPE 4950
 |  
	
		|  |  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,216 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, servisnyy_lrMn |  |