Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 570
1 medlemmer og 569 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Emne: Fogging Oil
View Single Post
  #20  
Gammel 27-10-2012, 02:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?
Ved karburator motorer er der som sådan ingen elektroniske komponenter / følere, hvor kons.olien kan have en skadelig virkning - det sprøjtes jo direkte i karburatoren, igennem indsugningen osv. I flere tilfælde, kan det være nødvendigt at rense/udskifte tændrørene efter brug af kons.olie, for at motoren får en optimal gangkultur.

På indsprøjtningsmotorer kan der opstå komplikationer med de elektroniske komponenter i indsprøjtningssystemet, hvis de "dækkes" med kons.olie. Herudover er tændrør f.eks. på MPI mere følsomme, og med priser på IR tændrør til MPI motorer, ser jeg det ikke som en anbefaling, at bruge kons.olie til bl.a MPI motorer.

Eksemplet med til-salg-biler, som kan stå i mange måneder/år uden at blive vinterklargjort, er måske en god retningspil dog er frostsikring af kølesystemet anbefalelsesværdigt uanset indsprøjtningsystem.

Omkring det med "at følge fabrikkens anbefalinger", så tager jeg det med et gran salt - og jeg tror faktisk, at mange gør det samme, hvadenten det er bil eller båd, som skal holdes vedlige. Ser man bag på dunken af f.eks. Quicksilver High Performance drevolie, så skal den skiftes for hver 50 drifttimer ved sejlads i saltvand. Hvad så med en ny expresse cruiser, der halvvejs inde i sæsonen har sejlet 100 timer og som fortsat er under garanti - skal båden så tages på land for at få skiftet drevolie, for at garantien er gældende ?

Inden for bilverden går jeg også gerne i mod fabrikkens anbefalinger bl.a med olieskift på motor og gearkasse og IKKE mindst, hvordan det skal udføres - hvorfor ?

- Mercedes-Benz / AMG bekræfter igennem deres aut. forhandlernet, at der aldrig skal skiftes automatgearolie på min gearkasse af typen 722.6, men blot efterfyldes ved en evt. utæthed, som selvfølgelig skal udbedres hurtigst muligt. I min verden må en olie - uanset appliaktion - miste sin smøreevne med tiden. Nogle olier hurtigere end andre. Netop derfor, kan det undre, at MB / AMG bekræfter, at deres "originale automatgearolie" - som i øvrigt er FUCHS TITAN - aldrig skal skiftes, når jeg ved min foretrukne servicepartner KLEEMANN hører det stik modsatte. Her er parolen helt klar;
Automatgearolien bør skiftes for hver 50000 km ( afhængigt af kørselsmønster ), og gearkassen skal gennemskylles, så alle urenheder fjernes.

- Mercedes-Benz / AMG anbefaler at motorolien skiftes for hver 15000 km på min bil, hvilket er helt normalt inden for bilverden. Alligevel vælger jeg at skifte motorolie + filter for hver 10000 km udelukkende pga. bilens til tider høje omdrejningstal ved kørsel på motorvej, og småture rundt omkring, hvor motoren ikke bliver ordentlig gennemvarm. Frisk olie mener jeg selv er essentielt for enhver motors levetid selvom jeg ikke har nogen dokumenterbar skrivelse på det modsatte.

Frit for hukommelsen, så går du også i mod fabrikkens anbefalinger mht. motorolie til dine motorer - er det ikke Volvo Penta 15W40 ( VDS2/VDS3 ) du benytter ? Både viskositet og godkendelser modsvarer ikke anbefalingerne fra Mercruiser, as far as I know..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,577
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MnoioPhore
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden