Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 486
0 medlemmer og 486 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 755, I dag at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #31  
Gammel 16-06-2009, 17:28
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Problemet i Svendborg er ikke om man må sejle fx 10 knop eller ej men at politimesteren har forbudt både at "plane" og det er ham selv og hans ikke maritimt uddanede politibetjente der afgør om en båd planer

Definitionen "plane" er problemet da man ikke med sikkerhed kan afgøre hvornår en båd planer eller ikke - det er det der har været stridsæblet i Svendborg sagen

En skibsingeniør definerer følgende omkring planing:

Et planende skrog har større dynamisk opdrift end statisk opdrift
Et deplaciment skrog har større statisk end dynamisk opdrift

Statisk opdrift = archimedes princip
Dynamisk opdrift er den opdrift der opstår når en fartøj bevæger sig gennem vandet og vandet trykker det op af vandet

Denne professionelle definition som jeg har hørt er den skibsingeniører og skibsteknisk institut benytter har igen det problem at en politiassistent ikke kan vurdere hvor grænsen præcis går bare ved at kigge på en båd der sejler.

Så konklusionen må være at man ikke kan lave en regel hvor det grundlæggende begreb (i dette tilfælde "plane") ikke kan afgøres af en person der står og kigger på det (fx en politiassistent) man må have en regel der fastsætter et enkelt målbart kriterie for om noget er overtrådt eller ej - det kan være fx max 10 knop.

Hvis vi tænker på fx et hangarskib der kan sejle 35 knop - ja så er den pr definition ikke planende skroget`s dynamiske opdrift er ikke stor nok til at bære skroget ud af vandet - det sejler som en deplacimentbåd et sådant skib kan altså gå med fuld kraft gennem svendborgsund uden at overtræde politimesterens regler (nu ville politimesteren nok også få svært ved at stoppe den viste USS nimmitz med sine ribèr - men det er for eksemplets skyld)



Omvendt vil en optimistjolle jo kunne plane bare ved sit lille sejl da den er fladbundet og let den planer vel ved ca 5-6 knop og den vil derfor overtræde reglen allerede ved 5-6 knop.

Hvad angår spiritussejlads - sejlads med høj fart mellem badende og i det hele taget uhøflig/farlig adfærd på havet så tager jeg afstand fra det - det er helt OK at jeg ikke må føre min 40 knop båd i en brandert - selvfølgeligt er det det - og det skal politiet håndhæve

Hvad angår episoden med den lille gummibåd der sejlede 50 meter fra land uden redningsveste burde den nok have været løst mere "gelinde" ofte kan man jo snakke med politifolk og de gange jeg har været i kontakt med dem har de optrådt helt ok - jeg er sågar sluppet fra bøder et par gange både herhjemme og i sverige ved at tale med dem er forseelsen ubetydelig og man har forstået hvad man har gjort vil de fleste betjente udvise en gensidig forståelse da de jo også er mennesker
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,019
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, HarryElite
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden