Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 483
1 medlemmer og 482 gæster
Manuelwoogs
Fleste brugere online var 755, 14-05-2024 at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #3  
Gammel 14-11-2008, 14:14
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Jegvillenunok ikke nøjes med bare at køre det korte øjeblik det tager at skylle et par liter kølevæske igennem - det gør jeg i hvert fald ikke på min egen (VP AQAD41A).
Min procedure er at lade motoren suge rent vand fra en stor spand (90 liter) som er anbragt der hvor vandet kommer ud igen når det har været igennem (saltvands)systemet. Den får lov til at stå sådan så tilpas længe at vandet i spanden begynder at blive lidt varmere end det var da jeg startede. Det tager ca 20 minutter.
Jeg piller altid drevet af båden når den står på land, så jeg har direkte adgang til sugeslangen og udstødningen (vand og røg i en stor uskøn blanding).
Fremgangsmåden skulle sikre at saltrester og vandmænd er ude af saltvandssystemet. At vandet recirculerer betyder ikke det helt store i den forbindelse.
Herefter er der så to muligheder:
Enten at fylde hele saltvandssystemet med en blanding af 50/50 vand/kølervæske (flyt sugeslangen til en anden spand og saml "output" op i en tredie)
eller
at tappe ALT vand ud af saltvandssystemet. Jeg bruger selv den sidste metode. Det efterlader godt nok ikke en hinde indvendigt i saltvandssystemet, som kølervæske ville have gjort, men jeg foretrækker at tappe af i stedet for at hælde kølervæske ud på jorden eller i vandet næste sæson (alternativet, at opsamle kølervæskeblandingen, synes jeg er besværlig). VP har betænktsomt nok sørget for aftapningshaner på strategisk velvalgt steder.
Jeg propper selvfølgelig saltvandssystemet til for at hindre tæring så meget som muligt.

Ferskvandssystemet på min er påfyldt kølervæske, så det rører jeg normalt ikke; dog kunne jeg nok finde på at måle frostsikringgraden (næste år).

Sidst redigeret af thomi02; 14-11-2008 kl. 14:16. Begrundelse: Stavefejl, kommateringsfejl. Ak ja, dem jeg så altså.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,107
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Manuelwoogs
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden