Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 570
2 medlemmer og 568 gæster
GeorgeLiait, RasarusCreergo
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #9  
Gammel 03-10-2012, 20:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg

Jeg har aldrig forstået, hvorfor det skulle være bedre at skifte i efteråret....så motoren står med frisk olie ?? Øøhhh ja den står stille, så er det vel ligegyldigt om det er med frisk eller ej.
Teorien er at olien har en korrosionsbeskyttende funktion mens motoren står stille vinteren over.

Den optimale beskyttelse opnås med ny olie, hvor de rustbeskyttende additiver virker optimalt. Nogle marine olier indeholder VPI (Vapor Phase Inhibitors) f.eks. Castrols marine olie. Dette beskytter motoren mod korrosion i længere tid under stilstand. Det er faktisk så godt at en egentlig konservering ikke er nødvendig.

Samtidig at den gamle olie kan være "sur" og indeholde fugt hvilket ikke er optimalt i forbindelse med den ønskede korosionsbeskyttelse. Det med den "sure" olie holder nok ikke så meget mere da svovlindholdet af moderne brændstoffer er relativt lavt. Det var et større problem tidligere hvor svovlindholdet var højere. Fugten kommer især ved sejlads med korte ture i efterårsæsonen med saltvandskølede motorer.

I mit tilfælde hvor båden opbevares i en velsioleret hal (iøvrigt frostfri) mener jeg ikke at der tilføres fugt i løbet af vinteren.

Så jeg mener det optimale i mit tilfælde vil være at følge Volvos foreskrifter på side 4 i denne vejledning: http://www.cg-marine.dk/byromto/cms/...ningsguide.PDF som går ud på at varme olien op og skifte olie og derefter starte den op igen for at fordele den nye olie. Så er motoren konserveret.

Jeg følger yderligere Mercurys anbefaling med at køre en brændstofblanding med totaktsolie mens den nye olie fordeles.

Bemærk dog at Mercury ikke anbefaler opstart af motoren efter olieskift. De mener det kontaminerer olien. Det synes jeg tilgengæld er noget sludder.

Hvis andre mener at deres olie er fin efter sæsonen, ja så sker der ikke noget ved at lade den stå vinteren over og så skifte om foråret. Som Goffy siger så får han også kondensvandet ud som samler sig i løbet af vinteren ved udendørs opbevaring. Det kan jeg godt se logikken i.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,544
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, RasarusCreergo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden