Fenderen.dk

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 138
0 medlemmer og 138 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
Gammel 14-04-2013, 06:55
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker

Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Man kan let forelske sig i det smukke træ, men man skal tjekke grundigt med en båd i den alder. Er der sorte pletter i kanten mellem kahyt og dæk, eller andre steder, så drop ideen, det betyder vandindtrængen, og kan være ret bekosteligt at få ordnet. Så er der dækket, hvis du kan se nåderne har sluppet, er det skidt. Jeg vil stærkt anbefale dig følgende vedr. dæk. Skyl det over, og se om det tørrer jævnt op, hvis der er steder, som langs med nåderne forbliver vådt længere end andet, er det et sikkert tegn på, at gummiet har sluppet teaktræet. Hvis i værste tilfælde dækket er lagt på finer, vil denne rådne stille og roligt. Det er en meget brugt byggemetode, men jeg ved ikke om det er tilfældet med aktuelle båd. Du burde kunne se, hvordan det er lavet, ved at kikke på undersiden af dækket inde i båden.
Er nåderne sluppet og ligger dækket på finer, ville jeg gå uden om den båd, men det er en smuk lille båd.
Du , fornemmer jeg, vil glæde dig over det smukke træ, og det er da vigtigt, finde ens båd smuk.
Det er jo 2 ret forskellige typer du har valgt ud, både udseende og sejlegenskaber.
Det flotte træ og lang køl og så ren glasfiber med kort køl, gir jo lidt forskellige egenskaber.
Vedligeholdelse af træ er ikke et problem, kun det, at du først kan lakere, når vejret er til det. Hvis du vælger træet, kan vi jo vende tilbage til det.
Pladsmæssigt vinder LM jo nok, men det er jo en ret konkret ting at sammenligne.
Yderligere spørgsmål besvares gerne.
Erik

Sidst redigeret af lynæs; 14-04-2013 kl. 08:07.
Reply With Quote

» Statistikker
Medlemmer: 127,647
Emner: 5,115
Velkommen til vores nyeste medlem, Squiercih
» Sponsorer