Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 506
2 medlemmer og 504 gæster
Alfertxqh, Grotiarty
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Emne: Ny båd.....
View Single Post
  #7  
Gammel 27-07-2011, 21:10
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Tak JLI for erfarings delingen.

Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....

Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??

De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....

Grunden til kanalbåd er det drevet ??

For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....

Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....

Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....

Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget....
Jeg synes I skal købe en Wiking - det er og bliver den fedeste. Du ved jeg er vild med den båd
Nej, kanalbåde er ikke specielt udstyret med drev. Hold I bare fast i den faste skrueaksel og dieselmotoren. Jeg nævner kanalbådene, fordi det jo netop er ferskvand. Og i virkeligheden er der ikke noget specielt ved en kanalbåd. Det er bare en båd der tilfældigvis har sejlet på kanalerne. Da jeg selv kiggede stødte jeg da på mange halvplanere, der sejlede i søer eller i kanaler i Tyskland, Holland og England. Og jeg mener I stadig bør gå en efter en halvplanende båd. Med mindre at I er sikre på, at I aldrig får brug for at sejlere mere end ca. 10 kn. Så kan I nemlig også gå efter rene deplacementsbåde. Det med farten og hvilke intervaller og cruising fart bådene sejler med, er bestemt af skrogtypen, længden og motorkraften sådan cirka. Generelt er det således:

Deplacementsbåde: Det er dem med køl. De planer overhovedet ikke. De skærer igennem vandet. Pga. nogle fysiske love omkring bådens længde og de bølger båden danner, kan denne bådtype som tommelfingerregel max. sejle sin egen længde i knob. Der findes en finere formel, men tommelfingerreglen kan bruges. Sejlbåde, motorsejlere og nogle rene motorbåde hører til denne kategori.

Helplanende både: Ingen køl og masser af motorkraft gør at båden skyder op af vandet når farten bliver stor nok. Dvs. den skærer sig ikke gennem vandet men planer ovenpå vandet. Når der skrives at man enten sejler med 8 kn eller 22 kn er det fordi man ved 8 kn stadig sejler som en deplacementsbåd. Man har ikke brudt bølgesystemet og planer ikke. Dette er nogenlunde OK i en planende båd, men båden vil ikke sejle ligeså stabilt som en båd med køl. Man skal hele tiden korrigere og det må du næsten kunne huske fra Pumaen. Cruising ved 22 kn er nok den fart der er den roligste ved planing. Alt imellem er noget hø da båden her forsøger at komme op at plane. Du hiver en kæmpe bølge og båden vil stå med snuden højt oppe og røven langt nede. I min kan jeg godt nok plane ved lidt lavere fart end 20-22 kn, men den ligger ikke ligeså godt i vandet. De fleste af de Sea Ray, Baylinere m.m. jeg kan komme i tanke om er helplanende, og vil nok følge det mønster jeg har beskrevet. Jeg har ikke erfaring med de store helplanende både, og det kan være de pga. vægten opfører sig anderledes end dem jeg kender. Dvs. kommer du op i 28+ fod kan det måske være anderledes. Du må høre nogle af dem der har den erfaring.

Halvplanende både: Har måske en lille køl og er kendetegnet ved at have en anden måde at bryde planingstersklen på. Det er sådan en du har og sådan en jeg havde, da jeg havde Nordic'en. De ligger fint ved deplacementsfart og som det helt store sus, ligger de også fint i det attraktive interval mellem 10 og 20 kn. Det gør den helplanende bare ikke og det vil du kunne mærke. Til gengæld kommer de aldrig op i fuld plan og du vil ikke få samme topfart som de helplanende og egentlig mener jeg også at effektiviteten (brændstof, fart) ikke er på højde med de helplanende. Hvis du vil have OK sejlegenskaber ved alle hastigheder og gerne vil kunne komme hurtigt frem ved festlige lejligheder, er den halvplanende et godt bud. Men hør lige dem med de store helplanere omkring sejlegenskaber ved de forskellige hastigheder.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,362
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TigerKsdfew591lerma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:30.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden