Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 214
0 medlemmer og 214 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #6  
Gammel 20-06-2011, 21:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
På sådan et drev, er det ikke små ligesom magnet ventiler der hiver den frem og tilbage i gear'ne`?

Om så kan man lave nogen nye selv
Ikke helt. Gearskiftet har faktisk ingen bevægelige dele !!!!! Og hvordan kan det så lade sig gøre? Jojo, selvfølgelig suser det rundt, men der er ingen klo eller lignende, som skal hives frem og tilbage.

På hvert kron-hjul i den nederste gearkasse, sidder der et slags nav med en magnet og en kraftig spiralfjeder i. Denne fjeder trækker sig sammen omkring navet, når magneten får strøm og derved bliver skrueakslen trukket med rundt. Der sidder så sådan en enhed ved hvert kron-hjul. Sætter man 12 volt til den ene, drejer skrueakslen den ene vej rundt, sætter man 12 volt til den anden, drejer skrueakslen den anden vej rundt.

Sætter man 12 volt til begge på samme tid, smadrer man hele lortet. Men i et helt almindeligt OMC gashåndtag er det heller ikke muligt.

I en båd med Flybridge og elektriske OMC Stringer er der en knap som skal aktiveres, afhængig af om man vil styre på den ene eller anden plads. Hvis begge gashåndtag var aktive på begge tid, villle man kunne sætte det ene gashåndtag i frem og det andet i bak, mens motoren går, hvilket vil resultere i et ordentlig skrald.

Ideen med det elektriske gearskifte er egentlig ikke helt værst, det er faktisk meget simpel. Dog er det mest velegnet til små motorer. Og motoren skal ikke have afbrudt tændingen, for at komme i frigear.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 127,752
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Eugenebig
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden