Citér:
Originally Posted by Anders kr
På sådan et drev, er det ikke små ligesom magnet ventiler der hiver den frem og tilbage i gear'ne`?
Om så kan man lave nogen nye selv 
|
Ikke helt. Gearskiftet har faktisk ingen bevægelige dele !!!!! Og hvordan kan det så lade sig gøre? Jojo, selvfølgelig suser det rundt, men der er ingen klo eller lignende, som skal hives frem og tilbage.
På hvert kron-hjul i den nederste gearkasse, sidder der et slags nav med en magnet og en kraftig spiralfjeder i. Denne fjeder trækker sig sammen omkring navet, når magneten får strøm og derved bliver skrueakslen trukket med rundt. Der sidder så sådan en enhed ved hvert kron-hjul. Sætter man 12 volt til den ene, drejer skrueakslen den ene vej rundt, sætter man 12 volt til den anden, drejer skrueakslen den anden vej rundt.
Sætter man 12 volt til begge på samme tid, smadrer man hele lortet. Men i et helt almindeligt OMC gashåndtag er det heller ikke muligt.
I en båd med Flybridge og elektriske OMC Stringer er der en knap som skal aktiveres, afhængig af om man vil styre på den ene eller anden plads. Hvis begge gashåndtag var aktive på begge tid, villle man kunne sætte det ene gashåndtag i frem og det andet i bak, mens motoren går, hvilket vil resultere i et ordentlig skrald.
Ideen med det elektriske gearskifte er egentlig ikke helt værst, det er faktisk meget simpel. Dog er det mest velegnet til små motorer. Og motoren skal ikke have afbrudt tændingen, for at komme i frigear.