Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 136
0 medlemmer og 136 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Emne: Slingerkurs
View Single Post
  #17  
Gammel 25-06-2010, 11:27
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Der sidder en meget lang hydralisk stempel der et tilsluttet benet, jeg tjekker lige i morgen om der går en servopumpe hen til den, men jeg tvivler lidt... Jeg kan desværre ikke finde en manual på båden som er en Wellcraft Excel 20sx bowrider fra 1992... Den klonker også lidt når man sætter den i gear, jeg troede at VP/SX ben havde et synkromesse system der gjorde den ikke sagde en lyd når man satte den i gear ?
Nu er der noget der begynder at falde på plads.

Du skrev til mig vedr propeller til SP drev og det kunne jeg ikke få til at hænge sammen med at du tidligere har spurgt på dit SX drev. Du kan selvfølgelig være samler ligesom mig, men jeg undrede mig alligevel......

Altså, båd/motor som denne tråd går ud på, er den du har et par billeder af, En Wellcraft Excell 20 fra 1992. I 1992 var de første SX drev dårlig nok kommet ud af samlebåndet. Det kan selvfølgelig være skiftet siden.

Men det drev du har på båden er et SP drev, det har intet med SX at gøre. Nogle kalder SP'en for en 290'er med skrå hat.

Anyways, slør i styretøjet på 270-280-290-SP er meget almindeligt. Det opstår fordi drejemekanismen består af mange led, hvoraf et af dem er ret hårdt belastet. For at komme dette til livs, skal der skiftes div bøsninger.

Udover slør i drevet, er der naturligvis slør i selve teleflex'en. Sammenlagt kan det give en del slør.

Drevet har ingen pitot hul til en fartmåler, så der må sidde en "pick-up" ved siden af drevet på agterspejlet.

Den lange "hydraulikcylinder" du kan se, er formentlig teleflex'en, der er nok desværre ikke servostyring på maskinen, Volvo var lidt fedtede med at installere servo på motorerne før i tiden.

På min 1800 Suntop, kan man stort set kun sejle ligeud, når den får fuld hammer, rattet er hård at holde og meget vanskelig at dreje til den ene side, man er næsten bange for at rykke teleflex'en over.

Servostyring skal det til.

35-40 knob for fuld hammer er ikke helt ved siden af på din båd. 50 knob tror jeg ikke at den kommer op på, desværre. Det skal der en sprød V8'er til.

Men husk lige at tjekke skala'en på din fartmåler om det er MPH(miles pr hour = 1,6 km/t) eller KTS(knob = 1,852 km/t)

Der er nogle bestemte årgange Volvo drev i starten af 1990'erne som rent faktisk sagde et solidt "KLONK" når de gik i gear, selvom alt var som det skulle være.

De fleste gamle Volvo'er siger klonk når de går i bakgear, mest fordi det giver et ryk inden bakgearslåsen får fat.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 127,647
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Squiercih
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden