Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Jeg er ikke bekymret for om 2 stk 113 hk mercedes kan trykke Flyfishen op at plane. Den flyver selvfølgelig ikke derop. Men den var jo udstyret med 2 stk 120 hk benzinmotorer (komplet i støbejern) som nok ikke vejer ret meget mindre end Mercerne(alu top) De gamle motorer var samtidig koblet til et par hamrende in-effektive OMC elektriske Stringer drev.
Mercerne har mindst lige så godt moment, kan stort set tage lige så mange omdr som benzinerne, og bliver koblet sammen med mere effektive drev.
Jeg tror at det kan blive ok.
Kender en som har en Grandezza 28 (gammet tung spøgelse) hvor der engang var 2 stk Volvo Penta MD 32'ere i. Den kunne gå omkring 24 knob, med et par 270'er drev, som heller ikke er det mest effektive drev.
MD32'eren er den ringeste motor, der har stået Volvo på. Lidt over 100 hk har den. 6 cylindret, sløv, stor skrummel.
3,0'eren(181) fra Volvo har fået lavet motorophængene om, for nogle år siden, så den kan installeres på et V8 fundament.
|
Min kammi som jeg plejer at følges med i ferierne har også en grandezza 28, dog kun med en maskine. Volvo AQAD40A drev 280 den skulle have ca 130 hk.
som max kan skubbe båden til 14 -15 knob. Den samme maskine fåes i udgaver med turbo og intercoler og kan så yde op til 200 hk.
så de kan åbenbart godt tåle at blive presset lidt.
på billedet ligger vi i høruphav
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år