Så vidt jeg lige kan finde frem til, laver Bowman ikke en Kombi køler (varmeveksler & udstødningsmanifold i samme enhed) til 603 motoren. Ærgeligt, for det er ellers en skide god ide og det sparer plads.
Den som sidder på de motorer fra MarineDiesel Arndt i Tyskland, laver de selv. Den kan købes for lidt over 1000 Euro.
Min plan var at svejse en manifold selv, og så tage en varmeveksler fra en Mercruiser 3,7L 4 cyl (den 4" udgave). Den har nogle dejlige universale studser, mens en V8 veksler næsten altid har studser, der er uhensigtsmæssige, medmindre den skal sidde på en V8'er.
Der bliver slagtet en del 3,7 Mercruisere, den kan være lidt vanskelig at have med at gøre, men veksleren er jo fin nok.
Jeg vil lave den selv, så den kan forberedes for at turboen måske kan sidde midt på manifolden, i stedet for helt bagude. Så er den lidt væk fra noget den kan brænde.
Jeg er egentlig ikke så bekymret for en turbo i båden. Men vil nok vælge en marineturbo fra en Volvo Penta motor. Havde overvejet en kompressor i stedet for, så er man fri for at tænke på varmen, men synes at de er hammerdyre.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish
http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G