når du læser om både der kun har måske 6 - 8 år på bagen og maskinen skal have en større omgang, så er det altid benzin motorer.
de fleste benzin motorer kører med direkte køling altså saltvand. Udstødnings knæet og manifolden tærrer op eller rustflager sætter sig i skyllekanalerne og udskiftning af disse dele er halv pebret.
Hvis man sørger for at gennem skylle motoren med ferskvand hver gang den har været startet kan levetiden af disse dele forlænges meget.
min forrige maskine som også var direkte kølet holdt i 30 år og det er kun fordi den altid havde sejlet i ferskvand (kanaler i holland og jeg har båden til at ligge i varde å).
marine motorer bliver ikke slidt op men tærrer væk.
Når vi snakker diesel motorer så har de næsten altid lukket kølesystem med kølevæske som i bilen og så er der ikke de store problemer med tærring.
diesel motorer er også ca dobbelt så dyre som benziner fra ny.
Ps. da jeg skrottede den gamle maskine var den så tynd i blokken at rusten trak ud af siden på den. tror næsten jeg kunne prikke hul med en skruetrækker

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år