En del nyere motorer (benzin og diesel) har 4 ventilsteknik
Ofte er der 2 indsugningskanaler til hgver cylinder og for at mindske emissionerne ved lavere omdrejninger er der ofte indbygget et spjæld der kan afspærre den ene kanal ved lave motoromdrejninger.
Meningen med at lukke den ene indsugningskanal ved lavere omdrejninger er at få en hvirvelvirkning i forbrændingskammeret og derved mindske emmisionerne systemet kan ses herunder:
Selve spjældene er enten vacum styrede eller elektrisk aktiverede og styres af motorstyringen
her ses en manifold med spjældene monteret
På en dieselmotor kører man desuden med EGR (udstøds tilbage føring) det gøres for at mindske NoX emmisionerne ved dellast på motoren - men EGR medfører at indsugningen langsomt men sikkert blokker til i sodpartikler - og også spjældene får sin dosis her er et billede fra en BMW dieselmotor af et af disse spjæld - bemærk laget agf sod/olie der sidder på spjældene
Selve belægningen kan motoren leve med til en vis grænse - men bliver belægningerne for tykke kan det medføre at spjældene sætter sig fast og de kan faktisk så forblive lukkede. Når motoren så kommer op i højere omdrejninger (og skal bruge luft) opstår et kraftigt vacum på motorsiden af spjældet - og så kan det simpelthen blive suget ind i motoren. Det siger sig selv at et sådant spjæld der er i rustfrit stål ikke ligefrem gør gavn når det kommer ind i forbrændingskammeret - faktisk havarerer motoren totalt ved det - herunder er et par billeder fra en BMW diesel der har "ædt" et spjæld
Havarier som disse ses på moderne dieselmotorer af og til - ikke kun på BMW dieseler men også på enhver anden dieselmotor med sådanne spjæld.
Min "hobbie" BMW har også sådanne spjæld og jeg har selvfølgeligt holdt dem "under opsyn" og prøvet at finde en permanent løsning på den riciko de udgør
Spjældene består udover af spjældet af en aksel der holder spjældet fast konstruktionen kan ses herunder:
Selve akslen der holder spjældet kan ses herunder - brudene starter i det rød mærkede område hvor akslen er svagest

Jeg fik så kontakt til et engelsk motorrenoveringsfirma der faktisk producerer nogle blindflanger som kan erstatte spjældene - man tager altså hele spjældet ud og sætter en blænflange på så der er frit gennemløb i manifolden
Denne modifikation vil bevirke at motoren får højere NoX emisioner ved lav last - men vil give lavere partikkelemisioner og formentligt gå længere pr liter - så nu har jeg bestilt et sæt af disse blindflanger som kan ses herunder:
Jeg skal nu lave modifikationen så snart jeg finder tiden - og dette sammen med en kraftig reduktion af motorens EGR mængder (drosling af den ventil der lukker udstødsgas retur til indsugningsmanifolden) vil formentligt betyde en øgelse af motorens NoX emisioner ved dellast - men samtidigt betyde at motoren går noget længere litteren (op mod 8-12 %) og vil betyde at partikkelemissionerne vil være betydeligt lavere og sidste men ikke mindst - så er en potentiel riciko for motoren elimineret - et spjæld der ikke er der kan ikke gå løst og suges ind i motoren
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991