Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.
|
Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.
For mange år siden havde jeg en 1991 Honda Civic 1,6 VTEC med 150 HK og 8000 RPM som max omdrejninger. Hold da op hvor jeg gav den bil tæsk, det hurtigste jeg kørte i den var 239 km/t på speedometret og jeg accelerede alt hvad den kunne flere gange om dagen op til de 8000 RPM.
Da jeg solgte den havde den kørt 365000 km og da spandt motoren stadig som ny og gearkassen fungerede perfekt. Et par år efter blev jeg kontaktet af nummer 2 eller 3 ejer efter mig og jeg spurgte hvor meget den havde kørt og de sagde 200000 km. Jeg fortalte dem hvor meget den havde kørt da jeg solgte den, så mit gæt var at den mindste havde gået 400000 km men de sagde at det kunne man overhovedet ikke mærke på den. Så en efter mig havde pillet ved speedometret.
Det eneste udsædvanlige der gik i stykker på den var et drivaksel leje som røg efter jeg havde acceleret maksimalt fra stilstand for a holde nogle motorcykler bag mig. Det lykkedes men det kostede et leje, men da havde den kørt over 200000km.
Jeg mener at biler godt kan holde til at blive presset bare man gør det med fornuft.
Jeg skiftede olie hver 10000 km og brugte naturligvis en ordentlig fuldsyntetisk olie selvom Hondas original olie bare var en mineralsk.