Citér:
Originally Posted by je__ns
Eneste fordele ved en søvandskølet, er som nævnt indkøbsprisen.
Ulemperne er der tilgengæld rigtig mange af.
Bla. tæring og den lavere driftstemperatur på motoren, og deraffølgende større slid.
(hvis driftstemperaturen bliver for høj udskilles saltet i kølesystemet)
|
Det med at salt udskilles og sætter sig i motoren er en gammel skrøne
hvordan ser den gryde ud du koger dine kartofler i, der sidder garanteret ikke salt i den. Vi kan godt blive enige om at salt ikke er godt til motoren.
nye motoren kører med 75/78 gr også ved saltvandskøling.
jeg har en kæmpe fordel ved at båden ligger i åen for den bliver altid skyllet med ferskvand efter en tur på havet
min gamle motor som blev skiftet i 2005 var fra 1973 og saltvandskølet og kørte kun med 65 gr termostat
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år