Jeg hører selv til de der viger, når og hvis jeg overhovedet kan. havet er stort nok til os alle, og jeg har ingen problemer med at vige for en klud, ligesom jeg også i god tid viser en passerende motorbåd i hvilken retning, jeg har tænkt mig det skal gå. Således at ingen er i tvivl om, i hvilken retning jeg sejler.
Eksempelvis denne sommer i Svendborgsund lå jeg pænt med 4-5 knob bag nogle sejlbåde, og afventede bedre plads at sejle forbi på o.sv. o.s.v.
Men men men....der er jo i begge lejre ret brådne kar, jeg har mødt motorbåde i meget høj fart sik sakkende ud og ind imellem os andre både, og meget tæt sejlende på os andre. Specielt gjorde det sig gældende med flere store flybridge både i Flensborg fjord...
Ligeledes har jeg også møde klude sejlere, som ud af den blå luft pludselig ændrer kurs for så at skære ind foran mig. Eller et fjols som synes at han var så dygtig en sejler, at han ikke behøvede at gå for motor ud af Rudkøbing havn, og mente at han skulle krydse ud af udsejlingen, som maksimalt er 20 mtr. bred, og der lå han og krydsede, alt imens vi var 3-4 motorbåde som drev rundt inde i havnen og ikke kunne komme ud...
Men det er dog undtagelserne. Jeg snakker meget med folk i havnene, og det er upåagtet om det er en klud eller en motor de har at sejle med... Og alle er enige om, at vi alle skal være der, at det er en fælles interesse, at det er hyggeligt at hilse og bla. bla. bla....Men når så kluden er hevet op, motoren er startet....så er det ligesom om at alle gode intentioner er væk, og de 2 lejre maksimalt tåler hinanden. Selvom jeg dog bestemt aner mere modvilje fra kludene, end vi har imod dem....
Så tilbage til mit tidligere spørgsmål, hva' dælen gør vi for at skabe en større forståelse for hinanden ??
Eller er det en tabt kamp at få kludene til at acceptere lidt motorlarm og udstødningsgas ??
Måske det i virkeligheden bare er misundelse....
Nåh ja en anden lille sjov episode fra ferien....Vi lå for kaj i Faaborg, og ind sejler den fedeste og mest velholdte Grand Banks jeg har set, den var virkelig virkelig flot også selvom det var en tysker. Nå men jeg hjælper med at fortøje den, og komplimeterer efterfølgende manden for hans flotte båd ( en båd som jeg meget gerne vil have skal være vores næste ). Manden skynder sig at forklare, at konen og hans helbred ikke mere kunne klare at være kludesejlere, men at de altså havde sejlet med klud i mere end 35 år....
Som om han ville undskylde at han sejlede i en båd til 1 mill.+....