MIDDELFART ADVOKATERNE
Jensen-Dahm, Gorm Pedersen & Schroll Madsen
Møderet for Landsret og Højesteret
Tinghuset. Algade 6 . Box 87. 5500 Middelfart. kontakt middelfartadvokateme.dk Fax 6441 52 99 . Telefon 64 41 00 52
Poul Jensen-Dahm Advokat (H)
Mai!: vd(~vd.dk Autoriseret bobestyrer
Ib Gorm Pedersen Advokat (H)
Vej direktoratet Forsvarsadvokat Auktionsleder
Flemming Schroll Madsen Advokat (H)
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Middelfart, den 09.07.2009 J.nr. 38596-1 Sekr. Anne Mette Buus Hansen
Vedr. støvskader efter sandblæsmng af Den Ny lillebæltsbro
Som advokat for Iben Rudebeck Sommer og Ralph Kristoffer Andersen, Gi. Strandvej 81, 5500
Middelfart, retter jeg henvendelse til Vejdirektoratet i anledning af de skader, som sandblæsning af
Den Ny Lillebæltsbro har påført mine Idienter.
Jeg kan forstå, at Direktoratets personale med Teknologisk Institut vil komme på besøg hos mine
klienter i morgen med henblik på afldanng af situationen.
Mine klienter oplyser, at de begge har fået lungebetændelse efter at have været udsat for
kvartssandstøv fra sandblæsningen af broen og er under penicillinbehandling. Deres øjne er hævede,
de har udslæt i ansigtet og har forringet almentilstand. Min klient Iben Rudebeck Sommers astmalidelse
er tillige blevet voldsomt forværret — hun havde ellers fået det væsentlig bedre efter at være
flyttet ud i den friske luft ved Bæltet. Nu er hendes situation voldsomt forværret med åndedræts
besvær og deraf følgende manglende iltindtag.
Mine klienters bekymring går primært på deres helbredsmæssige tilstand og de er begge i behandling
ved læge Niels Gerdes, Fredericia fra hvem de er anmodet om at fremskaffe lægeerklæring. De er
ængstelige over det meget fine støv, der lægger sig overalt — også indeni huset, hvorfra det hvirvies op
og indåndes.
Jeg kan på mine klienter forstå, at Arbejdstilsynet sidestiller kvartssand med asbest og jeg kan
ligeledes forstå, at blandt andet Sverige har forbudt brugen af kvartssand til sandblæsning.
Mine klienter er nervøse for hvilke stoffer de har været udsat for, da kvartssandblæsningen af
Lillebæltsbroens underside jo dels har frigjort betonrester og rust, men det forlyder , at der i betonen
også er krom og muligt asbest.
Jeg tager derfor forbehold for senere at rejse krav om erstatning for påførte ulemper I tabt
arbejdsfortjeneste / svie- og smerte / varige mén.
Mine klienter kræver, afVejdirektoratet følgende:
- en tilbundsgående rengøring med specialudstyr af ejendommen udvendig og indvendig samt
rengøring af elektronik, da mine klienter har faet orientering om, at støv i elektronik kan
medføre risiko for brand / risiko for fugtskader med nedbrud til følge.
Mine klienter rejser herudover krav om tilbundsgørende renovering / rengøring af glasfiber båd
CAMPION EXPLORER 542 SC, årgang 2002. Mine klienter indhenter fra sagkyndig en vurdering af
hvorvidt gelcoaten er så beskadiget, at den skal nedslibes og lægges på påny, hvilket vil være en meget
omkostningstung affære.
Herudover kræver mine klienter tilbundsgående rengøring og nylakering af 2 toprenoverede
maghonymotorbåde, dels Boesch 590, årgang 1971 og del en meget sjælden (der findes 3 i hele
verden) FAUL Swisscraft årgang 1962.
Bådene har faet 16 lag lak. Støv og rust mv. synes at have ædt sig ned i lakken med det til følge, at en
fuldstændig nedslibning og genlakering kan være nødvendig. Min klient indhenter fra taksator en
vurdering heraf.
Mine klienter kræver herudover total rensning og oppolering af lakken på deres 2 biler
Mine klienters forsikring har oplyst, at man ikke dækker skaderne på hverken hus, både eller biler.
Mine klienter oplyser, at de har faet orientering om, at personalet fra Jorton, der udfører sandblæsning
fejer de tunge sandelementer, som lander lige under broen, sammen, og at disse køres væk til speciel
deponi. Alt det, der har været i meget fint forstøvning og som er landet i mine klienters både, biler, hus
og lunger skal naturligvis også- så vidt det er muligt- fjernes på Vej direktoratets regning.
Om Vej direktoratet kan videresende ansvaret til entreprenøren Jorton eller det tilsynsførende
ingeniørfirma, COWI Consult, må Vejdirektoratets vel overveje.
Jeg skal anmode om at fa nogle fakta på bordet:
1) Hvilket materiale anvendes (fabrikat, type, størrelse mv.)
2) Hvilken sundhedsfare er der ved brug af dette materiale?
3) Er Arbejdstilsynets krav til anvendelsen af materialet overholdt? — kopi af de krav som
Arbejdstilsynet sædvanligvis stiller udbedes, ligesom kopi afArbejdstilsynets rapporter efter
sagens fremkomst udbedes.
4) Mine klienter mener at have erfaret, at Jorton havde meddelt Vej direktoratet, at kvartssand var
for farligt at bruge, men at man havde fastholdt at det skulle anvendes. Vejdirektoratets
bemærkninger hertil udbedes.
5) Mine klienter mener at have erfaret, at grænseværdieme for kvartssand skulle være 0,1 mg pr
kubikmeter luft over 8 timer. Hvis disse grænseværdier er blevet overskredet, var materialet
kræftfremkaldende. Jeg udbeder mig oplysninger om sådanne grænseværdier.
Mine omkostninger forbeholdes.
Med venlig hilsen
Ib Gorm Pedersen