Citér:
Originally Posted by ENN
3,0èren har et "sweet spot" mellem ca 2700 og 3400 omdr. der går den økonomisk og støjsvagt - det svarer til 20-25 knop i min båd - en fin turfart
Over 4000 rpm lyder den af noget mere men er mere støjsvag ved wot end min 75 hk honda var, motorrummet i min båd har jeg dog også støjisoleret
Jeg husker ikke om 2,5èren kører med knastkæde? 3,0èren kører med tandhjulstræk til kansten og det kan godt "synge" svagt ved høje omdrejninger
En 3,0èr kan finpudses meget - det første man skal gøre er at fjerne den plombering den har på tomgangsdyssen - de står nemlig stillet alt for magert for at overholde emmisionskravene - når plumben er væk kan man justere tomgangsblandingen optimalt så den går fint i tomgang, dernæst kan man justere tændingen præcist - de fleste er ikke optimalt justerede fra fabrikken
I tomgang kan der forekomme en svag "klikke" lyd der lyder som en ventil der skal justeres - det er imidlertid benzinpumpen der laver lyden og den høres nogengange i tomgang - dette er der ikke noget at gøre ved og det betyder intet
|
2,5'eren, kører med tandhjul til at trække knastkæden. Det er faktisk et hjul i fiber(på knastakslen), som kan afgive en syngende lyd i tomgang, når det er slidt og skal skiftes. Det har jeg været udsat for på en OMC fra 1976.