I denne forbindelse, vil jeg lige reklamere lidt for Volvo Penta :-, egentlig også Mercruiser Bravo) (ja, for den sags skyld også OMC Stringer med elektrisk gearskifte, hehe)
Motorerne som er koblet sammen med disse drev, skal ikke afbrydes i tændingen, for at drevet kan trækkes i frigear.
Konuskoblingen i Volvo's drev (og Mercruiser Bravo) hiver man blot i frigear. Mekanikken er lavet sådan, at der kun skal et lille "puf" til, før koblingen slipper.
OMC Stringer, elektrisk skiftet, går også ganske let ud af gear, når strømmen afbrydes. Der sidder en kraftig spiral, som griber omkring et nav, ved hjælp af en elektromagnet, når den får strøm. Det er den måde den holdes i gear. Når strømmen forsvinder, giver den slip.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish
http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G