Det kan nemt være pakingerne eller at der er meget lidt støbegods tilbage mellem kølekanaler og udstødskanaler ved pakningen - det sker især hvis motoren tidligere har været søvandskølet og derfor er tæret lidt
Når riseren fjernes så check påkfladerne - hvis områderne der er markeret rødt på billeder er ren metal og ikke kulfarvede samt fladerne er mindst 20 mm brede er pakfladen ok - hvis den er mørke/kulfarvede er metallet tæret væk og en lækage vil opstå - vend vil løbe ned i motoren og et total havari er nært forestående
HVIS riseren eller manifolden er fuld af rust i vandkamrene skal de skiftes - det er tegn på at de er ved at tære op indefra
På saltvandskølede både er levetiden normalt max 6 år - på ferskvandskølede (motorer der kører i ferskvand eller har et fuldt ferskvandskølesystem) holder de betydeligt længere
Det kan også være en revne/frostsprængning
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt