Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 179
0 medlemmer og 179 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
Gammel 07-04-2009, 07:43
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet

Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hej Michael, og velkommen til.
Hvor lang kæde har du på nu?
Hvorfor ikke købe en længere kæde? Så er du også sikker på at båden ligger bedre fast/mere sikkert.
Lars, det er jeg ikke 100% enig med dig i er et godt råd.
Hvis problemet ar, at en samling mellem kæde og tov ikke kan komme igennem maskineriet, så skal der så meget kæde på at det gør det ud for ankertov også. Det vil sige du skal have mellem 20 og 30m kæde (og det er ikke for meget) - eller over 80kg jern ude i snuden. Medmindre det er rustfrit, så kommer det også til at svine når det ruster (og det gør det, galvaniseret eller ej). Deviationen på kompasset kan også blive påvirket (igen, hvis det ikke er rustfrit) hvis du læsser mange kg jern på båden - mere eller mindre afhængigt af hvor langt der er ud til snuden forstås.
Kædens egentlig formål er, at båden skal have "noget at løfte på", så selve ankeret ikke påvirkes direkte, og derfor ikke kommer til at slippe. Hvis man kigger på bådudstyrspushernes sortiment, kan man finde ankervægte. De vejer typisk omkring 4kg. Ser man på en 1/2" kæde vejer den knapt 4kg/m. Jeg ville sætte maksimalt 3m kæde på tovet til mit 3500kg youghurtbæger og jeg ville sove trygt selv når vi ligger for svaj natten over. Jeg har et ankertov med indvævet bly, det holder, sviner ikke og påvirker ikke kompasset. Kan kun anbefales.

Sidst redigeret af thomi02; 07-04-2009 kl. 07:44. Begrundelse: stavefejl
Reply With Quote

» Statistikker
Medlemmer: 127,559
Emner: 5,115
Velkommen til vores nyeste medlem, Jamesgob
» Sponsorer