Njaee jeg har for 20 år siden prøvet fuld orkan ved kap farvel på et noget større skib det var et forsyningsskib der var 75 meter langt og specialbygget til sejlads på østgrønland det var en "kraftig" oplevelse hvor det var umuligt at finde ud af hvad der var vandret efter nogle timer alt gik ligesom i et og man anede ikke hvad der var op og ned
Skibet havde 2 stk 12 cyl MAN B&W hovedmotorer koblet på et gear der drev en stilbar KAMEWA propeller hele systemet fungerede på den måde at stigningen kunne stilles på propellen og bak skete ved at bladene blev vendt til at "skovle" baglæns
I orkanen hvor der var 30-40 meter bølger stillede lastbegrænseren selv bladstigningen ned når det gik "op af en bølge" og op igen når vi sejlede "ned af en bølge" det har jeg aldrig oplevet siden på noget skib - altså at man sejler "op af bakke" så længe at motorstyringen stiller stigningen ned og omvendt når man sejler ned af bakke
Vi mistede en redningsbåd der blev revet af i orkanen og der var mange andre mindre skader samt overisning på skibet men vi kom igennem uskadte
Ingen af mine senere lystbåde ville have overlevet denne tur
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt