Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 359
1 medlemmer og 358 gæster
IngvarNefshisse
Fleste brugere online var 973, 07-06-2024 at 01:28.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Vand under motoren (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1472)

Casper 19-06-2009 09:23

Vand under motoren
 
Der ligger altid en litter vand under motoren, navnlig efter lidt hårdt vejr. Jeg er med på at smage på vandet, således tjecke om det er saltvand, ferskvand eller kølevæske. Umiddelbart er vandet lidt grønt og smager af ferskvand.

Er det normalt med lidt vand ?

Hvor kommer det vand / regnvand fra ?

Lars T 19-06-2009 09:53

Vand under motoren i en mindre mængde er normalt på både som ligger i vandet sæsonen igennem. Det er oftest regnvand, i en så lille mængde at lænsepumpen ikke kan pumpe det ud. Men søb det gerne op :) Ligger din i sæsonen over.?

Casper 19-06-2009 10:04

Nej, jeg sætter gerne båden i havnen i marts og op i oktober. Jeg undrer mig bare over det vand, og reelt hvor det kommer ind ra - såfremt det er regnvand... :-)

nicolajjetrider 19-06-2009 10:17

Når du siger det er grønt kunne det meget vel være "brak-vand" altså gammelt regnvand.

Det kan være din Kaleshe har en mindre utæthed, det kan være som Lars siger lænsepumpen der ikke får det hele med. Det kan også være at du har en lille bitte utæthed ved en køleslange.. :)

En kalesche er ikke 110% tæt, slet ikke hvis vandet kan samle sig et sted, så kan det drype igennem evt. lave kondens på bagsiden:)

ENN 19-06-2009 11:00

Vand kan komme ind mange steder fra - det er umuligt at sige hvor det kommer fra uden at undersøge båden

Min egen båd er topvedligeholdt - og jeg har haft den fra ny af - der kommer også en anelse vand i bunden under motoren og jeg har aldrig fundet ud af hvor det kommer fra - det er måske 0,2 liter i døgnet - max - på varme dag er der intet formentligt er det kondensvand der dannes på indersiden af båden

Casper 19-06-2009 13:37

I bunden altså under motorblokken ved glasfiberen der er en støbt rør hvor vandet kommer langsomt ufra.

Det som jeg ikke kan se er, hvor under båden der rør ender/starter da båden er støbt med det rør.

Uttern som er producent ejer ikke manualer, billeder etc... hvad jeg til min død ikke forstår - det er sgu da sløj service....

Casper 19-06-2009 13:40

Ideen om at det skavl være en utæthed fra kalechen, er jo selvfølgelig en mulighed, dog dækker kalechen ikke over motoren og på dækket er der et afløb som går i et lukket rør igennem motoren og ud agter....

Det grønne - min ide er at der er den løse slange til at tømme olie som har smittet lidt af... - jeg gætter bare.. :-)

ENN 19-06-2009 15:12

Citér:

Originally Posted by Casper (Indlæg 14320)
I bunden altså under motorblokken ved glasfiberen der er en støbt rør hvor vandet kommer langsomt ufra.

Det som jeg ikke kan se er, hvor under båden der rør ender/starter da båden er støbt med det rør.

Uttern som er producent ejer ikke manualer, billeder etc... hvad jeg til min død ikke forstår - det er sgu da sløj service....

Tror du ikke det rør kommer fra rum foran i båden - ofte er der indstøbt et afløbsrør der fører vand fra rum i bunden forude og om til motorhullet hvor lænsepumpen som oftest sidder

Vi kan ikke gætte på hvor vandet kommer ind - det må man undersøge med "båden i hånden" en evt. lækage er ikke universel - desværre

Lars T 19-06-2009 18:49

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 14326)
Tror du ikke det rør kommer fra rum foran i båden - ofte er der indstøbt et afløbsrør der fører vand fra rum i bunden forude og om til motorhullet hvor lænsepumpen som oftest sidder

Det gør det højst syndsynligt..

Casper - kan vi ikke få lidt billeder ;)

Casper 20-06-2009 16:23

Jeg tager gerne en ordenlig omgang billeder... hvad skal jeg tage af ? røret eller en hel flok ??

Casper 20-06-2009 21:57

nu har jeg taget et par håndfulde billeder, men kan ikke oploade nogen af dem - jeg får fejl 500. Jeg har dimensioneret billederne til under 1700 x 1700

goffy 20-06-2009 22:10

Citér:

Originally Posted by Casper (Indlæg 14370)
nu har jeg taget et par håndfulde billeder, men kan ikke oploade nogen af dem - jeg får fejl 500. Jeg har dimensioneret billederne til under 1700 x 1700

Billederne må max være 1600x1200

Lars T 21-06-2009 19:22

Billeder af skuden, motorbrønden mm :)

Casper 22-06-2009 07:28

Så ligger der 8 stykker - inkl. det bundrør...

Lars T 22-06-2009 08:48

Supert..

Alt ser da ud til at være i den skønneste orden
Den slange er din olieskift-slange, så du kan vælge at trække den ud af bundprophullet når du skla skifte olie, alternativt kan du naturligvisx fbruge en oliepumpe..

Hvad er det for et rør til venstre.?
http://www.fenderen.dk/gallery/files/2/6/8/dsc00396.jpg

ENN 22-06-2009 09:13

Fine billeder - flot båd casper

jeg har skrevet kommentarer under dine billeder med en forklaring på hvad det er vi ser på bvillederne - håber du kan bruge det til noget

Casper 22-06-2009 10:05

Det føles som en kæmpe fornøjelse at jeg for første gang kan svare på et spørgsmål :-) Røret til venstre løber mellem gulvet og ud agter, - således at vandet kan løbe ud fra dagligstuen...

ENN 22-06-2009 10:07

AHA et cockpit dræn -- ja en fin feature der gør at båden tildels er selvlænsende

Casper 22-06-2009 10:13

jeg kan bruge det til meget....

Med 277 siders manualer med fagudtryk og rynkede bryn så er det trygt at få angivet de korrekte navne...

De spørgsmål jeg allerede har stillet - der kommer meget fine svar - men de kaster igen 4466 spørgsmål afsted idet fagudtrykne endnu ikke er på plads - så tusinde tak !

ENN 22-06-2009 10:15

Du spørger bare løs - det er derfor dette hobbieforum eksisterer - for at vi kan dyrke vores hobbie sammen og udveksle erfaringer - så spørg løs

Om et par måneder er det dig der svarer på nye bådejeres spørgsmål :D og så er ringen sluttet


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,953
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, IngvarNefshisse
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden