Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 551
1 medlemmer og 550 gæster
DarrylHix
Fleste brugere online var 755, I dag at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vinterkonservering (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   vinterkonservering indenbords diesel (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4606)

Mand1979 13-10-2013 09:17

vinterkonservering indenbords diesel
 
Hvad gør i andre mht olie/filterskift? Skifter i det i forbindelse med den øvrige vinterklargøring, eller venter i med det til foråret? Og hvorfor?

nicolajjetrider 13-10-2013 14:51

Jeg fersker først motoren godt igennem, så frostsikre jeg den, og sprøjter den ind i WD40.

Til næste sæsonstart skifter jeg olie og filtre, grunden til jeg ikke gør det nu, er at den mulige kondens m.m. Der samler sig i olien ser jeg ingen grund til skal i en ny olie. Derfor når båden skal i serviceres maskinerne, så olien dug frisk når sæsonen startes. :)

Mand1979 13-10-2013 15:19

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 44149)
Jeg fersker først motoren godt igennem, så frostsikre jeg den, og sprøjter den ind i WD40.

Til næste sæsonstart skifter jeg olie og filtre, grunden til jeg ikke gør det nu, er at den mulige kondens m.m. Der samler sig i olien ser jeg ingen grund til skal i en ny olie. Derfor når båden skal i serviceres maskinerne, så olien dug frisk når sæsonen startes. :)

Det var netop det med kondens jeg var bekymret over. Havde spekuleret over om ikke det var bedst at skifte til foråret, så det var fint lige at få bekræftet:-) Der bliver skiftet til en ny sæson.

ufio 13-10-2013 17:18

Teori
Små mængder gas fra forbrændingen, bl.a. Svovl, kommer forbi stempel ringene og ned i krumtap huset. Svovlet går i forbindelse med olien og der dannes svovlsyre hvilket jo ikke er super godt for motoren at stå med hele vinteren.

Frisk olie har friske additiver der mod virker korrosion, den brugte olies additiver virker måske ikke mere.

Drevet hvis ikke man skifter olien på drevet, skal man stadig tjekke for vand i drevet/olien pga, frostsprængnings fare.

Peter508 13-10-2013 17:22

Der er rigtig meget religion forbundet med hvornår olien skal skiftes, langt hovedparten af dem jeg har spurgt, gør det nu.

Jeg har selv skiftet olien, da den kom op i fredags.

Først lod jeg hver maskine køre 10 minutter med fersk vand, derefter tog jeg olien af. Fordelen kontra foråret lige her er at olien er varm, og derfor løber nemt af. Det tog mig ca tre kvarter at tømme begge maskiner for olie....

Jeg har tidligere også først gjort det i foråret, jeg har til dato aldrig set kondens i den olie jeg har tømt af....

Jeg tørner maskinerne ca 1 gang hveranden mdr, for at minimere muligheden for at de sætter sig i løbet af vinteren, da olien jo render af. Derfor er jeg kommet frem til, at det nok er bedst at skifte i efteråret...

Miss Mancini 13-10-2013 17:59

Ja, lige så mange holdninger til oliskift, som der er bådejere.

Jeg har endnu ikke set en bådmotor havareret om foråret fordi motorolien ikke blev skiftet ved sæsonafslutning året før.

Jeg tror det springende punkt i debatten kunne være, at få taget en olieprøve fra motorolien - som ikke er skiftet ved sæsonafslutning året før - og få den analyseret. Det giver ikke et kendetegnede resultat for alle, men bør alligevel give et retningspil af, hvordan motoroliens tendens er i sund og fornuftig motor....

Hvad jeg selv gør - skifter motorolien / oliefilter ved sæsonstart....:)

Drevolien er fornuftig at kontrollere for vand - er der vand i olien bør drevet repareres inden sæsonstart. Ny olie påfyldes uanset hvad, da olien ikke løber ned i bundkaret, som på en motor - hele drevet er fyldt med olie konstant uanset drift eller ej.

megelundo 13-10-2013 18:40

Et springende punkt - som jeg ser det - er om det er en benzin eller en diesel maskine. En diesel maskine ville jeg altid skifte nu idet at olien i langt højere grad bliver brugt til at optage forureningen fra forbrændingen ifht en benzin maskine....

Mand1979 13-10-2013 18:51

Nu bliver man jo pludselig i tvivl:-) men tror nu alligevel jeg venter til sæson start.

Tak for de goe råd:-)

Miss Mancini 13-10-2013 19:10

Citér:

Originally Posted by megelundo (Indlæg 44158)
Et springende punkt - som jeg ser det - er om det er en benzin eller en diesel maskine. En diesel maskine ville jeg altid skifte nu idet at olien i langt højere grad bliver brugt til at optage forureningen fra forbrændingen ifht en benzin maskine....

Ja, det er tildels korrekt, men dieselmotorolie indeholder netop ingredienser til dette formål, som du beskriver, hvis man overholder fabrikantens foreskrifter omkring oliekvalitet.

En slidt benzinmotor med manglende kompression, kan også "svine" motorolien til...

Og så er vil tilbage til skribentens spørgsmål; Skal - skal ikke....:) ?

Jeg tror heller ikke at en brugtvognsforhandler der har en gammel taxa med 400000 km på klokken til salg skifter motorolie på den selvom den har stået 6 mdr. på "marken", hvis en køber kommer forbi til en prøvetur...Motorolien bliver - måske - skiftet ved et salg, men næppe forbi bilen bliver parkeret på "marken" i 6 mdr...:)

nicolajjetrider 14-10-2013 08:08

Citér:

Originally Posted by Rolf T (Indlæg 44160)
Jeg tror heller ikke at en brugtvognsforhandler der har en gammel taxa med 400000 km på klokken til salg skifter motorolie på den selvom den har stået 6 mdr. på "marken", hvis en køber kommer forbi til en prøvetur...Motorolien bliver - måske - skiftet ved et salg, men næppe forbi bilen bliver parkeret på "marken" i 6 mdr...:)


LIGE PRÆCIS ! konge eksempel :)

ufio 14-10-2013 09:42

En brugtvognsforhandler som har skiftet eller hældt olie på af sig selv, Hmm... Så når du næppe hjem med den bil :)

MartinN 14-10-2013 10:02

De fleste motorproducenter anbefaler at skifte olierne samtidigt med konserveringen, jeg tror faktisk aldrig jeg har set nogle anbefale det ved sæsonstart.

Deres garantier gives jo ud fra at man følger deres anvisninger, så IMHO er det bedst at gøre det i flg. deres anvisninger.

goffy 14-10-2013 14:50

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 44149)
Jeg fersker først motoren godt igennem, så frostsikre jeg den, og sprøjter den ind i WD40.

Til næste sæsonstart skifter jeg olie og filtre, grunden til jeg ikke gør det nu, er at den mulige kondens m.m. Der samler sig i olien ser jeg ingen grund til skal i en ny olie. Derfor når båden skal i serviceres maskinerne, så olien dug frisk når sæsonen startes. :)

Denne metode har jeg også brugt i de næsten 35 år jeg har haft båd.
Motorfabrikanter siger nok noget andet og slår gerne store kolbøtter og krumspring for at slippe for garantien, så det er jo bare 1 ting mere de kan bruge for at slippe.

Miss Mancini 15-10-2013 07:02

Og der er varslet nattefrost i DK fra på fredag. Ikke det helt vilde, men alligevel -2 grader, så vinteren nærmer sig med hastige skridt...:)

Mand1979 15-10-2013 07:45

Ja det skal til at være lidt koldere sidst på ugen:-( Tror nu båden bliver i vandet en lille måneds tid endnu, hvis alt går efter planen:-)

Miss Mancini 15-10-2013 08:06

Citér:

Originally Posted by Mand1979 (Indlæg 44170)
Ja det skal til at være lidt koldere sidst på ugen:-( Tror nu båden bliver i vandet en lille måneds tid endnu, hvis alt går efter planen:-)

lyder fornuftigt. Havvandet har jo også stadig en fin temperatur, så ingen grund til bekymring endnu..:)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,026
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Justinlofug
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:19.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden