Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 546
1 medlemmer og 545 gæster
TeddysCarce
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Drevet (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Olie udslip fra underhus på Mercruser (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1586)

Casper 21-07-2009 22:10

Olie udslip fra underhus på Mercruser
 
1 Vedhæftelse(r)
Min Mercruser er begyndt at smide lidt olie. Nogle med gode råd til årsag, grad af bekymring/fare samt udbedrelse ? På billedet ses en rød ring der viser placeringen...

goffy 21-07-2009 22:11

start med at prøve at lokalisere hvor olien kommer ud der er flere muligheder.
hov jeg havde ikke set den røde ring sorry

Miss Mancini 22-07-2009 06:46

Er dit drev et Mercruiser Alpha One Gen II, som vist på billedet ?

Casper 22-07-2009 08:01

Ja, drevet er som vist på billedet, - Mercruser Alpha one gen. 2 . Synsmæssigt virker det som om at udslippet er størst når jeg starter motoren. Der burde vist alene komme vand ud af det hul...

ENN 22-07-2009 11:47

Jeg kan ikke se den røde ring

Taber den olie på resovoiret inde i motorrummet altså synket oliestanden i oliebeholderen til drevet? bliver olien hvidlig?

Hvad farve har den olie der kommer ud - hvis du kører på mercruisers high performance gearolie er den blå og tydelig genkendelig - det kan også være trimolie som er klar olie

Lån en trykprøver og sæt tryk på drevet så ser du straks om der er en lækage

Er det en lækage på drevet skal du få det fixet straks da det kan give dyre skader

Casper 22-07-2009 13:58

1 Vedhæftelse(r)
Har forsøgt at lave en større markering. Olien er pæn, forstået at den har standard grøn/sort farven - præcis som farven i resovoiret og nederst på gearet hvor olien tappes af normalt...

Jeg synes ikke at oliemængden i resovoiret formindskes.....

ENN 22-07-2009 15:32

Ja der skal ikke komme gearolie ud af drevet - se om den mister noget - prøv at lade drevet stå et døgn løsen så aftapningsskruen og se om der kommer vand/hvid olie ud i bunden hvis der gør er der en lækage

Det ideelle er at tappe olien af og trykprøve drevet se denne tråd http://fenderen.dk/forum/showthread....trykpr%F8vning

Casper 23-07-2009 16:01

Jeg har netop kontrolleret status på drevet. Båden har været på land i en uge nu, og der løber stadig langsomt olie ud.

Resovoiret er ved at blive tømt.

Jeg fik netop løsnet aftapningskruen, og resultatet var at der stadig kom pæn olie ud af den, men jeg fornemmede lidt sporadisk glimmer, - men ingen mælkehvid farve.

Lækagen er jo kendt, som vist på billedet.

Kan nogen konkludere på dette ?
Hvad er de næste 3 step der bør gøres for udbedring ?
Kræver dette en prof mekaniker, eller kan det gøres af lægmand ? Er det et større problem, nyt drev etc...

Puha, det er ikke trygt dette her for en nybegynder...

ENN 23-07-2009 16:46

>Du skal trykprøve drevet - lækagen er nok i pardåsen under vandpumpen (der hvor drivakslen går ud af underhuset) eller i gearskifte forbindelsen mod undergearhuset

E#n trykprøvning er vejen frem for at finde lækagen - ellers kan du ompakke drevet med nye læberinge etc det er overkommeligt hvis du downloader den originale manual (kan findes på fenderen) og ellers er rimelig god "gør det selver" den eneste pakdåse der er vanskelig at skifte er den der sidder ind mod bælgen det kræver en del adskillelse og at indgangsakslen på det øvre drev tages ud.

Nytdrev har delene til rimelige priser

Casper 30-07-2009 06:36

Nu er jeg gået i gang med lokaliseringen af det olieudslip...

Propel + underdrev er taget af. Umiddelbart ser det fint ud, dog ved aftapningen af olie på drevet syntes jeg at der var metal krystaller i olien - er i tvivl om det kommer fra den magnetiske aftapningsskrue, eller om det er noget andet.. VANDPUMPEN/imPELLAEN SER FIN UD, OG det virker ikke som at der er noget galt med de 2 o ringe eller pakning.

Så tog jeg overhuset af, og det ser med øjet også svært ud at lokalisere noget.. Der er dog en lille mistanke om pakhuset der sidder centralt i overhuset...

I følge billedet hvor olien har løbet ud, så er det logisk for mig nu at lækagen alene kan komme oppefra og derfor ikke i gearet/nedre hus, idet olien vel ikke kan løbe op af.... ??

Nej, den er ikke trykprøvet endnu, da jeg ikke har en sådan, - men det bliver projektet i weekenden...

Sherlock fortsætter

Miss Mancini 30-07-2009 06:41

Trykprøvning af drevet før og efter reparation er anbefalelsesværdigt.

Ligger der drevolie i drivakselbælgen ? Evt. hvor meget ?

ENN 30-07-2009 06:49

både over og underdelen har et fælles oæieresovoir så olien kan sagtens stamme fra den nedre pakdåse - og olien bliver dermed skubbet ud af det statiske overtryk

du er nødt til at trykprøve det for at finde lækagen præcist


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,010
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, RodneyDus
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden