Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 577
2 medlemmer og 575 gæster
Phillipgisse, Robertniz
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Billeder fra træf/ture på vandet (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Fantastisk sejltur Aalborg - Gjøl retur (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1740)

lbk 08-09-2009 22:01

Fantastisk sejltur Aalborg - Gjøl retur
 
8 Vedhæftelse(r)
I aften tirsdag den 08-09-09
Billederne taler næster for sig selv.
Der var lidt bølger fra Aalborg til Gjøl, imod vind og strøm.
Kræmmerhus med 3 kugler og guf i havnegrillen i Gjøl fritidshavn
Til gengæld medvind og medstrøms retur til Aalborg-
Max speed 55km/t og op til 38 l/t ved 4600 o/m
Aftenmad i DUUS Vinkælder.

Det kan man da kalde livet ik?

Norvik20" 08-09-2009 22:22

Jo bestemt! Men de der 38liter i timen.. Uha! :eek:
Jeg var også lige et smut ude fra kl18-20. Var ellers ikke planlagt, var bare oppe og lure på hvordan den nyligt indkøbte automatiske lænsepumpe bedst kan monteres. Jeg er nemlig den "lykkelige" ejer af en skrueaksel med fedtsnorspakning. (Evigt dryppende!)
Men vejret jo alt for godt til bare at køre hjem igen, så jeg røg ud og fik fisket lidt.

Smokeyfisher

goffy 08-09-2009 22:51

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 17166)
Jo bestemt! Men de der 38liter i timen.. Uha! :eek:
Jeg var også lige et smut ude fra kl18-20. Var ellers ikke planlagt, var bare oppe og lure på hvordan den nyligt indkøbte automatiske lænsepumpe bedst kan monteres. Jeg er nemlig den "lykkelige" ejer af en skrueaksel med fedtsnorspakning. (Evigt dryppende!)Men vejret jo alt for godt til bare at køre hjem igen, så jeg røg ud og fik fisket lidt.

Smokeyfisher

Har du kun fedtsnor ?? der plejer også at være en fedtkop som skal drejes en omgang når du kommer i havn. Har du en vandsmurt leje i den anden ende af stævnrøret.

Norvik20" 08-09-2009 22:57

Jeps, der er kun fedtsnor. Det eneste jeg kan dreje, er en omløber som spænder fedtsnoren ind. Ingen fedtkop. Har fået oplyst at omløberen skal spændes ca en kvart omgang pr 5 sejltimer. Men det er nu meget forskelligt hvor meget den kan drejes, så jeg spænder den bare når det drypper for meget.
Og ja, stævnrøret er vandsmurt.

goffy 08-09-2009 23:02

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 17168)
Jeps, der er kun fedtsnor. Det eneste jeg kan dreje, er en omløber som spænder fedtsnoren ind. Ingen fedtkop. Har fået oplyst at omløberen skal spændes ca en kvart omgang pr 5 sejltimer. Men det er nu meget forskelligt hvor meget den kan drejes, så jeg spænder den bare når det drypper for meget.
Og ja, stævnrøret er vandsmurt.

Ok så er det på plads med en lænsepumpe for det vil næsten altid dryppe lidt ved fedtsnoren og du gør det rigtige nemlig at spænde den lidt især når du kommer i havn. :D

Norvik20" 08-09-2009 23:08

Ja jeg skal ikke nyde noget af en oversvømmet kahyt, eller det som er værre. Så fedtsnoren får max opmærksomhed, især hvis jeg ved jeg ikke kommer forbi båden indenfor de næste 2-3dage.
Og nu kommer efteråret, så jeg vil gerne kunne sove roligt også efter mere end 3dage uden besøg ved båden. :o

De tre dage kommer iøvrigt af en enkelt gang, hvor jeg havde spændt fedtsnoren ind som sædvanligt, da jeg ikke ville komme forbi de næste dage. Da jeg efter tre dage så kommer op til båden, havde den taget godt halvdelen af det vand ind som der er plads til. Og der er ikke plads til alverden. Nogle gange er den helt tæt efter at være spændt ind, andre gange drypper den, så.. better safe than sorry; på med en pumpe! :)

Miss Mancini 09-09-2009 07:17

Det ser fint ud, lbk

Skibsbyggeren. 09-09-2009 08:27

Få monteret den lænsepumpe. Det sjove ved fedtsnore er, at efter nogle dage lukker de tæt omkring akslen. det burde ikke være nødvendigt, at du spænder efter hver tur.
På den måde har du hurtigt spændt din fedtsnor ind, så den skal udskiftes.

Lars T 09-09-2009 08:37

Leif - det ser supert ud.!
Jeg ville også gerne have været en tur ude men har raget uklar med min mountainbike, så jeg har været sygemeldt et stykke tid nu:(;)

Citér:

Originally Posted by Skibsbyggeren. (Indlæg 17174)
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Jeg kan ikke helt forestille mig Emma med 2 stk Alpha drev agter. :)

Skibsbyggeren. 09-09-2009 08:39

Hej Leif,
ja, det ser hyggeligt ud. Jeg ville gerne have været en tur i Skudehavnen igår, og se til båden, og måske "skille lidt vand ad". jeg er desværre forhindret pga. Influenza (Den dødelige, som kun mænd kan få!).ndhr-
Ellers fine billeder fra Gjøl og Honørkajen.

Skibsbyggeren. 09-09-2009 08:48

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 17176)
Leif - det ser supert ud.!
Jeg ville også gerne have været en tur ude men har raget uklar med min mountainbike, så jeg har været sygemeldt et stykke tid nu:(;)


Jeg kan ikke helt forestille mig Emma med 2 stk Alpha drev agter. :)

Nej du har nok ret.... men der er dog bygget krydstogtskibe med såkaldte pods. Bla. QM 2 er med pods.
Pods er en form for skruedyser, som fungere både som ror og fremdrivningsagregat.

Gør som jeg, forær den forbandede mountainbike væk!
Go´bedring;)

lbk 09-09-2009 09:25

Citér:

Originally Posted by Skibsbyggeren. (Indlæg 17177)
Hej Leif,
ja, det ser hyggeligt ud. Jeg ville gerne have været en tur i Skudehavnen igår, og se til båden, og måske "skille lidt vand ad". jeg er desværre forhindret pga. Influenza (Den dødelige, som kun mænd kan få!).ndhr-
Ellers fine billeder fra Gjøl og Honørkajen.

Go bedring med den flue. :)

Motiverne er fine, billederne er taget med en Nokia mobil, hvorfor de ikke har så meget dybde. :rolleyes:
Måske får jeg mig taget sammen til at købe et kamera, efter at nogle stjal det på Cuba i foråret. Forsikingen er udbetalt. :D

Norvik20" 09-09-2009 09:39

Citér:

Originally Posted by Skibsbyggeren. (Indlæg 17174)
Få monteret den lænsepumpe. Det sjove ved fedtsnore er, at efter nogle dage lukker de tæt omkring akslen. det burde ikke være nødvendigt, at du spænder efter hver tur.
På den måde har du hurtigt spændt din fedtsnor ind, så den skal udskiftes.

Okay, tak for rådet.
Du har sikkert helt ret angående det med at spænde hver gang. Men derudover må jeg sige, at den drypper 'som vinden blæser'.. ikke til at blive klog/stole på.
Så jeg glæder mig til jeg har fået monteret den lænsepumpe, så kan fedtsnoren få et lidt mere fredeligt liv. -dlof--f

Mvh

Skibsbyggeren. 09-09-2009 13:01

Jeg kender selv problemmet da jeg har 2 stk. 40 mm aksler.
Du skal huske, at det skal dryppe en smule, da du ellers ikke får vand op til at køle pakbox og fedtsnor. Brænder snoren af på grund af varme, så er man først rigtig på skideren!
En enkelt dråbe vand eller to pr. hele eller halve minut gør absolut intet.
Prøv at vente nogle dage med at stramme pakdåsen, og du vil opdage at problemmet forsvinder af sig selv.

Norvik20" 09-09-2009 13:15

Okay. :)
Når jeg sejler drypper den altid. Og det er helt fint kan jeg forstå.
Men det er også en af de ting der gør at den er lidt 'skummel', fordi den efter jeg er kommet i havn, lige skal dryppe af. Der står åbentbart noget vand i fedtet inde i pakboxen, som gør det.
Og da den er op imod en time om at dryppe færdigt, kører man næsten altid fra en båd hvor der drypper vand ind. :eek:

Kører op og monterer pumpen nu. .mvf.f

Mvh

goffy 09-09-2009 13:26

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 17195)
Okay. :)
Når jeg sejler drypper den altid. Og det er helt fint kan jeg forstå.
Men det er også en af de ting der gør at den er lidt 'skummel', fordi den efter jeg er kommet i havn, lige skal dryppe af. Der står åbentbart noget vand i fedtet inde i pakboxen, som gør det.
Og da den er op imod en time om at dryppe færdigt, kører man næsten altid fra en båd hvor der drypper vand ind. :eek:

Kører op og monterer pumpen nu. .mvf.f

Mvh

nu er det vel stævnrøret vi snakker om :D:D:D

Norvik20" 09-09-2009 13:32

Ha ha ha..! :grin:

Anders kr 09-09-2009 14:59

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 17170)
Ja jeg skal ikke nyde noget af en oversvømmet kahyt, eller det som er værre. Så fedtsnoren får max opmærksomhed, især hvis jeg ved jeg ikke kommer forbi båden indenfor de næste 2-3dage.
Og nu kommer efteråret, så jeg vil gerne kunne sove roligt også efter mere end 3dage uden besøg ved båden. :o

De tre dage kommer iøvrigt af en enkelt gang, hvor jeg havde spændt fedtsnoren ind som sædvanligt, da jeg ikke ville komme forbi de næste dage. Da jeg efter tre dage så kommer op til båden, havde den taget godt halvdelen af det vand ind som der er plads til. Og der er ikke plads til alverden. Nogle gange er den helt tæt efter at være spændt ind, andre gange drypper den, så.. better safe than sorry; på med en pumpe! :)


Det ser bare kanon fedt ud, :o)

En fedtsnors pakning, det har jeg også i min nye/gamle båd,
Den drypper lidt, så en pumpe er nødvendig, hvor meget drypper den, når du sejler?

goffy 09-09-2009 17:57

1 Vedhæftelse(r)
du skulle overveje at montere sådan et sæt. jeg havde et på min forrige skiv
og det virkede fint, aldrig dryp ved stævnrøret.

Norvik20" 09-09-2009 19:49

2 Vedhæftelse(r)
Den drypper flittigt Anders, men det er nogle små bitte dråber når jeg sejler, måske fordi vibrationerne får dråberne til at slippe hurtigt. Men flere dråber pr sek.
Når jeg stopper motoren i havn, drypper den (fedtsnoren) en dråbe pr sek, indtil vandet er ude af pakboxen.

Goffy, jeg har selv luret på netop det sæt. Men indtil videre nøjes jeg med det jeg har. Bliver jeg træt af det, så ligger løsningen jo der. :)

Slutter lige af med et billede af den nymonterede lænsepumpe og flydekontakt.
+Et af min motor, fik endelig taget et billede. :D
Vetus 3cyl-22hk Diesel.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,565
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, adrianjl3
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden