Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 462
0 medlemmer og 462 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Import af båd fra udlandet samt CE (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Så kom den nye båd endelig hjem :-) (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1311)

MartinN 11-05-2009 19:47

Så kom den nye båd endelig hjem :-)
 
Efter en tur som føltes meget længere end den egentlig var pga. 15 m/s og masser af regn, er båden kommet sikkert hjem :-)

Vi startede fra Odense kl. 03.15 med kurs mod Kalmar i Sverige der ligger ved broen til Øland.

Kl. 10.30 trillede vi ind i Kalmar.
Da vi så båden i Marinaen var min første tanke at den fik vi ikke med hjem, den virkede alt for stor til autotraileren. Den skulle bakkes op på traileren, da vægtfordelingen ellers var helt forkert.

Og der er ikke meget aerodynamik i en båd der vender bagud, det fik vi hurtigt at føle da vi kørte hjemad.
2 gange kom der slinger i traileren, det gav temmelig meget sved på panden. poppe

Jeg må indrømme at turen hjem var lige lidt for spændende pga. vejret, og jeg kunne først ånde lettet op da vi trillede ind i indkørslen kl. 21.00.

Nu skal jeg bare have solgt den ophalervogn der fulgte med og have fundet en indregistreret trailer der passer til båden - og SÅ skal der sejles. .mvf.f

Jeg har uploaded lidt billeder i galleriet.

ENN 11-05-2009 19:55

Tillykke med den :D den er dælme flot.

Når du skal finde en trailer betaler det sig også at kigge over grænsen til tyskland - priserne er lavere - og husk det er kun Danskerne der tror at det kun er brenderup der kan lave trailere - i Tyskland er det helt andre mærker der vinder testene - kig efter en Ohlmeier trailer det er super kvalitet og til rimelige priser

Endnu engang tillykke med båden - den bliver du glad for

MartinN 11-05-2009 20:03

Tyskland har været inde i overvejelserne, men jeg vil meget gerne finde en brugt da der er mange penge at spare.
Men jeg syntes ikke rigtig jeg har haft held med at finde nogle tyske forhandlere der har et brugt udvalg, og som ligger i fornuftig afstand til grænsen.

ENN 11-05-2009 20:05

Brugte trailere kan være svære at finde (der står som regel en båd ovenpå dem som skal købes med) og af og til er priserne så høje at man ligesågodt kan købe en ny. De sidste par gange jeg har været på jagt efter en trailer så endte det med en ny da de brugte var for "dyre" ift. en ny

MartinN 11-05-2009 20:11

Ja du har ret, det kan også meget vel blive løsningen for mig. Og så er Tyskland nok den bedste mulighed.

Jeg vil lige en tur forbi Kongeå Trailercenter, de ser ud til at have et stort udvalg i brugte trailere, det kan være der er mulighed for en god handel i disse tider.

Lars T 11-05-2009 20:29

Dammit den er meget nice :):)
Var I ikke ud og sejle i den, eller er der noget jeg har misforstået?? :rolleyes:
Temmelig crazy træk :):)
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1525

Den ser ud til at sidde noget lavt den motor - jeg ville nok hæve den et hak eller to, men sejl nu lig elidt i den og når ud vil have lidt mere topfart hæver du den et hak :)
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1531

Kongeå - hold dig væk fra deres Selandia/Inter trailere..!!

lbk 11-05-2009 20:36

Tillykke med ny båd sikkert transporteret hjem.DDriver
Hvordan sejler den?

mvh. Leif

Jess 11-05-2009 20:38

Tillykke, det ser ud som om den var værd at vente på :rolleyes:

MartinN 11-05-2009 21:12

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 12652)
Var I ikke ud og sejle i den, eller er der noget jeg har misforstået?? :rolleyes:
Temmelig crazy træk :):)
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1525

Jeg tør næsten ikke sige det, men vi trodsede alle råd og undlod at sejle en tur. Det stod ned i voldsomme kaskader da vi var der, og jeg snakkede med de 2 marine mekkere som har serviceret/klargjort båden for sælger. De forsikrede at der ikke var noget at komme efter. Så jeg valgte at stole på dem poppe
Motoren blev naturligvis startet op og den lød perfekt :D

Ja, det var med en vis spænding når vi mødte politiet, vi var ikke helt sikre på om de ville taksere det til at være uansvarligt. Men der var heldigvis ikke nogle der ville have mere skrivebordsarbejde -dlof--f

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 12652)
Den ser ud til at sidde noget lavt den motor - jeg ville nok hæve den et hak eller to, men sejl nu lig elidt i den og når ud vil have lidt mere topfart hæver du den et hak :)
http://www.fenderen.dk/forum/picture...pictureid=1531

Kaviationspladen sidder faktisk 3-4 cm over bunden, men du har ret, den kan nok godt tåle et hak opad. Men nu skal der testes først.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at have fået fingre i ENNs Enertia nu.
Den havde helt sikkert passet rigtig godt til sættet.

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 12652)
Kongeå - hold dig væk fra deres Selandia/Inter trailere..!!

Jeg kender ikke rigtig Seelandia trailere, men du er ikke den første jeg hører det fra, hvorfor er de dårlige?

De skulle have nogle brugte stående af både Variant, Humbaur, Brenderup og Gaupen. Så det kunne jo være der var en mulighed.

MartinN 11-05-2009 21:13

Citér:

Originally Posted by lbk (Indlæg 12655)
Tillykke med ny båd sikkert transporteret hjem.DDriver
Hvordan sejler den?

mvh. Leif


Jeg har ikke prøvet den endnu, men jeg kan snart ikke vente længere fjupeqopq

ChristianX 11-05-2009 21:49

Meget fin båd, sådan en Askeladen :)

Håber du får mange gode timer på vandet i den. :D

Campion 165(seb) 11-05-2009 22:18

Hvad sidder der på af motor??

ENN 12-05-2009 07:12

Skal du bruge en enertia (eller anden org. merc propeller) kan jeg skaffe dem til ca 1/2 pris (af den danske) i USA så må du sige til

Lars T 12-05-2009 08:34

Citér:

Originally Posted by Campion 165(seb) (Indlæg 12670)
Hvad sidder der på af motor??

Seb - dit dovne læs ;)
Havde du dog bare gidet at kikke mandens galleri igennem ville du have set 3 kæmpe tal bag på motorhætten :) 150

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 12658)
Kaviationspladen sidder faktisk 3-4 cm over bunden, men du har ret, den kan nok godt tåle et hak opad. Men nu skal der testes først.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at have fået fingre i ENNs Enertia nu.
Den havde helt sikkert passet rigtig godt til sættet.

Jeg kender ikke rigtig Seelandia trailere, men du er ikke den første jeg hører det fra, hvorfor er de dårlige?

De skulle have nogle brugte stående af både Variant, Humbaur, Brenderup og Gaupen. Så det kunne jo være der var en mulighed.

Selandia og Inter trailer er ens blot med forskellige klistermærker.. De er virkelig af så ringe en kvalitet at man skulle tror de skulle være endnu billigere.. De gummihjul jeg havde på min gik i stykker inden for et år, selv om båden kun vejen omkring 650kg og det var en 1000kg trailer, støtten til stævnen var også at tvivlsom kvalitet - Jeg ville gå efter en Humbaur omend det så koster 3-5 k mere :)

Albjerg 12-05-2009 08:52

Tillykke med båden. Et spektakulært træk I fik bygget, men godt at I kom hjem i god behold. Henrik fra Bådhuset havde et par brugte trailere til salg forleden, men ellers ville jeg nok kigge på e-bay http://fahrzeuge.shop.ebay.de/items/...86Q2ec0Q2em282

eller blocket.se. Der er også en del i på dba.dk. Så det er bare at kigge løs. De tyske Ohlmeyer, Harbeck og Humbauer er gode trailere.

MartinN 12-05-2009 23:18

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 12678)
Skal du bruge en enertia (eller anden org. merc propeller) kan jeg skaffe dem til ca 1/2 pris (af den danske) i USA så må du sige til

Tak for tilbuddet Esben, det kan meget vel være jeg gør brug af det.

ENN 13-05-2009 08:39

Her er en tysk test af trailere

http://www.ohlmeier-trailer.de/pix/b..._2.2007_HP.pdf

Jeg har haft mange trailere gennem årene og har en variant en brenderup og en ohlmeier lige for tiden

Ohlmeier traileren har været klart den bedst byggede af alle de trailere jeg har haft igennem mit 30+ års bådliv

Du kan af og til købe dem nedsat i tyskland fx hos wassersport prützel der ligger lige ved putgarden (neustadt)

MartinN 01-06-2009 21:34

Den første tur
 
I var det dagen hvor jeg fik prøvet den første tur i den nye båd. vejret var rigtig godt og forventningerne store, det var også spændende om jeg kunne trække den op ad rampen med min Mondeo (benzin), hvilket heldigvis ikke var noget problem.

Båden sejlede hovedsagligt som jeg havde forventet det, men hvis man har sejlet med Yamaha 4-takt virker sådan en Optimax ret grov i motorgangen og støjen er rimelig volumiøs, især omkring 3.000 - 3500 rpm som desværre også er den nedre del af cruise-områden for dette setup. Men det var jeg fuldt ud klar over inden handlen, så det er som så ikke noget negativt.

Men alligevel er det sjovt igen at få en motor med kraftigt moment, der er sgu riv i den ved holeshot, den er dejlig hurtigt ude af vandet.

Som mange andre også oplever med Optimax, var der en del vibrationer fra motoren og ud i skroget fra ca. 750-1500 rpm, jeg tror jeg vil prøve at rigge om til 4-bladet stål, måske en Trophy, det kan være det afhjælper problemet.

Men det bliver spændende at arbejde med at optimere sættet i løbet af sommeren.

Lars T 02-06-2009 10:08

Supert Martin - et sjovt sæt under alle omstændigheder :)

Desværre kan vibrationer også betyde en skæv aksel - taler af bitter erfaring.. :(

MartinN 02-06-2009 10:42

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 13582)
Desværre kan vibrationer også betyde en skæv aksel - taler af bitter erfaring.. :(

Ja det er jo desværre også en mulighed :-( især når man tænker på hvor hård undergrunden er i de svenske fjorde :eek:

Var det propelakslen eller den som går op i motoren?

Men efter hvad jeg kan læse mig til er der en del Optimax ejere der døjer med "problemet", selv ved helt nye motorer.

Det kan være alm. resonans, men det kan monteringshøjden jo også ændre på.

Det finder vi ud af i løbet af sommeren :rolleyes:


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,987
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Peterhailk
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden