Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 542
3 medlemmer og 539 gæster
JoyceLal, medikaNer, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Billeder fra træf/ture på vandet (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   sommerferie 2012 (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3720)

goffy 05-02-2012 15:57

sommerferie 2012
 
1 Vedhæftelse(r)
I den istid vi oplever lige nu varmer jeg mig ved at tænke på sommerferie :D

Vi (konen og jeg) bliver nok i hjemmelige farvande i år, det er ved at være mange år siden vi har brugt en sommerferie på vadehavet.
Sad og kikkede i min gamle logbog og opdagede at det 12 år siden sidst vi besøgte Havneby på Rømø og ligeså Højer i Videåen, så det bliver vores mål for ferien. Vejret er det ømme punkt for en tur ud på Nordsøen kræver at vinden holder lidt igen :D
Lykkedes det at nå turen rundt bliver det ca 265 sømil.

Kim 05-02-2012 16:51

Ja lad os håbe det bliver sommer i år :rolleyes: og ikke endnu en grøn vinter som den sidste,der kom jeg i hvertfald ikke på den tur der var planer om

Horizonblue 05-02-2012 16:59

Sommerferie, ja selvom det er polarklima udenfor lige nu, så er der ikke engang 3 måneder til at sæsonen starter for de tidlige.

Det eneste jeg har planer om, er at tage en dag på Silkeborg søerne med enten 1700'eren eller 1800'eren. Det har jeg fantaseret om i mange år, blot ligge og cruise stille afsted i de skønne omgivelser, men det er ikke rigtig blevet til noget.

Undskyldninger har der været nok af; jeg har ikke haft en trailer med plader på, eller en bil der måtte slæbe noget, men ingen af delene er noget problem længere.

I år skal jeg absolut intet, udover at arbejde på projekt Flyfish, så den dag hvor der er allerbedst vejr holder jeg en fridag og tager på sø-tur.

Softice 05-02-2012 18:36

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 37114)
I den istid vi oplever lige nu varmer jeg mig ved at tænke på sommerferie :D

Vi (konen og jeg) bliver nok i hjemmelige farvande i år, det er ved at være mange år siden vi har brugt en sommerferie på vadehavet.
Sad og kikkede i min gamle logbog og opdagede at det 12 år siden sidst vi besøgte Havneby på Rømø og ligeså Højer i Videåen, så det bliver vores mål for ferien. Vejret er det ømme punkt for en tur ud på Nordsøen kræver at vinden holder lidt igen :D
Lykkedes det at nå turen rundt bliver det ca 265 sømil.

Ved du hvor store både der kan komme igennem røret ved Højer?

MortenBP 05-02-2012 22:43

Citér:

Originally Posted by Horizonblue (Indlæg 37117)
Det eneste jeg har planer om, er at tage en dag på Silkeborg søerne med enten 1700'eren eller 1800'eren. Det har jeg fantaseret om i mange år, blot ligge og cruise stille afsted i de skønne omgivelser, men det er ikke rigtig blevet til noget.

Silkeborg søerne er et helt fantastisk sted at sejle. Specielt i starten af maj, hvor skovene er lysegrønne. Så bare se at komme afsted! (mens motorbådssejlads stadig er tilladt derude)

poca 06-02-2012 10:03

hej

kan man sejle inden om Fanø, og hvis skal man så være særlig opmærksom på høj og lavvande.
jeg kan se på mit søkort at der er en rende, jeg synes bare når man står på Fanø og kigger øst på mod Ribe ved lavvande ser det meget tør ud.

hilsen jesper

Softice 06-02-2012 10:46

Citér:

Originally Posted by poca (Indlæg 37131)
hej

kan man sejle inden om Fanø, og hvis skal man så være særlig opmærksom på høj og lavvande.
jeg kan se på mit søkort at der er en rende, jeg synes bare når man står på Fanø og kigger øst på mod Ribe ved lavvande ser det meget tør ud.

hilsen jesper

Hej Jesper. Ja du kan sagtens sejle inden om Fanø. Det sted du skal passe på er Albuen som helst skal passeres ved stigende vand. Så er du sikker på at hvis du sidder fast så stiger vandet og at du kan komme fri lidt efter. Der er koste hele vejen fra Esbjerg indenom Fanø til Ribe. Du kan se afmærkningen her: http://www.vadehavetsbaadklubber.dk/default.asp?Id=49
Normalt inden jeg sejler fra Ribe ringer jeg til vandstandsmåleren i Kammerslusen +45 7542 2924. Når den måler +0 så sejler jeg gerne så passer det med at jeg kan gå over albuen uden problemer og jeg stikker 90 cm. Det tager ca 2 timer for mig at sejle til Albuen med omkring 5-8 knob alt efter strøm. Når jeg sejler fra Fanø/Esbjerg ringer også til måleren og siger den +65 så sejler jeg derfra så passer det nogenlunde at jeg kan passere uden problemer.

goffy 06-02-2012 11:17

ingen problemer i albuebugten, jeg render tit over 2 1/2 time før højvande og min skiv skal have 85 cm :D
De grønne koste skal følges rimelig tæt og de røde skal holdes på god afstand, gerne 30-50 mtr og der er mellem 3 -6 mtr vand.

goffy 06-02-2012 13:40

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 37120)
Ved du hvor store både der kan komme igennem røret ved Højer?

Kan ikke huske højden, men den afhænger jo også meget af vandstanden i åen. Min kammerat som var der nede for 3 år siden, han sejler i en Nimbus 2600 og havde store problemer med at komme ud igen da det pis regnede hele ferien og vandstanden i åen steg meget mens han var der. Det farlige kommer når man skal ud for strømmen kan være meget kraftig ud af røret og hvis så man er usikker på om man kan være der i højden og skal hurtig slå bak med 4-5 knob strøm i røven. der er store chanser for at ende med en åben båd :D

nicolajjetrider 06-02-2012 14:27

Sommerprojektet :)

Den højere magt og jeg skal på en længere tur i Europa, vi tager Zodiac'en på slæb, og så afsted, første stop bliver nok Eyderen ved grænsen, derefter kører vi til perpingan i Sydfrankrig og opholder os der i 1 uge hvor efter vi nok køre Nord på og stopper ved en stor sø et sted, måske Wörthersee! :)

smuta 06-02-2012 16:08

findes der også et kort, hvis man vil sejle til Varde, det vil jeg gerne prøve engang.
Hilsen Arne

goffy 06-02-2012 19:03

Citér:

Originally Posted by smuta (Indlæg 37137)
findes der også et kort, hvis man vil sejle til Varde, det vil jeg gerne prøve engang.
Hilsen Arne

sejlrenden til varde er vist på søkortene. Her er en overblik over hvor der er afmærket i vadehavet. http://www.vadehavetsbaadklubber.dk/...snet/6_FRV.pdf
Når der sejles ind med koste rækken til varde å, så bør det foregå ved samme tid som højvande i Esbjerg, højeste vand over knolden (svineryggen) er ca 45 min. senere end Esbjerg så man får tidevandet med en god stykke op af åen.
Ved normal tidevand er der ca 1.4 mtr. vand på det laveste sted.

info om Varde sejlklub og havn. http://www.vadehavetsbaadklubber.dk/default.asp?Id=5


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,568
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, zestoretic price
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden