Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 669
1 medlemmer og 668 gæster
SergioAdoms
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Tømning af el-toilet, hvordan? (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3018)

kylle 23-02-2011 20:51

Tømning af el-toilet, hvordan?
 
Halløj fendere.

Jeg har sådan et el toilet min searay.
Inden den skulle op i efteråret da vi lige havde købt den prøvede jeg sådan en tømnings-doms i havnen, men den sugede ikke en skid op.. Så jeg endte med at måtte gøre det manuelt med en pumpe og en slange ned i toilettet herhjemme..

Jeg har følgende installation:
El toilet og et panel der viser hvor fyldt det er og så sidder der en nøgle i det panel, det larmer når jeg drejer den.

Nede i motorrummet har jeg en stor tank med en mindre tank ovenpå den store.

Derudover er der en tømningsstuds i siden af båden.

Der er ingen kugle haner eller noget i bunden af båden til direkte tømning i havet..

Jeg aner simpelthend ikke hvordan det virker, så jeg håber i kan hjælpe mig. :-)

Softice 23-02-2011 22:26

Citér:

Originally Posted by kylle (Indlæg 30660)
Halløj fendere.

Jeg har sådan et el toilet min searay.
Inden den skulle op i efteråret da vi lige havde købt den prøvede jeg sådan en tømnings-doms i havnen, men den sugede ikke en skid op.. Så jeg endte med at måtte gøre det manuelt med en pumpe og en slange ned i toilettet herhjemme..

Jeg har følgende installation:
El toilet og et panel der viser hvor fyldt det er og så sidder der en nøgle i det panel, det larmer når jeg drejer den.

Nede i motorrummet har jeg en stor tank med en mindre tank ovenpå den store.

Derudover er der en tømningsstuds i siden af båden.

Der er ingen kugle haner eller noget i bunden af båden til direkte tømning i havet..

Jeg aner simpelthend ikke hvordan det virker, så jeg håber i kan hjælpe mig. :-)

Mon ikke du skal dreje nøglen når studsen til tanken på havnen er monteret? eller var det på den måde du havde prøvet?

kylle 24-02-2011 18:10

Der står følgende ved nøgle betjeningen jeg har på toilettet: (discharge, seacock must be open) hvad er den seacock for noget ?

Softice 24-02-2011 19:35

Citér:

Originally Posted by kylle (Indlæg 30666)
Der står følgende ved nøgle betjeningen jeg har på toilettet: (discharge, seacock must be open) hvad er den seacock for noget ?

Seacock er søventil.

kylle 24-02-2011 19:55

Sådan en søventil sidder vel i bunden og er til tømning i havet eller ?..

Jeg har ingen huller i bunden af båden kun et ved min benzin fylde studs hvor der står waste på og der var der jeg prøvede at suge skidet op uden der skete noget..

Softice 25-02-2011 03:41

Prøv at se dette skema til en toilet installation måske det kan give dig en ide hvordan det ser ud i din båd.
http://mmc1.dk/katalog2010.htm side 168

Har du evt. nogle billeder?

kylle 25-02-2011 06:23

Jeg prøver at ta' nogle billeder af installationen her i weekenden :-)

Strøyer 26-02-2011 05:45


Skibsbyggeren. 01-03-2011 18:17

Hvor har du købt båden? Jeg sidder med en mistanke om, at din båd måske er solgt i Tyskland med en såkaldt "Bodensee zulassung" hvilket vil sige, at båden er godkendt til sejlads på Bodensee. både med denne tilladelse kan kun tømmes via dækselet på dækket, og ikke ud gennem bunden! Dette for at undgå forurening af søer.

kylle 01-03-2011 19:16

Citér:

Originally Posted by Skibsbyggeren. (Indlæg 30728)
Hvor har du købt båden? Jeg sidder med en mistanke om, at din båd måske er solgt i Tyskland med en såkaldt "Bodensee zulassung" hvilket vil sige, at båden er godkendt til sejlads på Bodensee. både med denne tilladelse kan kun tømmes via dækselet på dækket, og ikke ud gennem bunden! Dette for at undgå forurening af søer.

Det tror jeg du har ret i. Jeg har kun tømnings mulighed via dækslet i siden af båden.
Men kan det passe at jeg skal sætte slangen i siden og så gå ned på toilettet og dreje den nøgle der sidder dernede ?

Jeg kan nemlig ikke få tømnings slangen til at sidde fast af sig selv i siden.

Softice 01-03-2011 21:23

Citér:

Originally Posted by kylle (Indlæg 30732)
Det tror jeg du har ret i. Jeg har kun tømnings mulighed via dækslet i siden af båden.
Men kan det passe at jeg skal sætte slangen i siden og så gå ned på toilettet og dreje den nøgle der sidder dernede ?

Jeg kan nemlig ikke få tømnings slangen til at sidde fast af sig selv i siden.

Det kan meget vel passe og den brummen du høre er pumpen der skal skubbe affaldet ud.

Lars T 02-03-2011 08:39

Jesper - Er du sikker på der ikke er et hul til tømning i bunden?
Searays jeg har sejlet i diun størrelse (240 SD, 245 SD, 260 SD) har alle været med udtømning i bunden.

På selve betjningspanelet hvor nøglen sidder, er det ikke muligt at dreje nøgle over på en funktion som hedder "pump out"?

kylle 02-03-2011 08:48

Hej Lars.

Jo man kan dreje nøglen 1 klik frem så er der lys i panelet og så kan man dreje den en tand længere til en fjederpåvirket position ligesom tændingslåsen i bilen.
Jeg har slet ingen huller i bunden af båden hvor det ville kunne komme ud..

Jeg prøver om jeg kan nå at ta' nogle billeder af det idag.

Lars T 02-03-2011 08:51

Ligepræcis - Den "fjederpåvirket position" er pump out i de andre både jeg har sejlet med. Men hvis du ikke har hul i bunden tja så ved jeg ikke helt hvad funktionen aktivere udover måske maceratoren/den maskine som komprimere affaldet.

kylle 02-03-2011 08:57

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 30751)
Ligepræcis - Den "fjederpåvirket position" er pump out i de andre både jeg har sejlet med. Men hvis du ikke har hul i bunden tja så ved jeg ikke helt hvad funktionen aktivere udover måske maceratoren/den maskine som komprimere affaldet.

Det tror jeg du har ret i..
Men hvordan kommer det så ud?
De maskiner der er i havnen suger ikke ret meget, skal jeg dreje nøglen over i den fjeder position før den kan suge det ud ?
Og så kan jeg ikke få slangen til sugeren til at sidde fast i siden af tømnings-hullet.

Lars T 02-03-2011 09:20

Jamen hvis du ikke har et hul i bunden kan det jo kun komme ud via "waste" udgangen ved hjælpe af en suger.
Er der ikke en bruger herinde fra som anvender de dersens miljøstationer med sugere på havnen?

kylle 02-03-2011 15:09

3 Vedhæftelse(r)
Så fik jeg endelig taget nogle billeder

kylle 02-03-2011 15:11

2 Vedhæftelse(r)
Og når jeg nu var ude i båden fik jeg lige skudt billeder til et par spørgsmål mere :-)

Den koldtvands slange jeg har med en lukhane og en gardena studs på, Hvad er den til ?

Og den lampe jeg har på billedet, ved i hvor kan jeg købe en mere magen til ?

Strøyer 02-03-2011 16:38

Her er en magen til.
http://marinelageret.dk/el-ombord-14...taal-5972.html
Den Gardena studs du har, er sikkert til beregnet for tilslutning af vand. :-)
Hvis du ligger længere tid og ikke gider at fylde vand på tanken hele tiden, så kan du koble båden direkte på "nettet" til kontunerligt forbrug.
Ikke til at fylde tanken med.

kylle 02-03-2011 16:41

Citér:

Originally Posted by Strøyer (Indlæg 30766)
Her er en magen til.
http://marinelageret.dk/el-ombord-14...taal-5972.html
Den Gardena studs du har, er sikkert til beregnet for tilslutning af vand. :-)
Hvis du ligger længere tid og ikke gider at fylde vand på tanken hele tiden, så kan du koble båden direkte på "nettet" til kontunerligt forbrug.
Ikke til at fylde tanken med.

Perfekt.. Tak strøyer :-)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,642
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, SergioAdoms
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:27.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden