Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 537
0 medlemmer og 537 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vinterkonservering (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Vinterklargøring (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2676)

Miss Mancini 14-09-2010 20:40

Vinterklargøring
 
1 Vedhæftelse(r)
Tiden nærmer sig, hvor drivlinien i båden skal vinterkonserveres for at undgå frostsprængning.

Hvad har I gjort jer af overvejelser omkring vinterkonservering ?

Denne bådejer fik ikke vinterkonserveret sin Volvo Penta 5.0 liter, årg. 2003...

Peter508 14-09-2010 20:59

Jeg gør det jeg har gjort de andre år...

- tømmer vandtanken
- kører frostvæske igennem motoren
- fylder diesel tankene helt op

også egentlig ikke ret meget mere....

mpa 15-09-2010 07:47

nemt
 
jeg lader min e-tec klare vinter kons smører derefter alle smørenipler og gear/gas kabler kører kølervæske igennem, konserverings spray på hele motoren og el-stik i båden løfter trailer fri fra jorden smører bremser på trailer,og opb. motoren trimmet helt ned

Ulman 15-09-2010 07:51

I år skal jeg ikke vinterkonservere motoren, da den bliver skiftet ud til en ny.

Men ellers:
- dræber 8 mio. myg og 7 mio. edderkopper
- fjerner alle løsdele fra båden, herunder alle hynder
- vasker båden inkl. en omgang højtryksrens
- fjerner kalechen og lægger en presenning over i stedet
- oversprøjter "alt" med wd40. dvs. el og mekaniske dele
- tager batterier og lader med hjem så jeg kan lade i løbet af vinteren
- tømmer alle former for vand ud af båden, herunder rør, slanger, lokum, ferskvandspumpen osv.

Lars T 15-09-2010 08:28

Tja mon ikke man går igang omkring oktober måned.
I år har jeg 10 motorer som jeg skal assistere på - Det er jo ellers så hyggeligt med god larm og en kold øl :)

nicolajjetrider 15-09-2010 09:17

Som alle andre år, kølervæske, WD40, Smørefedt, Tømmevand tanke, holdingtank, diesel adjektiver m.m.

Miss Mancini 15-09-2010 09:22

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 26927)
Tja mon ikke man gå igang omkring oktober måned.
I år har jeg 10 motorer som jeg skal assistere på - Det er jo ellers så hyggeligt med god larm og en kold øl :)

Hvad pokker, LarsT - har du startet eget marinefirma...:) ?

Lars T 15-09-2010 09:30

Ja det skulle man tror ik:):)
Men nej, hjælper bare vennerne på Fjorden. I tidernes morgen betalkte jeg jo rask væk selv 5000,- for en vinterkonservering men skal sent glemme hvor simpelt det er, og hvor mange penge der er at spare.!?!

goffy 15-09-2010 09:43

at gøre båden klar til vinteren er hurtig gjort, da jeg gemmer noget af arbejdet til foråret :D
jeg tømmer ferskvandstanken og slanger/pumpe
køre kølevæske igennem motoren
kontrollere om der er vand i olien på drevet, event. afmontere drevet
motoren bliver oversprøjtet med WD40
bunden bliver vasket samme dag som båden kommer på land
Batterierne bliver opladet når båden kommer på land og igen ca. ved Nytår og lige inden søsætning.

Chribs 15-09-2010 21:01

Hvor meget man skal bruge af tid på vinterklargøring afhænger også af om hvordan man opbevarer sin båd og motor.

Tager man motoren af og stiller den et opvarmet sted kræver det jo ikke så meget andet en udførelse af den normale service såsom smørring med fedt og evt. udskiftning af gearolie og ny impeller hvis den trænger til det...

Min båd står altid indendørs når den ikke bruges, i en morderne hal hvor det hverken er for fugtigt eller tørt, så jeg slipper med lidt rengøring af båden samt sikrer at motoren er tømt for alt vand, da der ikke er opvarmet, smørringen venter jeg med til foråret....

Miss Mancini 30-09-2010 19:30

Husk nu at vinterkonservere drivlinien i båden.

nytdrev.dk har alt hvad der behøves både væsker, olier, filtre, værktøj mv.

Altid originale Quicksilver/MerCruiser filtre, olier og væsker på lager til omgående levering.

Første fenderen-bruger fik i dag ekspresleveret et komplet Vinterkit til en MerCruiser 3.0 liter med nytdrev.dk "Action Service On Demand"...:):):):)

Velkommen hos nytdrev.dk

Lindegaard 30-09-2010 22:31

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 27286)
Husk nu at vinterkonservere drivlinien i båden.

nytdrev.dk har alt hvad der behøves både væsker, olier, filtre, værktøj mv.

Altid originale Quicksilver/MerCruiser filtre, olier og væsker på lager til omgående levering.

Første fenderen-bruger fik i dag ekspresleveret et komplet Vinterkit til en MerCruiser 3.0 liter med nytdrev.dk "Action Service On Demand"...:):):):)

Velkommen hos nytdrev.dk

som ny ejer af en båd, et sikkert tåbeligt spørgsmål.. men prøver alligevel..
hvis nu den skal blive liggende i vandet, så den kan komme lidt ud og sejle på en skøn vinterdag, hvad gør man så?? båden holdes varm, også i motorrum, er ikke lige klar over hvor meget temp der skal være, det må jeg lige forhøre forrige ejer om, han har altid haft den i vandet hele året, men kunne godt bruge lidt input fra profferne.. skal der tømmes holdingtank osv... tænker også mere på om også vandtankene skal tømmes, så skal jeg medbringe vand hver gang jeg er der, næsten hver dag, er der noget man skal være særlig obs på?? her i havnen tilbydes vinterkonservering fra 800 kr.. så de 5000 K der nævnes andetsteds lyder da lidt vildt..

goffy 30-09-2010 23:05

Emnet har vi snakket lidt om i denne tråd.
http://www.fenderen.dk/forum/showthr...7264#post27264

Ulman 01-10-2010 07:43

Måske skulle vi samle det i en ny tråd. Jeg starter en.

Lindegaard 01-10-2010 08:57

Det kunne være fedt, med en samlet tråd om lige det emne.. er helt ny, og har bare fra forrige ejer at den altid har ligget i vandet, dog med varme om vinteren, han har ikke nævnt noget om at køre kølevæske igennem motoren efter hver sejltur, manden har sgu aldrig selv lavet noget på båden, selv så noget som at skifte 3 halogen pærer er der regning på, 156 kr incl miljøafgift, he he, og udover det sidder pengene ikke løst på ham, så kan ikke forestille mig han har haft en til at gøre det hver gang.. ha ha...

Lars T 01-10-2010 14:37

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 27292)
her i havnen tilbydes vinterkonservering fra 800 kr.. så de 5000 K der nævnes andetsteds lyder da lidt vildt..

Tja Engstrøm vil have kr. 4.920,- og opefter.
http://sites.bilinfocms.dk/baade.eng..._2010-2011.pdf

Sidste år tog de 5.400,- for en 3.0 ;);)

Min forståelse af vinterkonservering er altid inkl. et service :)

Lindegaard 01-10-2010 15:15

Ja, så godt prisen hos engstrom , hos tempo både er prisen på de 800 kr også kun dét aller mindste, uden service osv. hvis man får lavet service her før vinter, hvad skal man så sørge for om foråret, andet end at smide den i vandet,hvis æren altså har været oppe ?

Chribs 01-10-2010 17:57

Jeg er så heldig at have en stor moderne hal uden fugt-problemer og som er under opsyn, til opbevaring af min båd sommer og vinter, og jeg kan komme og gå som det passer mig, og prisen er kun kr 2000,- for et helt år...

Lars T 01-10-2010 18:52

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 27315)
Ja, så godt prisen hos engstrom , hos tempo både er prisen på de 800 kr også kun dét aller mindste, uden service osv. hvis man får lavet service her før vinter, hvad skal man så sørge for om foråret, andet end at smide den i vandet,hvis æren altså har været oppe ?

Læs løs her http://www.fenderen.dk/forum/attachm...5&d=1285955054

Clasg 01-10-2010 20:17

Fra 1. november til 30 marts er der 5 måneder = 150 dage = 3.600 timer.
Sætter man en el- varmeblæser i gang med 300W = 0,3 KW giver det ved døgn drift 1.200 kWh.
300 W er rigeligt til at holde motorrum og kabine frostfri i de fleste både.
Ved 1,5 kr /kWh giver det 1.800 kr. for perioden.

Det var så lige regnestokken i fri dressur.fjupeqopq


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,007
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, italetnnzc
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden