Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 329
0 medlemmer og 329 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Sejlbåden og Rigning (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=58)
-   -   Binding af fendere mv (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1730)

ENN 05-09-2009 18:12

Binding af fendere mv
 
Hvilke knuder bruger i til at inde fendere og fortøjninger på båden?

Jeg syntes tit man ser noget rigtigt magværk når man går rundt og kigger på hvordan fendere og fortøjninger er fasstgjort

Peter508 05-09-2009 18:16

Til fenderne har jeg rigget kroge til, på mit søgelænder er huller i stolperne hvor jeg sætter dem fast i, så passer de altid i højden...

Jeg bruger pælestik til fortøjningerne.

goffy 05-09-2009 21:34

til fenderne bruger jeg dobbelt halvstik med slip ende så det er bare lige at trække i en ende for at løsne igen. jeg har prøvet det med øjer og kroge så fenderen er hurtig at hænge ud men det duede ikke for det er sjældent samme sted de skal hænge. til fortøjring bruges både dobbelt halvstik og pælestik alt efter forholdene.
i hjemhavnen har jeg faste fortøjringer men når vi sejler på østkysten hvor det næsten altid er med et par pæle agter bruges pælestik hvis der er en stop så øjet ikke glider ned i vandet, ellers bruges dobbelt halvstik. :D

Strøyer 05-09-2009 23:32

Der er en ting der virker hver gang....
Det er at bruge et dobbelt-halvstik.
det kan alle lære.
men er det (bare) skippers ord......
fendere styrbor eller fendere bagbord det er mere vigtigt at adlyde den kommando end at lave et korrekt knob/knude, for skipper går alligevel det hele igennem før han rammer køjen.

steffen m 06-09-2009 09:01

kender nogen stykker der bruger karabinhager. så er fenderne passet til i længde osv så de bare skal klikkes på

Peter508 06-09-2009 10:00

Jeg bruger karabinhager til fenderne, jeg forstår ikke helt Goffy, at du siger de ikke skal hænge det samme sted hvergang, det skal mine da ??

Skibsbyggeren. 06-09-2009 11:01

Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore.
Med hensyn til knob er jeg også til dobbelt halvstik med slip.
Og til Strøyer, du har ret , tillid er godt, kontrol er bedre!

goffy 06-09-2009 12:26

Citér:

Originally Posted by Peter508 (Indlæg 17109)
Jeg bruger karabinhager til fenderne, jeg forstår ikke helt Goffy, at du siger de ikke skal hænge det samme sted hvergang, det skal mine da ??

nogle gange skal de hænge oppe ved fenderlisten og andre gange næsten nede ved vandet.
[B]HVAD GØR DU HVIS DU SKAL HAVE EN BÅD PÅ SIDEN SOM IKKE HAR SAMME
HØJDE I FRIBORDEN SOM DIG ??
[/B]

Nicolajs Marine Service 06-09-2009 13:21

En fender bør hænge og strutte, dette betyder at de skal vile lidt på fenderlisten så de ikke rammer fribordet, for så bliver fribordet ikke mat. så kommer fenderen kun ind og rør fribordet når båden bliver presset mod et skib eller andet. Dobbetlhalvstik med lås ( dobbelthalvstik om egen part ) virker hver gang.

goffy 06-09-2009 13:55

Citér:

Originally Posted by Nicolajs Marine Service (Indlæg 17113)
En fender bør hænge og strutte, dette betyder at de skal vile lidt på fenderlisten så de ikke rammer fribordet, for så bliver fribordet ikke mat. så kommer fenderen kun ind og rør fribordet når båden bliver presset mod et skib eller andet. Dobbetlhalvstik med lås ( dobbelthalvstik om egen part ) virker hver gang.

Nicolaj: hvad gør du hvis den båd der skal på siden af dig, har en fribord 30-40cm lavere end dig, for han ryger da under din fender :D

Horizonblue 06-09-2009 19:29

Råbåndsknob
 
1 Vedhæftelse(r)
Jeg har 4-kantede pudefendere, med to løse ender på. De bliver "jawet" igennem et par øjer og så et råbåndsknob.

Den bagerste fender sidder rigtig godt, den forreste er knap så god, fordi skrovet skråner ind. Men alligevel tager den fra, selvom båden ligger op af et lodret bolværk, hvis fenderen er så højt som den kan komme. Det er de øverste 2 cm som derved rører ved skrovet.

Nicolajs Marine Service 06-09-2009 20:11

så sænker man fenderen;)

Peter508 06-09-2009 22:02

Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore


nååå....jamen det er jo ualmindelig enkelt, for det gør jeg nemlig ikke....

Jeg har selvfølgelig langt langs en bro, men mit skib er udformet så fenderne altid skal være på fenderlisten, og der er de. Jeg har endnu ikke været udsat for at det ikke har passet, heller ikke de gange hvor vandstanden har ændret sig op til 50 cm...

Og jeg sejler hellere til en anden havn, end jeg gider at ligge udenpå en anden båd, for det er simpelthen for træls....

Norvik20" 06-09-2009 22:53

1 Vedhæftelse(r)
Jeg har ingen forstand på knob og knuder overhovedet! ;o) Og måden jeg fortøjede på i starten var 'knude på knude' systemet. Det virkede og var til at løsne igen, men så forfærdeligt ud..
Så en dag jeg var alene på havnen eksperimenterede jeg med nogle forskellige knuder, og fandt på denne. Den tager kun få sekunder at binde og binde op.

Jeg lægger tovet dobbelt og kommer det igennem hullet i midten af 'fortøjnings-dimzen', -kan sgu ikke lige huske hva den hedder, sorry. Lægger så tov-løkken omkring begge ender og trækker tovet fast på ganske alm. vis. Derefter lægger jeg et stykke af den løse ende af tovet dobbelt, lang nok til at jeg kan slå en knude, og slår så knuden omkring den del af tovet som fortøjer båden.
Når den skal bindes op, trækker jeg bare i den løse ende af tovet.
Den fungerer, og det ser pænt ud. c",)

Var lige ved at glemme fenderene. De er monteret permanent, og bare bundet med 'alm.' knuder.
Mvh

goffy 07-09-2009 09:28

[QUOTE=Peter508;17118]Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore


nååå....jamen det er jo ualmindelig enkelt, for det gør jeg nemlig ikke....

Jeg har selvfølgelig langt langs en bro, men mit skib er udformet så fenderne altid skal være på fenderlisten, og der er de. Jeg har endnu ikke været udsat for at det ikke har passet, heller ikke de gange hvor vandstanden har ændret sig op til 50 cm...

det må være en flyde bro !! så ændrer forholdet båd/bro sig jo ikke

Nu har vi jo 1,5 mtr forskel på vandstanden 2 gange i døgnet og resultatet af det er at ved højvande er broen måske kun 30 cm over vandet og den næste dag er den 150 cm over vandet.
vi er nogle stykker som tit sejler sammen og vi har ikke været så forudseene
at købe både af samme størrelse.
vi vælger ikke havn efter om det passer med snoren i fenderen, vi har været så smarte at købe lidt ekstra snor og kan derfor ligge i alle havne :D:D

Peter508 07-09-2009 09:49

Nu ændrer vandstanden sig jo ikke så drastisk her på østkysten, og vores båd er tilpas høj til at den passer ind til alle de broer vi hidtil har lagt ved, med fenderne hængende hvor de gør.... ;)

Så ingen grund til at gøre tingene sværere end de er, og med karabinhagerne er det intet problem for gasterne, altid at få fenderne til at hænge rigtigt....det er jo ikke rocket science....

Anders kr 07-09-2009 15:24

Jeg bruger et dobbel havls stik, med slip, lige som Goffy,

Nemt nok, eller havde jeg en lille krog på den gamle som man bare lige hang på sø gelænderet ( hvordan pokker staves det under streget endelig? )

Du på den nye er er der ingen mulighed får at sætte en fender fast, sååå der skal findes et smart metode,


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,932
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, CopperSom
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden