Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 441
0 medlemmer og 441 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Ældre både, vedligeholdelse og mekanik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=71)
-   -   Afmontering af flex.kobling (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3169)

Norvik20" 21-04-2011 18:32

Afmontering af flex.kobling
 
1 Vedhæftelse(r)
Er her nogen som kender denne type fleksibel kobling? Der er muligvis en ældre vetus model.
Jeg har afmonteret den fra gearkassen, og fjernet de seks bolte på akselsiden men den sidder (forventeligt) stadig fast.

Der må være en klemflange der holder den fast på akslen, og når jeg kigger ind i den ende ser det også sådan ud.

Hvordan får jeg klemflangen løsnet? :confused:

Mvh

goffy 21-04-2011 22:25

1 Vedhæftelse(r)
det ligner denne lidt eller denne i linket.
den der hedder uniflex 13 http://www.vetusweb.com/manuals/file...FLEX_13_16.pdf

Norvik20" 21-04-2011 23:08

Det ligner det ja. ;)
Altså den i linket, ikke tegningen. Det må studeres, takker foreløbig, og igen når jeg har fået den af. :D Bliver muligvis først til næste år hvis jeg skal bøvle for meget med det udvendige leje.
Det vejr der er i disse dage er jo ikke til at holde ud når man ikke er kommet på vandet endnu. :)

Mvh

Norvik20" 21-04-2011 23:48

Aahh, nu har jeg studeret den pdf du linkede mig, og jeg har håndteret den stakkels kobling helt forkert.
Der er jo indbygget aftrækker i den, man skal bare skrue tre af de seks bolte man skruer ud ind i de tre overskydende 'blinde' huller og spænde koblingen fra hinanden.

Det hjælper heller ikke at banke med en hammer (3Kg) når man banker på en flange som først kan løsnes fra akslen når koblingen er spændt fra hinanden. -dlof--f

TAK Goffy. Den bliver ikke svær at få af, slet ikke hvis det først bliver til næste år, med al det PFTE jeg har sprøjtet den ind i. :D

Tak for hjælpen.
Mvh

Skibsbyggeren. 22-04-2011 10:05

Citér:

Originally Posted by Norvik20" (Indlæg 32117)
Aahh, nu har jeg studeret den pdf du linkede mig, og jeg har håndteret den stakkels kobling helt forkert.
Der er jo indbygget aftrækker i den, man skal bare skrue tre af de seks bolte man skruer ud ind i de tre overskydende 'blinde' huller og spænde koblingen fra hinanden.

Det hjælper heller ikke at banke med en hammer (3Kg) når man banker på en flange som først kan løsnes fra akslen når koblingen er spændt fra hinanden. -dlof--f

TAK Goffy. Den bliver ikke svær at få af, slet ikke hvis det først bliver til næste år, med al det PFTE jeg har sprøjtet den ind i. :D

Tak for hjælpen.
Mvh

Hej Norvik 20
goffy kom først på banen med svaret. du har ret, de tre ekstra gevindhuller fungere som "aftrækker." jeg monterede en Vetus Uniflexkobling i min Albin 25, da jeg skiftede den gamle motor ud, og jeg kunne heller ikke rigtig de 3 ekstra huller.

Norvik20" 22-04-2011 11:03

Jeg har siddet og undret mig over de tre ekstra huller, og mærkede endda efter om der var gevind i dem og det var der, men ikke om pæren lyste. Jeg kløede mig bare i nakken og tænkte bl.a at den flange også blev brugt til andre koblingstyper. lf-flg

Føler mig lidt som en blondine efter det med hammeren... :o

Mvh

Skibsbyggeren. 23-04-2011 08:59

Føler mig lidt som en blondine efter det med hammeren... :o

En gammel kammerat havde svaret på fastgroede problemmer - "BRUG IKKE VOLD, TAG HELLERE EN STØRRE HAMMER!" fjupeqopq

Norvik20" 23-04-2011 17:47

Lige præcis.
Det var den filosofi jeg brugte, den er ofte temmelig virksom.
Bare ikke i det her tilfælde. ;)

Mvh


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,951
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelFouth
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:30.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden