Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 588
4 medlemmer og 584 gæster
EinarAlcorce, Matthewsmott, Mazinallonia, willmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vinterkonservering (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Fogging Oil (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4169)

Ulman 21-10-2012 21:03

Fogging Oil
 
Hvad er jeres forhold til fogging oil? Bruger I det?

Strøyer 21-10-2012 21:33

Jeg bruger det til påhængsmotoren, det har ikke gjort nogen skade, jeg skifter tændrørene alligevel.
Så tror jeg den har godt af det.
Nogle giver deres gamle dieselmotor en sjat 2-taktsolie i dieselen, det skulle være godt for både pumpen og dyserne.

je__ns 21-10-2012 22:21

Jeg bruger quicksilver storage seal

Man skal huske at vaske tændrørene, i ren benzin efter konsaveringen, da de man tage skade, at at søbe i konsaveringsolien vinteren over. (taler af erfaring)

Ulman 22-10-2012 04:29

Jeg så denne video omkring vinterkonservering og studsede over at det ikke er noget der tales så meget om. Altså det med tågesmørringen.

http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=uqLSFt6ljQY

nicolajjetrider 22-10-2012 07:21

Jeg brugte for et par år siden Quicksilvers på min Mercruiser V8 og jetski.
Den virkede efterhensigten og lukkede maskinen ned på en "rolig" måde.
http://i.ebayimg.com/t/QUICKSILVER-S...7+!~~60_35.JPG

Har efterfølgene prøvet denne fra Sierra marine:

http://www.allpointsmarineco.com/ima...29cf5c5e18.jpg

Dette var en skidt succes jeg ikke ønsker at benytte igen da den stoppede motoren på en meget bræt måde. Så frem over bruger jeg en lettere fogging oil som quicksilver eller WD40 og så smøre cylinderne med olie og håndtørner motoren.

Massen der kom ud af ovenståene svarede næsten til byggeskum.

MartinN 22-10-2012 08:10

Ved brug af fogging oil og lign. produkter skal man være obs på hvilken type motor man har.

F.eks. på en Optimax (DFI) hvor brændstof sprøjtes direkte i cylinderne er det ikke nogen god idé at tilsætte fogging oil i indsugningsluften, da der ikke tilføres benzin denne vej til senere at "vaske" det af igen. Krumtap og andre interne dele er godt smurt i forvejen da olien indsprøjtes i indsugningsluften.

Det er stadig en god idé at tilsætte fogging oil igennem tændrørshullet og tørne et par gange ved håndkraft.

thg 22-10-2012 09:13

Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.

2. Lad motoren køle ned.
VIGTIGT: Tør straks spildt eller udsprøjtet brændstof op.

3. Luk brændstofafspærringsventilen (hvis udstyret hermed). Frakobl og tilprop
brændstofindgangen, hvis den ikke er udstyret med en brændstofafspærringsventil.

4. Slut den eksterne brændstoftank (med forstøvningsblandingen) til
brændstofindgangen.
VIGTIGT: Forsyn motoren med kølevand.

5. Start motoren, og lad den køre ved 1300 o/min. i 5 minutter.

6. Efter den angivne driftstid returneres gasspjældet langsomt til tomgangshastighed,
og motoren slukkes.
VIGTIGT: Sørg for, at forstøvningsblandingen bliver i motoren. Lad ikke motorens
brændstofsystem løbe helt tørt.

7. Udskift brændstoffilterelementet med vandudskiller. Se afsnit 5 for korrekt
fremgangsmåde.

Albjerg 22-10-2012 11:25

bruger slet ingen ting i min gamle Volvo-motor og den starter da op igen når jeg beder den pænt om det....

BrianL 25-10-2012 19:30

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 40917)
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.

Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).

thg 25-10-2012 19:32

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 40968)
Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).


Men tilslutter du en ekstern tank med det i?

BrianL 25-10-2012 20:07

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 40969)
Men tilslutter du en ekstern tank med det i?

Ja, det gør jeg.

Jeg har en 10 liters plastik tank fra Biltema som jeg bruger, med en benzinslange hvor jeg har lavet en adapter med en 10 mm benzinslange i enden som passer til indenbordsmotorer (den passer til mine V8 motorer, ved ikke om hvilken dimension der bruges på en V6). Studsen på motoren er 3/8 tomme = 9.53 mm, så en 10 mm er lidt løs, men med et spændebånd går det fint.

Der er endda en frisk benzinblanding i som jeg lavede i tirsdags da jeg konserverede motorerne.

Du er velkommen til at låne den med benzin og det hele.

Miss Mancini 26-10-2012 07:48

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 40910)
Hvad er jeres forhold til fogging oil? Bruger I det?

Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.

thg 26-10-2012 08:11

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 40979)
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.


Hvad vil du så anbefale at gøre ved en MPI motor? Det er trodsalt MerCruiser selv der anbefaler den omtalte blanding i manualen!

Ulman 26-10-2012 08:43

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 40979)
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.

Mercury har det med i den manual jeg har for 4.3 og 5.0 MPI.

Miss Mancini 26-10-2012 08:43

Citér:

Originally Posted by thg (Indlæg 40982)
Hvad vil du så anbefale at gøre ved en MPI motor? Det er trodsalt MerCruiser selv der anbefaler den omtalte blanding i manualen!

Ingenting...:)

BrianL 26-10-2012 14:28

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 40984)
Ingenting...:)

Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?

lille tut 26-10-2012 18:17

Jeg tager tændrørene ud og ind med WD 40 mont igen så er den ged barberet på mine volvo 7,4GI og 5,7 GXI

goffy 26-10-2012 18:45

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 40997)
Jeg tager tændrørene ud og ind med WD 40 mont igen så er den ged barberet på mine volvo 7,4GI og 5,7 GXI

samme metode jeg bruger. Syntes egentligt det er lidt mærkelig at man hele sommeren går og er hysterisk med om tændrørene er ok og at motoren ikke soder, for bagefter at kvæle den i olie og få det hele svinet til. :D:D

lille tut 26-10-2012 21:00

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 41001)
samme metode jeg bruger. Syntes egentligt det er lidt mærkelig at man hele sommeren går og er hysterisk med om tændrørene er ok og at motoren ikke soder, for bagefter at kvæle den i olie og få det hele svinet til. :D:D


Enig enig :D gad vide om dem der samler på biler også drukner dem i olie hvis de ikke kører 5-6måneder:Dtror det næppe.

Miss Mancini 27-10-2012 02:42

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 40994)
Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?

Ved karburator motorer er der som sådan ingen elektroniske komponenter / følere, hvor kons.olien kan have en skadelig virkning - det sprøjtes jo direkte i karburatoren, igennem indsugningen osv. I flere tilfælde, kan det være nødvendigt at rense/udskifte tændrørene efter brug af kons.olie, for at motoren får en optimal gangkultur.

På indsprøjtningsmotorer kan der opstå komplikationer med de elektroniske komponenter i indsprøjtningssystemet, hvis de "dækkes" med kons.olie. Herudover er tændrør f.eks. på MPI mere følsomme, og med priser på IR tændrør til MPI motorer, ser jeg det ikke som en anbefaling, at bruge kons.olie til bl.a MPI motorer.

Eksemplet med til-salg-biler, som kan stå i mange måneder/år uden at blive vinterklargjort, er måske en god retningspil dog er frostsikring af kølesystemet anbefalelsesværdigt uanset indsprøjtningsystem.

Omkring det med "at følge fabrikkens anbefalinger", så tager jeg det med et gran salt - og jeg tror faktisk, at mange gør det samme, hvadenten det er bil eller båd, som skal holdes vedlige. Ser man bag på dunken af f.eks. Quicksilver High Performance drevolie, så skal den skiftes for hver 50 drifttimer ved sejlads i saltvand. Hvad så med en ny expresse cruiser, der halvvejs inde i sæsonen har sejlet 100 timer og som fortsat er under garanti - skal båden så tages på land for at få skiftet drevolie, for at garantien er gældende ?

Inden for bilverden går jeg også gerne i mod fabrikkens anbefalinger bl.a med olieskift på motor og gearkasse og IKKE mindst, hvordan det skal udføres - hvorfor ?

- Mercedes-Benz / AMG bekræfter igennem deres aut. forhandlernet, at der aldrig skal skiftes automatgearolie på min gearkasse af typen 722.6, men blot efterfyldes ved en evt. utæthed, som selvfølgelig skal udbedres hurtigst muligt. I min verden må en olie - uanset appliaktion - miste sin smøreevne med tiden. Nogle olier hurtigere end andre. Netop derfor, kan det undre, at MB / AMG bekræfter, at deres "originale automatgearolie" - som i øvrigt er FUCHS TITAN - aldrig skal skiftes, når jeg ved min foretrukne servicepartner KLEEMANN hører det stik modsatte. Her er parolen helt klar;
Automatgearolien bør skiftes for hver 50000 km ( afhængigt af kørselsmønster ), og gearkassen skal gennemskylles, så alle urenheder fjernes.

- Mercedes-Benz / AMG anbefaler at motorolien skiftes for hver 15000 km på min bil, hvilket er helt normalt inden for bilverden. Alligevel vælger jeg at skifte motorolie + filter for hver 10000 km udelukkende pga. bilens til tider høje omdrejningstal ved kørsel på motorvej, og småture rundt omkring, hvor motoren ikke bliver ordentlig gennemvarm. Frisk olie mener jeg selv er essentielt for enhver motors levetid selvom jeg ikke har nogen dokumenterbar skrivelse på det modsatte.

Frit for hukommelsen, så går du også i mod fabrikkens anbefalinger mht. motorolie til dine motorer - er det ikke Volvo Penta 15W40 ( VDS2/VDS3 ) du benytter ? Både viskositet og godkendelser modsvarer ikke anbefalingerne fra Mercruiser, as far as I know..:)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,498
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, EinarAlcorce
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden