» Online brugere: 179 |
0 medlemmer og 179 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
- Motor
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
- - Manifold?
( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=830)
Manifold?
Er der nogen herinde der kender én som ligger inde med en udstødningsmanifold til min Volvo Aq170? De er hundedyre at købe fra ny, så en lettere brugt ville sagtens kunne bruges. Evt overvejer jeg at få "bygget" en i rustfri, men ved ikke om det kan lade sig gøre ??
|
Citér:
Originally Posted by Jess
(Indlæg 6513)
|
ØØ det er en AQ170 og det er en række 6
det er en ommer jes.
|
Beklager, er en anelse presset i dag.
Helt ny shop med helt nye muligheder og problemer :rolleyes:
Jeg har den ikke i kataloget men finder gerne en pris
|
Brugeren Horizonblue kan måske lede dig på sporet af en hvis ingen anden kan - han ved en masse om de gamle fine Volvo motorer
|
Horizonblue |
11-01-2009 18:54 |
|
Det ligner en hjemmebygget, men det er stadig 10K for en manifold... Har set en brugt, renoveret komplet drivlinie for 22K....... Det må kunne gøres billigere??
|
Horizonblue |
11-01-2009 19:03 |
Hov, der svarede jeg i samme øjeblik som ENN................
Nå, firmaet HGE laver en manifold til AQ 170
http://www.hgemarine.com/products/6095clr.html
Ved ikke om Nytdrev forhandler HGE, men ellers har jeg set at Marinelageret har solgt nogle papkasser, hvor der stod HGE på.
|
prøv at spørge her de plejer at være go til stumper til volvo også brugte dele
K.K.E. Motorer Aps
Skovshoved Havn 6
DK-2920 Charlottenlund
Tlf: +45 3963 1749
|
Miss Mancini |
11-01-2009 19:07 |
1 Vedhæftelse(r)
Uha, det bliver ikke nemt at finde et nyt manifold til din Volvo Penta AQ170.
Sierra Marine, GLM og HGE laver dem kun i meget begrænset oplag pga. manglende efterspørgsel. Sidstnævnte stoppede produktionen af omtalte manifold i 2008 pga. svære kvalitetsproblemer herunder gennemtæringer.
BARR Marine laver dem ikke længere.
Så vidt jeg er orienteret, er Volvo Penta stoppet med at producere manifold og afgangsknæ til AQ170.
Jeg har en "livline" i Californien, der måske kan hjælpe med et fabriksnyt manifold til AQ170, men jeg lover intet før jeg har talt med ham. Jeg sender ham en mail ASAP og vender tilbage i løbet af i morgen med et svar.
Jeg har varer på vej hjem fra USA, så ligger manifoldet til din motor på lager, så kan du få det til en skarp pris.
Listepris på et komplet udstødningssystem til AQ170, vil være i omegnen af 20000,- kr. incl. moms.
|
Horizonblue |
11-01-2009 19:14 |
B30'eren er en af de motorer, hvor markedet ikke svømmer med "aftermarket manifolds"
B23'eren er til gengæld nem at få en ny manifold til, men det er nok en ringe trøst.
Du kan måske være heldig at finde en brugt, som ikke er alverden rusten, ellers er der ikke ret meget at gøre. Hvis du har mod på det, er det ikke umuligt at lave en ny selv, men det tager lige et par weekender.
|
Miss Mancini |
11-01-2009 19:28 |
Her er lidt varenumre, så kan du se om det kan lykkedes at finde et nyt via nettet:
Originale varenummer:
Manifold, 831521
Dæksel, 831070
Manifoldspakning, 1378913 eller 431092
Afgangsknæ, 831834-7
Pakning ( afgangsknæ/manifold ), 856045, 856042 eller 831330
Pakning ( afgangsknæ/dæksel ), 856036
Uoriginale varenumre:
Manifold, GLM51275
Dæksel, GLM51276
Manifoldspakning, ORB16913
Bolte og møtrikker ( komplet sæt ), ORB22045
Afgangsknæ, RM83834-7
Pakning ( afgangsknæ/manifold), GLM35040
Pakning ( afgangsknæ / dæksel ), GLM35030
|
Miss Mancini |
11-01-2009 20:21 |
Jeg havde håbet at det svenske firma Orbitrade Marine kunne skaffe det ønskede manifold, men desværre nej.
|
Wow
Hold kæft hvor er I gode.... Det vælter bare ind med svar.
Næste spørgsmål er så - kan jeg tætne den? Utætheden er vand som trænger ud og heldigvis ikke ind. Men der er vel under alle omstændigheder lidt som at tisse i bukserne..??..
|
De findes på www.drevia.se men de er dyre - dog er det Svenske pezetas så gang med 0,7 så har du prisen i Dkr
|
Anden motor?
Der er måske mere mening i at skifte hele motoren istedet? Passer volvo's 4.3 V6 på sådan et 270'er drev/transom eller er det bedra at skifte hele drivlinien?
|
Alt kan lade sig gøre - men hvor omfattende det er det ved Horizonblue garanteret noget om så mon ikke han kan svare?
|
Miss Mancini |
12-01-2009 10:48 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 6623)
Der er måske mere mening i at skifte hele motoren istedet? Passer volvo's 4.3 V6 på sådan et 270'er drev/transom eller er det bedra at skifte hele drivlinien?
|
Det kan godt lade sig gøre, men så vidt jeg husker, skal der ændres i motorfundamenterne. Pladsen i motorrummet bør ikke volde problemer, ved skifte fra række sekser til V6 motor.
SX drevet - kompatibelt med 4.3 liters V6 - passer ikke umiddelbart på dit agterspejl pga. af hulstørrelsen i agterspejlet.
Der findes dog en adapterplade fra 270´er drev til SX drev, men den fås kun original hos Volvo Penta, til en pris der ligner tyveri ved højlys dag....:)
I dit tilfælde ville jeg få lavet det utætte manifold og sælge båden.
Horizonblue sejler med 270´er ( eller 290´er, kan ikke huske det ) drev og 4.3 liters V6´er.
|
Horizonblue |
12-01-2009 11:05 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 6623)
Der er måske mere mening i at skifte hele motoren istedet? Passer volvo's 4.3 V6 på sådan et 270'er drev/transom eller er det bedra at skifte hele drivlinien?
|
Det nemmeste og billigste, hvis du vil have en V6'er er at beholde drevet, udvekslingen kan godt bruges. Dit 270'er drev kan godt kobles sammen med V6'eren. Det eneste der skal bruges, udover V6'eren, er en Volvo V8 svinghjulskåbe og V8 udstødningshorn. Det passer også på V6'eren.
Udstødningshornet kan du evt spare, ved at bore et par huller i bagenden i stedet. Det må man godt, selvom den mangler 2 cylindre :-)
Svinghjulskåben kan du finde på Ebay af og til, kan være lidt vanskeligere at finde hornet.
Rolf: Jeg sejler med 290'er drev, men skifter snart til SX (og V8)
|
Men der er vel også lidt at spare i vægt? Sådan en gammel støbejernsmotor er jo ikke den letteste model:)
|
Horizonblue |
12-01-2009 11:12 |
Jeg skal måske lige uddybe det med udvekslingen.
B30'eren sejler med 1,89:1 så vidt jeg husker, og det gør den 175 hk V6'er også. (205 hk V6'er har V8 udveksling 1,61:1)
Du skal måske have en lidt større propel, da V6'eren ikke helt kan tage så mange omdr som B30'eren
|
Horizonblue |
12-01-2009 11:14 |
Jeg kan ikke lige huske hvad B30'eren vejer, men V6'eren er nu heller ikke let, det er også en støbejernsklump.
|
Horizonblue |
12-01-2009 17:21 |
Citér:
Originally Posted by ENN
(Indlæg 6564)
Her er en lille film med den fime AQ170 6 cylindrede motor
|
Han skal vist have mellemgas-fordeleren justeret, den døjer lidt med at gå tomgang:-)
Her er til gengæld en Volvo der kan gå tomgang, dog skal den lige have en dram, før den vil starte..........
http://video.google.com/videoplay?do...0898606&q=b36b
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
(Indlæg 6660)
|
Åhr, sådan en må jeg have :)
|
Horizonblue |
12-01-2009 17:43 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 6661)
Åhr, sådan en må jeg have :)
|
Oh ja, det er jo Volvo's egen hidtil eneste vaskeægte V8 motor (på nær en kampvognsmotor)
(V8 motoren i XC90 er en Yamaha)
B36 V8, jeg elsker den motor:-)
Den kan virkelig få Volvo entusiaster til at spærre øjnene op, for der er ikke ret mange som ved den eksisterer. Den har også kun lagt i en lastbil, samt blevet brugt som bådmotor.
Jeg er nød til at skal have fat i en engang, bare for at ha' en....
Og nej, den er ikke lavet af 2 stk B18 motorer, som nogle tror, det er omvendt. B18 motoren stammer fra B36.
|
1 Vedhæftelse(r)
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
(Indlæg 6664)
Oh ja, det er jo Volvo's egen hidtil eneste vaskeægte V8 motor (på nær en kampvognsmotor)
(V8 motoren i XC90 er en Yamaha)
B36 V8, jeg elsker den motor:-)
Den kan virkelig få Volvo entusiaster til at spærre øjnene op, for der er ikke ret mange som ved den eksisterer. Den har også kun lagt i en lastbil, samt blevet brugt som bådmotor.
Jeg er nød til at skal have fat i en engang, bare for at ha' en....
Og nej, den er ikke lavet af 2 stk B18 motorer, som nogle tror, det er omvendt. B18 motoren stammer fra B36.
|
Den V8ér var faktisk designet til en Volvo personbil - projektet hed phillip og der blev kun bygget en håndful af dem - selve bilen blev senere til Amazon (omend med 4 cyl motor) en af disse phillip preproduktionstyper kan ses på Volvo museet i Göteborg - og på vedhæftede brocure kan der læses om den
|
Volvo V8
1 Vedhæftelse(r)
Sådan her så apparatet ud - Volvo`s V8 bil - en del af karoseriet blev så vidt jeg husker brugt i Amazon modellen
Ja jeg kan jo slet ikke stoppe når talen falder på gamle Volvo biler
Billedet nedenunder er af den der står på Museet i Göteborg og attachmentet er af en model
http://www.danbbs.dk/~nyboe/volvo/philip2.jpg
http://www.danbbs.dk/~nyboe/volvo/philip1.jpg
http://www.danbbs.dk/~nyboe/volvo/philip3.jpg
Det er dælme en flot bil - den viste blev vist brugt som direktionsvogn ved Volvo - en egentlig serieproduktion kom det aldrig til - desværre
Jeg syntes nu ikke den ligner Amazonen særligt meget - men det forsvæver mig at de havde slægtskab - det kan man læse om på museet som er et besøg værd
|
så har jeg set det med:
Et dollargrin med snus under læben fjupeqopq
|
Miss Mancini |
12-01-2009 18:35 |
Desværre, intet manifold til B30 i Californien hos min leverandør....:(
|
Horizonblue |
12-01-2009 21:43 |
2 Vedhæftelse(r)
Ja, et svensk dollargrin, der blev tænkt stort, dengang. Synd at den aldrig blev til noget.
Nå, jeg fik bragt den her tråd lidt ud på et sidespor, så for lige at rette det op igen, så er her et par billeder, samt et link til den svinghjulskåbe der skal bruges, for at koble en V6'er sammen med et 270'er drev.
http://www.marinepartseurope.com/sv/...4A,,,0800.aspx
Selv Mærsk Mckinney Møller ville gå fallit, hvis han skulle købe en ny, så find en brugt, de findes på ebay af og til.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo...ssoriesQ5fGear
|
Tak for forsøget.
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 6674)
Desværre, intet manifold til B30 i Californien hos min leverandør....:(
|
Tak fordi du forsøgte, men nu tror jeg at jeg prøver at tætne manifolden udefra, så må vi se hvordan det går.
Tak til jer alle for gode indlæg.....
|
Miss Mancini |
13-01-2009 07:44 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 6766)
Tak fordi du forsøgte, men nu tror jeg at jeg prøver at tætne manifolden udefra, så må vi se hvordan det går.
Tak til jer alle for gode indlæg.....
|
Hvor stort er hullet i manifoldet ? Manifoldet er i støbejern - så hudt jeg hvisker - så måske en dygtig smed kunne svejse det for dig ?
Hvis manifoldet afmonteres, skal der nye pakninger til. De kan heldigvis skaffes overalt til gode priser. Her bliver man ikke flået...endnu..:)
|
Hullet er ikke ret stort, kunne bare se at der var vådt udenpå manifolden. Muligvis bare en lille revne?
|
Miss Mancini |
13-01-2009 08:54 |
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 6772)
bare en lille revne?
|
Måske pga. frostsprængning.....:( :( :(
|
Tror det ikke. Motor er blevet skyllet igennem med frostvæske inden den blev parkeret. Der står inde i en uopvarmet hal, men der skal en del til før det rigtig fryser derinde...
|
med den rigtige tråd så kan den godt svejses/slagloddes men ved støbejern er det bedst at varme emnet godt op inden svejsning så du ikke får flere små revner. du må prøve den lokale smed. :D
|
Hvad nu hvis.....
Hvis jeg ønsker at varme manifolden op for at tørre den, så kan jeg vel bare fjerne impelleren i vandpumpen (let på en Volvo) og så starte motoren et øjeblik?? Jeg vil gerne have den varmet op for at fjerne fugt, så det er nemmere at pudse det formodede "gerningssted" af, så jeg kan se hvordan det ser ud...
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
(Indlæg 6894)
Hvis jeg ønsker at varme manifolden op for at tørre den, så kan jeg vel bare fjerne impelleren i vandpumpen (let på en Volvo) og så starte motoren et øjeblik?? Jeg vil gerne have den varmet op for at fjerne fugt, så det er nemmere at pudse det formodede "gerningssted" af, så jeg kan se hvordan det ser ud...
|
det kan du godt men kun en kort øjeblik. din motor har ry for at være god til at ødelægge toppakninger :D
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:27. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,774
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, rosannaha10 |
|