Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 157
0 medlemmer og 157 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Motor ryger meget (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4376)

kisum 30-04-2013 18:09

Motor ryger meget
 
Hej alle
Hvorfor ryger min motor så meget når den er i lave omdrejninger når den får omdrejninger stopper røgen. Den ryger også lige når jeg starter motoren op. Har lige renset tanken, og skiftet tændrør.



Mvh

Allan

Mikkel Andersen 30-04-2013 20:42

hvordan så tændrør ud , dem du skiftede ?

ligner utæt toppakning, at den tager vand ind i cylinder.

Norvik20" 01-05-2013 00:10

Det vil jeg så ikke helt give dig ret i Mikkel.
Den slags røg er hvid, og mest damp.
Om ikke andet, kan det hurtigt ses på kølevandstanden hvis motoren er ferskvandskølet. Måske også mærkbart overtryk, hvis man åbner ekspansionsbeholderen mens motoren kører. (Kold motor selvf.)

Men dårlige ventilpakninger..?
De der gummidutter der sidder på ventilstammen udenfor cyllindrene, og forhindrer olie fra under ventildækslet i, at blive suget ind i cyllinderen.
Ved langsomme omdrejninger kan der nåes at suges forholdsmæssigt mere olie ind kontra brændstof, både pga. den langsommere stempelhastighed, (mere tid til at suge olie ind, ved nedadgående stempler) og den mindre mængde brændstof.
Olien fra under ventildækslet siver også ind, når motoren er stoppet, og det giver en karakteristisk røgfyldt start..

Har motoren stået stille i længere tid?
Så kan gummipakningerne nemlig blive stive, og derefter slidt op på en sæson.

Mvh

kisum 01-05-2013 05:58

Motoren er ferskvands kølet,og har stået på land i 1.5 år men er blevet started op af og til uden at den har røget så meget, der har været en mekaniker forbi og skruet på tomgangs skuen tror jeg i det kan været det, vandet i ferskvandet køllingen er helt brunt
og temperatur bliver ikke særligt høj med føles høj

kisum 01-05-2013 07:50

kan jeg sejle med det uden at det skader mere eller skal jeg vente med at starte den op mere før jeg kan finde en der har forstand på det, er der en som har lyst at komme og kigge på mod betalling, den ligger i svanemøllen havn

kisum 01-05-2013 09:30

Citér:

Originally Posted by Mikkel Andersen (Indlæg 42478)
hvordan så tændrør ud , dem du skiftede ?

ligner utæt toppakning, at den tager vand ind i cylinder.

de var lidt våde tror at der har varet lidt vand i tanken så derfor skifted jeg benzin ud med nyt, topstykket samt ventiler er skifter i 2010

MartinN 01-05-2013 10:58

Hvad var temperaturen i luften da du optog filmen?

Gør den det også på varme dage?

Min ryger meget mere når det er koldt pga. den kraftigere kondensering, eller man kan sige at røgen bliver mere synlig.

kisum 01-05-2013 11:06

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 42484)
Hvad var temperaturen i luften da du optog filmen?

Gør den det også på varme dage?

Min ryger meget mere når det er koldt pga. den kraftigere kondensering, eller man kan sige at røgen bliver mere synlig.


Temperaturen var 12 grader ca., optaget i går eftermiddags. Den gør det både når det er koldt og varmt.

Norvik20" 01-05-2013 14:40

Hmm.. :confused:
Brunt kølevand har jeg kun oplevet engang hvor jeg skiftede bilmotor, den indkøbte havde stået i "kortere tid" som der blev sagt, på hylden hos autogenbrugsforretningen.
De ruster lidt i kølesystemet hvis det er drænet for vand, og det rust skylles så af, og blander sig med kølevandet, og kan vistnok også hæve frysepunktet, på trods af frostvæske i vandet.

Mit råd til dig er at skifte kølevandet på motoren, gerne to gange.
Du behøver ikke komme frostvæske i, i første vandskift.
Sejl med det nogen tid, og skift så kølevand igen, med frostvæske.
Men prøv lige at smage på det vand du har i ferskvandssystemet, en tæret varmeveksler kan blande saltvand i ferskvandet, og ligeså stille udskifte dette med søvand.

Er der overtryk i kølesystemet straks efter opstart?
For så kan det desværre også være toppakningen.

De der våde tændrør.. Jeg tvivler kraftigt på, at vand i brændstoffet kan sætte sig på tændrørerne og gøre dem våde.
De vil højest måske blive sodet pga dårlig forbrænding.
Vandet i brændstoffet vil blive opvarmet til dampform allerede ved kompressionsfasen, og derefter blæst ud af udstødningen sammen med forbrændingsgasserne.
Blev der brugt nye strækbolte ved skift af toppakning i 2010?
Hvis ikke, eller der ganske enkelt ikke er strækbolte på din motor, så tag og prøv at efterspænde dem. De kan godt gå løse og skal efterspændes en enkelt gang.

En kompressionstest vil måske være guld værd, ifbm hvor du skal fokusere din energi.

Mvh

myg25 03-05-2013 18:37

er det ikke alt for fed benzin/luft blanding ?? har du kikket på vand, hvis lidt olie er bag båden på overfladen køre den for fed. Jeg har haft den problem med mercr. 3.0L

kisum 04-05-2013 07:50

Hej alle

Tror jeg skal have en kompressionstest før jeg kommer ud og sejle

kan man bruge en kompressionstester fra Harral Nyborg eller skal jeg ringe
efter en mekaniker.

Håber at det bare er eb for fed blanding

kisum 04-05-2013 08:10

Er der en som har lyst til komme og kigge på den og lave en kompression test, den ligger i svanemøllen havn i København

mod betaling selvføling .

Mvh

Allan

tlf. 61629676

MartinN 04-05-2013 09:30

Jeg bruger en fra Biltema og den virker fint. Det er ikke så vigtigt at den måler 100% præcist på skalaen, det vigtigste er at den målerr ens hver gang.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Va...tester-151314/

eller denne

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Va...benzin-151393/

Jeg bruger den øverste.

PROSECCO 04-05-2013 21:10

Halløj.

Kissum, det er meget let at lave en komptest selv med der rette instrument. I skal normalt være to til at lave det. en der holder tester til i hullet og en der tørner motor.. udlæsningen på alle cylindre skulle gerne være nogenlunde ens....
Det ville være rart med info om bådtype ,motor og drev etc... :-)

J

Norvik20" 04-05-2013 21:16

Og alle tændrør skal være skruet ud, ikke?

Norvik20" 04-05-2013 21:21

Fra et andet forum: "Tændrørene ud, helt åben "spjæld", afkobling af tændningen eller jorde den (alt efter hvilken tybe det er), og ja benz tilførelsen blokeres."

Mvh

PROSECCO 04-05-2013 21:51

halløj

eller tak alle tændhætter at og statr med afmontere et tændrør ad gangen og test. Husk at notere resultatet ned og rækkefølgen.. Ingen tændhætter ingen tænding... Benzin forbrug i forbindelsen men testen.... DET ER LIGEMEGET.............fjupeqopq Vi køber bare noget nyt....:D

Norvik20" 04-05-2013 22:23

Hmm. :)

Dét der med tændingen, har jeg lært er ret vigtigt.
Man plejer, i de 'gode gamle dage', at sætte et tændrør på ledningen fra tændspole til strømfordeler, og jorde det rør til stel..... Havde engang et "garagetændrør" hvor der var påsvejset en klemme til stel.

Og så fuld gas ved målingen. (Benzinmotorer. -Diesel'er har ingen gasspjæld)

je__ns 04-05-2013 22:36

Gentag evt. kompressions prøven, men sprøjt lidt motorolie ind i cylinderen med en smørekande, er resultatet væsentlig højere nu, tyder det på slidte stempelringe/cylinder.

kisum 05-05-2013 08:14

hej til jer der har spurgt om hvilken motor er her hvad jeg har på den



Mercrusier motor, 190 hk.,: Ferskvandskølet 4,3L V6 Mercruiser (1991)470 timer. Seneste forbedringer - 2010 : 2 nye topstykker m/rustfrie ventiler

det her er er hvad sælger siger der er skifted

Det er vippearmene eller de små justerskruer, som sidder mellem stødstang og vippearm, der slides og de er skiftet i forbindelse med topstykkerne. Ventiler og ventilfjedre kan også slides, men de er også nye. Motoren har været ude max. 10 gange efter de blev skiftet, så det ville jeg ikke tænke på de næste mange år.

kisum 06-05-2013 07:07

Hej alle

Så er der lavet kompressions prøven, alle prøver viste i mellem 10,5 til 10,9

Alle tændrør så fine ud, men vandet i køleren var næsten væk, hvor kan det løbe hen
er der en pakning et sted eller ? ,

Har fyldt vand på og starte den og køre ok kunne ikke se at den tabte vand

den lyder ok se her

Mvh

Allan

Softice 06-05-2013 08:39

Citér:

Originally Posted by kisum (Indlæg 42536)
Hej alle

Så er der lavet kompressions prøven, alle prøver viste i mellem 10,5 til 10,9

Alle tændrør så fine ud, men vandet i køleren var næsten væk, hvor kan det løbe hen
er der en pakning et sted eller ? ,

Har fyldt vand på og starte den og køre ok kunne ikke se at den tabte vand

den lyder ok se her http://www.youtube.com/watch?v=Lsz9wZ15am4

Mvh

Allan

Hvis du starter motoren med kølerdækslet af stiger vandet så i køleren?

Lars T 06-05-2013 11:37

Citér:

Originally Posted by kisum (Indlæg 42523)
Seneste forbedringer - 2010 : 2 nye topstykker m/rustfrie ventiler

det her er er hvad sælger siger der er skifted

Det er vippearmene eller de små justerskruer, som sidder mellem stødstang og vippearm, der slides og de er skiftet i forbindelse med topstykkerne. Ventiler og ventilfjedre kan også slides, men de er også nye.

Hvorfor fik den nye topstykker?
Utæt top?

En mulighed kunne være utætte manifold/udstødning, som gør at kølevandet løbe ud gennem tæringen i udstødningen.?

kisum 06-05-2013 18:16

Hej

nej vandet hverken stiger eller falder når kølerdækslet er af i tomgang

jeg ved ikke hvorfor tidligere ejer skiftede topstykket

Mvh

Allan

Lars T 09-05-2013 11:27

Hej Allan,

Sådan som jeg ser dine videoer (og jeg er laaaangtfra fagmand, men det er der jo masser af bådmekanikerer der og så er :) ) så ligner "røgen" damp. Altså vand der fordamper, og derfor tror jeg at "fejlen", hvis det overhovedet er en fejl, skal findes i kølesystemet. Taber køleren ikke vand så bør du kunne udelukke den lukkede kreds.

Kan du sætte en hånd på manifoldene? følers de lune, varme eller meget varme (kan ikke holde håndfladen på)

Kan det være konserveringsolie der brændes af?

kisum 10-05-2013 12:46

Var lige nede og prøve at starte båden op men den kunne ikke starte, så jeg pillede tændrørerne ud de var helt våde af rusten vand, og i ferskvandkøllerne var der forsvundet lidt vand, så den må vare utæt hvordan ved jeg ikke, er der nogle der
ved hvordan man finder utætheden og evt. hvor meget det kan komme til at koste
at få den lavet

Mvh

Allan

kisum 12-05-2013 11:03

Kan man evt. trykprøve sit ferskvands køling selv.

Mvh.

Allan

madzch 12-05-2013 13:34

jeg vil sige at min båd/motor gør det samme som din ryger op der, jeg har dog aldrig spekuleret over om der ville være noget galt. Jeg har dog fået skifetet topstykker, knæ, manifold, kaburator, indsugning samt monteret ferskvandskøling min båd bruger ingen vand eller olie men ryger ligesom din gør.

Havde ikk lige set du har skrevet længere oppe at din bruger vand . :/ lyder som defekt toppakning måske frostsprængt topstykke eller blok

speedy 12-05-2013 15:26

Citér:

Originally Posted by kisum (Indlæg 42603)
Kan man evt. trykprøve sit ferskvands køling selv.

Mvh.

Allan

hvis du kender en mekaniker,kan du sikkert godt låne en simpel trykprøver,den virker på den måde at man sætter den på som dæksel og pumper tryk på,hvis der er utætheder vil trykket falde ret hurtigt,men den viser ikke hvor det er galt.

Norvik20" 13-05-2013 02:03

Var kølevandet næsten væk, ville jeg nok lige pejle motoroliestanden..... :(

lille tut 14-05-2013 21:29

Er den med ferskvand i manifolde og saltvand i knæ, hvis den er ville jeg pille slange af mellem bullhorn og knæet og låne et af de små spiral kamera (hvis du ikke har en selv)stikke den ind og kigge i udstødning jeg tror det er pakning/tæring mellem manifold og knæ, har set det før og det lyder mærkeligt hvis den har to defekte topstykker lige pludselig.

Håber du lukkede vand af motor med det samme du så der var rust/vand på tændrør og fik den startet med det samme så der ikke ligger vand på stempler endnu

kisum 16-05-2013 06:29

Hej alle

Jeg har lukket vandet ud og i går fik jeg starte motoren slukket den efter 20 sek.

Torsdag eller fredag skulle der gerne komme en mekkanikker og kigge på den
han og det er manifold eller pakning den , jeg skal nok skrive om dommen når han har været der

mvh

Allan

kisum 24-05-2013 20:39

Hej alle

Så har mekkanikkeren været og kigge på det,

Det var pakningerne mellem manifolden der var utæt,
så nu køre den helt fint uden så meget røg

tak til alle for deres hjælp

Mvh

Allan

madzch 25-05-2013 08:42

Hej Kisum
Hvordan fandt i frem til det? var det pakning mellem manifold og topstykket eller mellem manifold og knæ?

kisum 25-05-2013 08:56

Det var mellem manifold og knæ, det var mekanikerren der var sikker på at
det kunne værre det ,

mvh

Allan

madzch 25-05-2013 09:01

Okay tak for svaret kan være jeg skulle tjekke det, da min os ryger men troede bare det var normalt :/

kisum 25-05-2013 14:58

lige hvordan den sejler efter ref.
 

Campion 165(seb) 25-05-2013 15:12

Det er super .
Dejligt når tingene falder på plads og alt ender godt. :D

Norvik20" 26-05-2013 00:25

Hvorfor i alverden dog tilte tlf, eller whatever, så billedet kommer til at stå på skrå... Går ud fra det ikke var båden, der fik kraftig slagside efter 7 sek.... :D

Det er en "epedimi" som breder sig kraftigt med "smartphones" udbredelse...... så smartere er de alligevel ikke.
Enten en aflangt mystisk skærmformat, eller hold i nakken.....

Sorry for mit svovludbrud....

(Ejer af en helt alm mobil, og et kamera med video.)

Men fedt at du fik ordnet din motor og det ikke var så slemt.
Ser godt ud!

Mvh


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,596
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JettaGepp
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:26.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden