Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 259
0 medlemmer og 259 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Genstridig bolt (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3812)

Lindegaard 24-03-2012 22:24

Genstridig bolt
 
Jeg er ved at afmontere den ene generator... møtrikken i den ene ende kom fint af, og så burde bolten jo bare trykkes ud... men nej, sådan er det ikke.

har forsøgt at dreje bolten ud, wd40, givet hovedet på bolten et par gode slag med hammeren for at løsne evt. rust.. og stadig intet resultat... jeg kan ikke komme til at slå i modsatte ende der er for trangt..

hvad gør jeg??

overvejer lidt at skære "hovedet" af bolten, og dernæst banke den ud den vej fra da jeg bedre kan få plads til at "slå" igennem..

men er der nogen der har en bedre idé ??

Softice 25-03-2012 07:46

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 37982)
Jeg er ved at afmontere den ene generator... møtrikken i den ene ende kom fint af, og så burde bolten jo bare trykkes ud... men nej, sådan er det ikke.

har forsøgt at dreje bolten ud, wd40, givet hovedet på bolten et par gode slag med hammeren for at løsne evt. rust.. og stadig intet resultat... jeg kan ikke komme til at slå i modsatte ende der er for trangt..

hvad gør jeg??

overvejer lidt at skære "hovedet" af bolten, og dernæst banke den ud den vej fra da jeg bedre kan få plads til at "slå" igennem..

men er der nogen der har en bedre idé ??

Du skal ikke slå på gevind enden så gør du den flad og så kan den ikke gå igennem hullet.
Er det den lange bolt du ikke kan få ud? Kan bolten drejes rundt?Er det muligt at afmontere det beslag generatoren sidder på. Varme plejer at gøre den med det kræver noget varme.
Måske en ide med at skære hovedet af og prøve at slå den ud med en dorn.
Har du nogle billeder

Lindegaard 25-03-2012 17:31

Ja det er den lange bol... de 2 andre som fastgør armen som holder generatoren, på motorblokken,
Sidder også uhjælpeligt fast...

Glemte at tå nogen billeder nu jeg var i båden hele denne skønne dag, har slebet hele bunden, men det gør jeg i morgen...

Softice 30-03-2012 10:41

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 37987)
Ja det er den lange bol... de 2 andre som fastgør armen som holder generatoren, på motorblokken,
Sidder også uhjælpeligt fast...

Glemte at tå nogen billeder nu jeg var i båden hele denne skønne dag, har slebet hele bunden, men det gør jeg i morgen...

Hej Lindegaard. Fik du din bolt ud?

Lindegaard 30-03-2012 10:49

nej endnu ikke, forsøgte så at få dækslet skruet ud til kulholderen for at se om de var færdige, men de skruer sidder også godt fast, og der er næsten ikke plads til en skruetrækker uden jeg afmonterer dieselfilter osv...

nu har jeg jo kun min ekstrem dyre motormand's ord for at generatoren ikke lader ordentligt og derfor skulle være skyld i mine start problemer, mangelfuld opladning, men da jeg efterså batterikablerne, så var specielt de der forbinder de 3 forbrugsbatterier, altså kablerne i mellem dem, rustne (oxiderede) ved alle samlinger, ligeledes var kablet ved tilslutningen på starteren.. så jeg tror sgu ærlig talt at det er her hunden ligger begravet...

batterierne er i top.. og den ene motor ville ikke starte selv efter at alt var ladet med landstrøm, så derfor blev jeg lidt i tvivl om det kunne bero på den ene generator..

tror jeg skifter de kabler til nogen af de som er formonterede med sko og lukket til med krympefleks eller hvad det nu er, så muligheden for oxydering bliver minimeret..

men uanset vil jeg sgu godt ha den generator af og få den renset nu jeg er kommet så langt..

er lige rygopereret så lidt svært at ligge og kravle dernede hver dag..

Lindegaard 30-03-2012 10:56

jeg er dog ikke klar over om jeg bare kan afkorte de batteri kabler der kommer oppe fra seperatoren med et par cm, så der er rent kabel igen, og så montere sko og krympefleks der, eller om det hele skal skiftes.. dernæst hørte jeg også om at det kunne være en god ide at køre stel ( -) direkte fra batteri over på gearkassen ?? aner ikke hvor den skal sidde men derved skulle det være den korteste afstand og derfor give bedre start...

Softice 30-03-2012 11:15

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38065)
nej endnu ikke, forsøgte så at få dækslet skruet ud til kulholderen for at se om de var færdige, men de skruer sidder også godt fast, og der er næsten ikke plads til en skruetrækker uden jeg afmonterer dieselfilter osv...

nu har jeg jo kun min ekstrem dyre motormand's ord for at generatoren ikke lader ordentligt og derfor skulle være skyld i mine start problemer, mangelfuld opladning, men da jeg efterså batterikablerne, så var specielt de der forbinder de 3 forbrugsbatterier, altså kablerne i mellem dem, rustne (oxiderede) ved alle samlinger, ligeledes var kablet ved tilslutningen på starteren.. så jeg tror sgu ærlig talt at det er her hunden ligger begravet...

batterierne er i top.. og den ene motor ville ikke starte selv efter at alt var ladet med landstrøm, så derfor blev jeg lidt i tvivl om det kunne bero på den ene generator..

tror jeg skifter de kabler til nogen af de som er formonterede med sko og lukket til med krympefleks eller hvad det nu er, så muligheden for oxydering bliver minimeret..

men uanset vil jeg sgu godt ha den generator af og få den renset nu jeg er kommet så langt..

er lige rygopereret så lidt svært at ligge og kravle dernede hver dag..

Det kan godt være at det er der hvor hunden ligger ligger begravet. Du skal være sikker på at alle forbindelser er ok. På min gamle båd kunne jeg ikke forstå at starteren ikke vil køre ret stærkt rundt og jeg vidste at starteren var skiftet for det samme. Jeg fandt ud af plus kablet var samlet fra en 75mm2 til en 50mm2 med et spændebånd. Da jeg fik det skiftet snurrede den rundt som den skulle. Tror bare du skal rense alle forbindelser. Har du prøvet at måle på starteren om den får 12V når du drejer nøglen?Ja en ryg operation er ikke godt for en bådejer når man skal der ned ved motorerne.

Softice 30-03-2012 11:18

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38066)
jeg er dog ikke klar over om jeg bare kan afkorte de batteri kabler der kommer oppe fra seperatoren med et par cm, så der er rent kabel igen, og så montere sko og krympefleks der, eller om det hele skal skiftes.. dernæst hørte jeg også om at det kunne være en god ide at køre stel ( -) direkte fra batteri over på gearkassen ?? aner ikke hvor den skal sidde men derved skulle det være den korteste afstand og derfor give bedre start...

Jo stel skal på motoren det er jeg 99% sikker på. Den er det på min. Hvis din stel ikke er god så starter den heller ikke.
Jeg vil korte et par cm af. Kabler er ikke i den billige ende.

Lindegaard 30-03-2012 11:33

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38067)
Det kan godt være at det er der hvor hunden ligger ligger begravet. Du skal være sikker på at alle forbindelser er ok. På min gamle båd kunne jeg ikke forstå at starteren ikke vil køre ret stærkt rundt og jeg vidste at starteren var skiftet for det samme. Jeg fandt ud af plus kablet var samlet fra en 75mm2 til en 50mm2 med et spændebånd. Da jeg fik det skiftet snurrede den rundt som den skulle. Tror bare du skal rense alle forbindelser. Har du prøvet at måle på starteren om den får 12V når du drejer nøglen?Ja en ryg operation er ikke godt for en bådejer når man skal der ned ved motorerne.

lige præcis, det er nemlig kun den nye af motorerne der ikke vil starte, men ved at pille kablet fra og gi den et direkte kabel fra plus på startbatteriet, så springer den igang, der er så også kun 70cm kabel det skal løbe igennem og ikke som nu, op over skillerelæ og retur, det er 35 mm2, og har virket hele tide, så tror sgu det er den oxidering der giver udslag.

hvis jeg tager minus fra start batteri og sætter det på motoren, er det så ligegyldigt hvor den skal sidde, og hvad med størrelsen mm2 ??

der er lidt rust omkring hele scenariet ved starteren, dog kun på den ene motor? sjovt nok sagde min mek ikke en skid om det, han er mest int. i at skifte det hele.. det er der selvf. også flere penge i..

Han ville skifte alle kabler til 50mm2, jeg har det sgu bare sådan lidt at, hvis det har virket, og kan fungere igen, så er der ingen grund til det, if it aint broke, dont fix it...

Softice 30-03-2012 11:51

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38069)
lige præcis, det er nemlig kun den nye af motorerne der ikke vil starte, men ved at pille kablet fra og gi den et direkte kabel fra plus på startbatteriet, så springer den igang, der er så også kun 70cm kabel det skal løbe igennem og ikke som nu, op over skillerelæ og retur, det er 35 mm2, og har virket hele tide, så tror sgu det er den oxidering der giver udslag.

hvis jeg tager minus fra start batteri og sætter det på motoren, er det så ligegyldigt hvor den skal sidde, og hvad med størrelsen mm2 ??

der er lidt rust omkring hele scenariet ved starteren, dog kun på den ene motor? sjovt nok sagde min mek ikke en skid om det, han er mest int. i at skifte det hele.. det er der selvf. også flere penge i..

Han ville skifte alle kabler til 50mm2, jeg har det sgu bare sådan lidt at, hvis det har virket, og kan fungere igen, så er der ingen grund til det, if it aint broke, dont fix it...

Jamen så er der kun en ting at gøre gå baglands fra starteren og rens så kan det være du finder fejlen. Nu ved jeg ikke hvordan dit batteri system er bygget op, men jeg vil ofre mellem 50mm2 og 75mm2 til starteren. Jeg er for min egen regning modstander af batteriomskifter for det kan give en del problemer med at hvor omskifteren skal stå når man sejler og eller lader fra land. Jeg har i mit system et separat startbatteri og 3 forbrugsbatterier bygget op over septor skillerælæer så er der ingen forvirring hvor omskifteren skal stå når man sejler eller ligger for landstrøm det er automatisk og batterierne er altid ladet op. Jeg ved ikke lige hvordan man gør med 2 motorer.
Mit stelkabel sidder på svinghjuls flangen.

Lindegaard 30-03-2012 11:59

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38071)
Jamen så er der kun en ting at gøre gå baglands fra starteren og rens så kan det være du finder fejlen. Nu ved jeg ikke hvordan dit batteri system er bygget op, men jeg vil ofre mellem 50mm2 og 75mm2 til starteren. Jeg er for min egen regning modstander af batteriomskifter for det kan give en del problemer med at hvor omskifteren skal stå når man sejler og eller lader fra land. Jeg har i mit system et separat startbatteri og 3 forbrugsbatterier bygget op over septor skillerælæer så er der ingen forvirring hvor omskifteren skal stå når man sejler eller ligger for landstrøm det er automatisk og batterierne er altid ladet op. Jeg ved ikke lige hvordan man gør med 2 motorer.
Mit stelkabel sidder på svinghjuls flangen.

se der har vi måske noget..

forrige ejer sagde at det var ligegyldigt hvordan batteriomskifteren stod, da han havde fået ny lader i, og at den klarede det hele, måske den har indbygget noget á la septor teknikken, det må jeg lige undersøge..

har undret mig over at der kun bruges den ene udgang på laderen, da der ellers er 1 til start batteri, og 3 til forbrugsbatterier, bovpropel, anker osv...

går baglæns.. det virker som det mest fornuftige..

findes der ingen steder man kan købe kabler til fornuftigere penge end hos de "gridske" båd butikker??

tænkte lidt at de vel er samme type som til biler/lastbiler...

har googlet lidt, men priserne er enten det samme ellers skal man købe useelige mængder

Softice 30-03-2012 12:12

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38072)
se der har vi måske noget..

forrige ejer sagde at det var ligegyldigt hvordan batteriomskifteren stod, da han havde fået ny lader i, og at den klarede det hele, måske den har indbygget noget á la septor teknikken, det må jeg lige undersøge..

har undret mig over at der kun bruges den ene udgang på laderen, da der ellers er 1 til start batteri, og 3 til forbrugsbatterier, bovpropel, anker osv...

går baglæns.. det virker som det mest fornuftige..

findes der ingen steder man kan købe kabler til fornuftigere penge end hos de "gridske" båd butikker??

tænkte lidt at de vel er samme type som til biler/lastbiler...

har googlet lidt, men priserne er enten det samme ellers skal man købe useelige mængder

Nu bor jeg ude på landet så jeg køre gerne ind til den lokale smed/maskinforretning der forhandler alt til landbruget. Jeg køber mine kabler der og kan få det i de længder jeg skal bruge. Kablerne er de samme ville jeg mene.Kabler er dyre. Jeg ville gå systemet igennem og få en forståelse hvordan det virker det gør det nemmere og overskue. Fordelen ved mit septor system er at når jeg sejler lader den altid startbatteriet op først så jeg kan starte igen derefter forbrugsbatterierne. Jeg har intet andet koblet på startbatteriet end starteren. Har prøvet at ikke kunne starte pga fladt batteri.

Albjerg 30-03-2012 12:18

Hvis du kigger i værktøjsfirmaer under svejsekabler - 50 mm2 kabel koster ca. 150 kr./m (+moms) ved Sanistål. Ved ikke om det er dyrt, men det kan overføre max 300A.

Lindegaard 30-03-2012 12:36

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38073)
Nu bor jeg ude på landet så jeg køre gerne ind til den lokale smed/maskinforretning der forhandler alt til landbruget. Jeg køber mine kabler der og kan få det i de længder jeg skal bruge. Kablerne er de samme ville jeg mene.Kabler er dyre. Jeg ville gå systemet igennem og få en forståelse hvordan det virker det gør det nemmere og overskue. Fordelen ved mit septor system er at når jeg sejler lader den altid startbatteriet op først så jeg kan starte igen derefter forbrugsbatterierne. Jeg har intet andet koblet på startbatteriet end starteren. Har prøvet at ikke kunne starte pga fladt batteri.

ja jeg går systemet igennem...

ved ikke hvordan sådan noget fungerer.. men læser mig til det... skal også finde ud af hvordan det foregår når man sejler og generatoren lader, hvilken vej går det, og hvorfor.. så kan jeg måske den vej se om det kører igennem den lader der er, og om den så fungerer som septoren...

ellers må det være at invistere i sådan en svend...

her under min renovering af vinyl apteringen fandt jeg jo en del kabler og ledninger der hverken var tilsluttet noget i den ene eller anden ende, så ud med det, det skulle ikke undre mig om der tilsvarende var noget i motorrummet, da der er ret så mange, få fjernet det der ikke er til noget så det bliver mere overskueligt...

Softice 30-03-2012 14:23

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38077)
ja jeg går systemet igennem...

ved ikke hvordan sådan noget fungerer.. men læser mig til det... skal også finde ud af hvordan det foregår når man sejler og generatoren lader, hvilken vej går det, og hvorfor.. så kan jeg måske den vej se om det kører igennem den lader der er, og om den så fungerer som septoren...

ellers må det være at invistere i sådan en svend...

her under min renovering af vinyl apteringen fandt jeg jo en del kabler og ledninger der hverken var tilsluttet noget i den ene eller anden ende, så ud med det, det skulle ikke undre mig om der tilsvarende var noget i motorrummet, da der er ret så mange, få fjernet det der ikke er til noget så det bliver mere overskueligt...

Al begyndelse er svær, men det kommer. Det er det værste med ældre både der er mange løse ender. Hver gang jeg finder noget så bliver det gået igennem. Det er nu ikke så slemt med den båd jeg har nu, men den gamle :eek: . Ledningen til dieselvarmeren skiftede farve og størrelse 3 gange og var samlet med kronmuffer.
Hvor mange batterier har du monteret?
Lader begge motorer på alle batterierne eller den ene lader start og den anden forbrug?

Lindegaard 30-03-2012 18:02

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38080)
Al begyndelse er svær, men det kommer. Det er det værste med ældre både der er mange løse ender. Hver gang jeg finder noget så bliver det gået igennem. Det er nu ikke så slemt med den båd jeg har nu, men den gamle :eek: . Ledningen til dieselvarmeren skiftede farve og størrelse 3 gange og var samlet med kronmuffer.
Hvor mange batterier har du monteret?
Lader begge motorer på alle batterierne eller den ene lader start og den anden forbrug?

1: jeg har 4 batterier monteret... 3 x 115 Ah, 1 x 118 Ah...

2: er dig svar skyldig, aner ikke engang hvordan jeg skal kunne se det he he..

umiddelbart, går alle de strømførende røde 35 mm2, op til skillerelæet, der er ialt 4,
de 2 er mærket med 2 stk tape, de andre 2 med 1 stk tape, jeg ville så gå ud fra at de
på samme måde er mærket ved batterierne, således at dem med 1 stk tape f.eks sidder
på start batterierne, og dem med 2 på forbrug, men bag på skillerelæet er de tilsluttet således: de 2 med 2 stk tape sidder henholdsvis 1 på bank 1 og 1 på bank 2, og de 2 med 1 stk tape sidder begge på bank "alle", jeg ville jo mene der skulle være en af hver på denne, og da jeg fik problemer med ikke at ha' strøm nok, stod vælgeren på alle hvilket efter hvad jeg lige kan se går på forbrug...

måske derfor forrige ejer sagde det var ligemeget, hvortil han måske mente, ligemeget om 1 eller 2 da det er start batteri...

jeg tager ned søndag og følger kabler og markerer hvad der er hvad, og starter med batterikablernes vandring he he

skulle man ikke mene det ene batteri med 118 Ah burde være nok til start af begge motorer??

Softice 30-03-2012 19:23

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38081)
1: jeg har 4 batterier monteret... 3 x 115 Ah, 1 x 118 Ah...

2: er dig svar skyldig, aner ikke engang hvordan jeg skal kunne se det he he..

umiddelbart, går alle de strømførende røde 35 mm2, op til skillerelæet, der er ialt 4,
de 2 er mærket med 2 stk tape, de andre 2 med 1 stk tape, jeg ville så gå ud fra at de
på samme måde er mærket ved batterierne, således at dem med 1 stk tape f.eks sidder
på start batterierne, og dem med 2 på forbrug, men bag på skillerelæet er de tilsluttet således: de 2 med 2 stk tape sidder henholdsvis 1 på bank 1 og 1 på bank 2, og de 2 med 1 stk tape sidder begge på bank "alle", jeg ville jo mene der skulle være en af hver på denne, og da jeg fik problemer med ikke at ha' strøm nok, stod vælgeren på alle hvilket efter hvad jeg lige kan se går på forbrug...

måske derfor forrige ejer sagde det var ligemeget, hvortil han måske mente, ligemeget om 1 eller 2 da det er start batteri...

jeg tager ned søndag og følger kabler og markerer hvad der er hvad, og starter med batterikablernes vandring he he

skulle man ikke mene det ene batteri med 118 Ah burde være nok til start af begge motorer??

Har du skillerelæ og omskifter eller det det ups at du kaldte omskifteren skillerelæ?

Lindegaard 30-03-2012 23:11

1 Vedhæftelse(r)
Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38082)
Har du skillerelæ og omskifter eller det det ups at du kaldte omskifteren skillerelæ?

hmmm, det må nok være en omskifter, den kan stå i 1, 2 eller begge (1,2, All.)

uploader lige et billede af batterierne.. håber at komme i båden søndag, så skal jeg fotografere de dele jeg har nævnt tidligere...

Softice 31-03-2012 05:39

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38085)
hmmm, det må nok være en omskifter, den kan stå i 1, 2 eller begge (1,2, All.)

uploader lige et billede af batterierne.. håber at komme i båden søndag, så skal jeg fotografere de dele jeg har nævnt tidligere...

Zoomede ind på billedet de 2 batterier længst væk er er Type 943 og med 2 stk tape på + må være dine forbrugs batterier og de 2 andre type er dine start batterier.
Kikkede i en ældre tråd og så at vi har været dette igennem før mht til dine batterier. Fik du købt/lånt den lille bog El om bord?

Lindegaard 31-03-2012 14:40

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38086)
Zoomede ind på billedet de 2 batterier længst væk er er Type 943 og med 2 stk tape på + må være dine forbrugs batterier og de 2 andre type er dine start batterier.
Kikkede i en ældre tråd og så at vi har været dette igennem før mht til dine batterier. Fik du købt/lånt den lille bog El om bord?

ja, lånte den, men det er efterhånden længe siden, måske jeg skulle investere iden istedet så man har den liggende.. :-)

forstod det godt nok sådan på den forrige ejer at de var koblet 1-3, 2-4.

men det bliver nu checket og ordnet fra bunden af, så jeg ved hvad der er hvad.

mht. skillerelæ læste jeg dette ved septor:

Når motoren startes, lades der først på motorbatteriet. Det elektronisk spændingsstyrede relæ åbner derefter (når motorbatteriet er opladet) for ladning af forbrugsbatteri(erne), samt favoriserer startbatteriet.

nu er jeg da lettere forvirret.. er motor og start batteri ikke det samme?

derudover burde et startbatteri vel være nok?

så kunne jeg ha' 3 til forbrug på hver 115 AH, total 345 AH, og altså stadig holde mig inden for den grænse på 400AH for max på forbrugsbatteri gruppe hvis altså den lille model er stor nok til min generator, ved ikke lige hvad strømkapaciteten på den er, må lige checke.

så kunne det sidste batteri på 118 Ah vel sagtens anvendes som startbatteri, med mindre jeg skal ha et til hver motor...

Lindegaard 31-03-2012 15:05

der findes jo en del typer skillerelæ...

men går ud fra at den du taler om er den der hedder: SEPTOR 75 (12 V) el. SEPTOR 12/300 (12 V 300 A)...

men der findes jo også denne type: http://www.palby.dk/Catalog.aspx?Cat...language=da-dk

Softice 31-03-2012 15:11

1 Vedhæftelse(r)
Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38087)
ja, lånte den, men det er efterhånden længe siden, måske jeg skulle investere iden istedet så man har den liggende.. :-)

forstod det godt nok sådan på den forrige ejer at de var koblet 1-3, 2-4.

men det bliver nu checket og ordnet fra bunden af, så jeg ved hvad der er hvad.

mht. skillerelæ læste jeg dette ved septor:

Når motoren startes, lades der først på motorbatteriet. Det elektronisk spændingsstyrede relæ åbner derefter (når motorbatteriet er opladet) for ladning af forbrugsbatteri(erne), samt favoriserer startbatteriet.

nu er jeg da lettere forvirret.. er motor og start batteri ikke det samme?

derudover burde et startbatteri vel være nok?

så kunne jeg ha' 3 til forbrug på hver 115 AH, total 345 AH, og altså stadig holde mig inden for den grænse på 400AH for max på forbrugsbatteri gruppe hvis altså den lille model er stor nok til min generator, ved ikke lige hvad strømkapaciteten på den er, må lige checke.

så kunne det sidste batteri på 118 Ah vel sagtens anvendes som startbatteri, med mindre jeg skal ha et til hver motor...

Jo motor batteri og startbatteri er det samme.
Kik lige på denne vedhæftede fil på side 13 den beskriver ca den opsætning du har. Jeg vil som jeg læser det skifte det relæ ud med et zeptor skillerelæ eller lignede og gå af med den omskifter du har. Selvfølgelig skal du have hovedafbryder på batterierne om du kan bruge den omskifter du har ved jeg ikke. Så skal du have lavet så begge startere får strøm fra startbatteri og så have serie koblet 3 forbrugsbatterier så skulle du være kørende/sejlende. Jeg vil tro det er løsningen. Kan være nogle af fenderens elektronik kyndige vil give sit besyv med her. Med denne opsætning vil du når du starter motorerne først lade dit startbatteri op når den er klar vil der automatisk blive ladet på forbrugsbatterierne. Når man kobler laderen på så vil du med landstrøm få ladet dine forbrugsbatterier op og startbatteri uden at skal skifte på nogle kontakter.

Softice 31-03-2012 15:17

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38088)
der findes jo en del typer skillerelæ...

men går ud fra at den du taler om er den der hedder: SEPTOR 75 (12 V) el. SEPTOR 12/300 (12 V 300 A)...

men der findes jo også denne type: http://www.palby.dk/Catalog.aspx?Cat...language=da-dk

Septor DUO 75 vil jeg bruge.
Jeg ved godt den ligger i den dyre ende, men jeg vil gerne ofre de penge på at det virker og at du får dine batterier ladet helt op. Som de skriver er modstanden næsten 0 så derfor lades batterierne med max.

Lindegaard 31-03-2012 15:44

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38090)
Septor DUO 75 vil jeg bruge.
Jeg ved godt den ligger i den dyre ende, men jeg vil gerne ofre de penge på at det virker og at du får dine batterier ladet helt op. Som de skriver er modstanden næsten 0 så derfor lades batterierne med max.

de har jo også den større model 300, men som jeg ummiddelbart kan se det, er det til væsenligt større både end vores..
der står således:

De store 300 A septorer benyttes i store både / busser med store (ca.100 A og større) generatorer og store batteriblokke på over 3-500Ah, eller som ekstra relæ til tredje batteri, hvor motoren under gang, skal afgive store strømme til
bovpropeller, ankerspil, trækspil o.l.


vi har jo godt nok bovpropel og ankerspil.. og mener de får strøm via startbatteriet.. måske derfor der er 2... hmmm...

checker det jeg kan i morgen.. og prøver at følge ledningerne

Softice 31-03-2012 15:50

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38091)
de har jo også den større model 300, men som jeg ummiddelbart kan se det, er det til væsenligt større både end vores..

Ja, men den lille er stor nok.

Lindegaard 02-04-2012 14:09

2 Vedhæftelse(r)
Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38092)
Ja, men den lille er stor nok.

jeg ligger lige et billede op af det tråden egentlig startede med, nemlig en genstridig bolt på generatoren...

det er den "lille" bolt, til højre i billedet, nederst på generatoren..
den der som det kan ses på billede 2, går tværs gennem, og holder den på plads..

overvejer lidt en metalklinge på bajonetsaven, og skære den fri...

goffy 02-04-2012 14:22

kan bolten ikke drejes. Hvis der er dannet ir/rust i hullet men bolten kan drejes, har jeg haft held med at presse hård på gevind-enden med en træklods, samtidig med at der skrues på bolten. gevindet kan måske begynde at skære gevind igennem irret og så skrues bolten ud.

Softice 02-04-2012 14:26

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38113)
jeg ligger lige et billede op af det tråden egentlig startede med, nemlig en genstridig bolt på generatoren...

det er den "lille" bolt, til højre i billedet, nederst på generatoren..
den der som det kan ses på billede 2, går tværs gennem, og holder den på plads..

overvejer lidt en metalklinge på bajonetsaven, og skære den fri...

Kan godt se at den sidder lidt dårligt at komme til. Jeg vil hver gang jeg kom derned smører den ind i WD 40 evt tage en varmepistol og varme huset hvor bolten sidder op da det jo er af aluminium. Hvis du skal og kan komme til at banke på gevind siden så skrue en møtrik på næsten helt ind så du ikke gør bolten flad.

Lindegaard 02-04-2012 21:24

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 38114)
kan bolten ikke drejes. Hvis der er dannet ir/rust i hullet men bolten kan drejes, har jeg haft held med at presse hård på gevind-enden med en træklods, samtidig med at der skrues på bolten. gevindet kan måske begynde at skære gevind igennem irret og så skrues bolten ud.

nej, desværre, den sidder urokkeligt fast.... har prøvet det meste...

Lindegaard 02-04-2012 21:44

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38115)
Kan godt se at den sidder lidt dårligt at komme til. Jeg vil hver gang jeg kom derned smører den ind i WD 40 evt tage en varmepistol og varme huset hvor bolten sidder op da det jo er af aluminium. Hvis du skal og kan komme til at banke på gevind siden så skrue en møtrik på næsten helt ind så du ikke gør bolten flad.

gav den WD40 idag igen igen.. he he, men det ser ud til at andre end jeg har forsøgt sig med at få den af, den har nærmest "runde" kanter, hvilket gør det ekstremt svært ikke at nøgle eller top bare ryger med rundt..

der er næsten ingen plads på gevind siden, så kan ikke rigtig få fart på hammeren.

er det ikke bare at skære den af, og så i med en ny, det kan da ikke være svært at finde en sådan bolt..

må indrømme, iforhold til min ryg, så er det sgu besværligt at ligge der nede, og ikke rigtig ku komme til...

Softice 03-04-2012 06:21

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38128)
gav den WD40 idag igen igen.. he he, men det ser ud til at andre end jeg har forsøgt sig med at få den af, den har nærmest "runde" kanter, hvilket gør det ekstremt svært ikke at nøgle eller top bare ryger med rundt..

der er næsten ingen plads på gevind siden, så kan ikke rigtig få fart på hammeren.

er det ikke bare at skære den af, og så i med en ny, det kan da ikke være svært at finde en sådan bolt..

må indrømme, iforhold til min ryg, så er det sgu besværligt at ligge der nede, og ikke rigtig ku komme til...

Ja dårlig ryg er ikke godt for en bådejer når der skal fifles med ting som dette hvor det er ufremkommelig.
Det ser efterhånden ud til at skære hovedet af og så få en dorn og hammer på og så banke den ud er den eneste løsning.

Lindegaard 03-04-2012 11:40

tror også det bliver løsningen..

tror jeg flytter alle de emner om strøm over i min anden tråd "ny EL ombord"..

der kommer nok flere spørgsmål hvad det angår he he...

eller er det admin der gør det.. flytter indlægende

Lindegaard 03-04-2012 18:32

så røj hovedet på bolten, easy peacy... 3 sekunder.. men men men...

den skide bolt er stadig ikke til at få ud.. og man kan sgu ikke komme til imellem beslaget forneden og skære der..

så nu er jeg gået igang med at bore den ud...

Softice 03-04-2012 18:38

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38144)
så røj hovedet på bolten, easy peacy... 3 sekunder.. men men men...

den skide bolt er stadig ikke til at få ud.. og man kan sgu ikke komme til imellem beslaget forneden og skære der..

så nu er jeg gået igang med at bore den ud...

Kan du ikke komme til med en dorn og hammer?

Lindegaard 03-04-2012 20:55

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38145)
Kan du ikke komme til med en dorn og hammer?

jo, sagtens.. den giver sig bare ikke en tomme... tror jeg bankede løs på den i små 20 minutter før jeg opgav, (mest pågrund af blodmangel i hovedet he he)..

er begyndt at bore, men må have min rigtige boremaskine på 220v med derned istedet for min batteridrevne, selvom den da fik banet sig et par millimeter på vej..

jeg har en hulens masse værktøj og ikke mindst bor, efter min far.. ved dog ikke lige hvordan jeg skælner et metalbor fra de andre, ved godt hvordan et træbor og murbor ser ud
men er der en der kan fortælle mig hvad der kendetegner metalbor?? er det noget med HSS?

Softice 03-04-2012 21:13

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38147)
jo, sagtens.. den giver sig bare ikke en tomme... tror jeg bankede løs på den i små 20 minutter før jeg opgav, (mest pågrund af blodmangel i hovedet he he)..

er begyndt at bore, men må have min rigtige boremaskine på 220v med derned istedet for min batteridrevne, selvom den da fik banet sig et par millimeter på vej..

jeg har en hulens masse værktøj og ikke mindst bor, efter min far.. ved dog ikke lige hvordan jeg skælner et metalbor fra de andre, ved godt hvordan et træbor og murbor ser ud
men er der en der kan fortælle mig hvad der kendetegner metalbor?? er det noget med HSS?

Nu er det vel ikke sådan at du bruger en hammer til at slå dykkere i med altså en lille hammer. Du skal bruge en der er punch i. Du skal passe på med at bore den ud, da du han komme til at børe skævt og ødelægge beslaget hvor generatoren sidder fast på. HSS er metal, men der findes mange typer. Synd du ikke bor lige om hjørnet så kunne man jo have givet en hånd.

Lindegaard 03-04-2012 22:14

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38148)
Nu er det vel ikke sådan at du bruger en hammer til at slå dykkere i med altså en lille hammer. Du skal bruge en der er punch i. Du skal passe på med at bore den ud, da du han komme til at børe skævt og ødelægge beslaget hvor generatoren sidder fast på. HSS er metal, men der findes mange typer. Synd du ikke bor lige om hjørnet så kunne man jo have givet en hånd.

ikke en lille hammer... men heller ikke en muggert, det er der sgu'tte plads til he he

det er lidt besværligt at skulle koncentrere sig om ikke at slå sig over fingrene og samtidig hugge til på så lidt plads..

ja passer på, kører et par millimeter smallere bor og håber på den giver sig, men må sige jeg er imponeret over den sidder så godt..

ja en skam, kunne godt ha brugt en til at om det var mig der var helt gal på den.. he he

Softice 04-04-2012 01:36

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38150)
ikke en lille hammer... men heller ikke en muggert, det er der sgu'tte plads til he he

det er lidt besværligt at skulle koncentrere sig om ikke at slå sig over fingrene og samtidig hugge til på så lidt plads..

ja passer på, kører et par millimeter smallere bor og håber på den giver sig, men må sige jeg er imponeret over den sidder så godt..

ja en skam, kunne godt ha brugt en til at om det var mig der var helt gal på den.. he he

Så kan jeg jo ikke sige andet en pøj pøj.Bare blive ved med at give WD 40 så længe du kan.

Lindegaard 04-04-2012 10:24

Citér:

Originally Posted by Softice (Indlæg 38155)
Så kan jeg jo ikke sige andet en pøj pøj.Bare blive ved med at give WD 40 så længe du kan.

tak, overvejede om ikke min finecutter kan tage bolten på indersiden, altså imellem "armene" der holder den, derved er det ikke meget der skal bores, finecutteren's skær til metal er jo blot 7 mm bred og kan komme ind de særeste steder.. giver det sgu et forsøg.

Softice 05-04-2012 07:09

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 38169)
tak, overvejede om ikke min finecutter kan tage bolten på indersiden, altså imellem "armene" der holder den, derved er det ikke meget der skal bores, finecutteren's skær til metal er jo blot 7 mm bred og kan komme ind de særeste steder.. giver det sgu et forsøg.

Ja dette kunne måske være en ide. Det er et godt stykke værktøj.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 128,124
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, GeorgianaB
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden