|
- Off topic
( http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=60)
- - Årets julegave
( http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3638)
Årets julegave
Så er årets julegave til mig selv dumpet ind. Jeg er kommet til at købe et diesel oliefyr til båden. Brugt, men glæder mig til at få gang i det.
|
Miss Mancini |
21-12-2011 10:08 |
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36060)
Så er årets julegave til mig selv dumpet ind. Jeg er kommet til at købe et diesel oliefyr til båden. Brugt, men glæder mig til at få gang i det.
|
Havde det ikke været bedre med et benzinfyr ?
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 36061)
Havde det ikke været bedre med et benzinfyr ?
|
hvorfor?
|
nicolajjetrider |
21-12-2011 11:42 |
Vi købte selv et Webasto Evo 3900 til vores, hvor jeg lavede 30Liter Ekstern Diesel tank, for at undgå urenhed i forbrændingen på fyret. Vi er vildt glade for vores! :)
Hvilket købte du?
|
Det er et gammelt Ardic 041-D. Minder ret meget om Eberspächers Airtronic D4, hvilket nok ikke er underligt, da Eberspächer overtog Ardic.
Jeg ville ikke have et benzin-fyr. Ingen grund til at introducere endnu en bombe-trussel i båden. Det er rigeligt med benzin-motoren. Der fulgte en lille diesel-plast-dunk med, og den skal bare kunne rumme 5 liter. Jeg har ikke behov for at fyret får brændstof fra den alm. brændstoftank - dvs. motorens brændstoftank. Hvis det hele havde været diesel, var det en ok løsning med at suge fra tanken, men egentlig har jeg det også fint med det er helt adskilt.
|
Tillykke med fyret.
Det tror jeg ikke du komer til at fortryde. Jeg fik en gammel petroleums brænder sidste vinter (ThermiC) og den har kørt rigtig godt. Det er især forår, når vandet er koldt at det er guld værd. Min erfaring er at hvis det har kørt fra fredag aften, så er hynderne og skroget så varme at det bliver rigtig godt lørdag nat;-) Selvom vandet er under 10 grader varmt. Hvad er der at strømforbrug på et Ardic fyr? Mit bruger under 1A så mit 70 Ah batteri kan sagtens holde en hel nat for fuld varme.
|
Citér:
Originally Posted by frk yde
(Indlæg 36071)
Tillykke med fyret.
Det tror jeg ikke du komer til at fortryde. Jeg fik en gammel petroleums brænder sidste vinter (ThermiC) og den har kørt rigtig godt. Det er især forår, når vandet er koldt at det er guld værd. Min erfaring er at hvis det har kørt fra fredag aften, så er hynderne og skroget så varme at det bliver rigtig godt lørdag nat;-) Selvom vandet er under 10 grader varmt. Hvad er der at strømforbrug på et Ardic fyr? Mit bruger under 1A så mit 70 Ah batteri kan sagtens holde en hel nat for fuld varme.
|
Jeg tror faktisk det er oppe på 5A.
Jeg kan se på tegningen at der mangler et brændstoffilter. Man kan ikke bruge et benzin-filter til diesel vel?
|
Norvik20" |
21-12-2011 19:21 |
Tillykke med fyret, det bliver du glad for. Jeg satte selv fyr i båden forrige år, og var lige på vandet i dag, med 20C i kabinen. :)
Ang. benzinfyr i både, så er det fy!
Det er ikke lovligt at sætte benzinfyr i en båd, om båden så er benzindrevet eller ej.
Mvh
|
Norvik20" |
21-12-2011 19:27 |
5 A lyder af meget, mon ikke det kun er i opstartsfasen?
Et benzinfilter kan godt bruges til diesel, det bruger jeg ihvertfald som for-filter, ifbm. en el-brændstofpumpe. Jeg har ikke oplevet nogen problemer.
Mvh
|
Tillykke med fyret den bliver du helt sikkert glad for.
Min bliver brugt meget ved sæson start og slut og med det lorte vejr vi havde i ferien (regn hver dag) havde jeg også fyret til at køre meget af tiden, dog kun på svag styrke. Jeg har jo agterkahyt som kalechen dækker, det gør at jeg kan have rullet op bagud uden det regner ind og så med fyret kørende holdes fugten effektivt ude :D:D
efter en aften ved grillen og det begynder at blive køligt er det rart at bare lige tænde fyret og så flytte indenfor.
De 5 ah tror jeg kun er i det øjeblik den tænder (gløderøret) og derefter nok kun omkring 2 - 2,5 ah
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36065)
Det er et gammelt Ardic 041-D. Minder ret meget om Eberspächers Airtronic D4, hvilket nok ikke er underligt, da Eberspächer overtog Ardic.
Jeg ville ikke have et benzin-fyr. Ingen grund til at introducere endnu en bombe-trussel i båden. Det er rigeligt med benzin-motoren. Der fulgte en lille diesel-plast-dunk med, og den skal bare kunne rumme 5 liter. Jeg har ikke behov for at fyret får brændstof fra den alm. brændstoftank - dvs. motorens brændstoftank. Hvis det hele havde været diesel, var det en ok løsning med at suge fra tanken, men egentlig har jeg det også fint med det er helt adskilt.
|
Pas på, det tager om sig....næste indkøb er en lækker lille sag af en VP KAD 300 med 285 ivrige diesel HK som fremdrivning.
Hvorfor ikke gå linen helt ud når det drejer sig om sikkerhed :D:D
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
(Indlæg 36079)
Pas på, det tager om sig....næste indkøb er en lækker lille sag af en VP KAD 300 med 285 ivrige diesel HK som fremdrivning.
Hvorfor ikke gå linen helt ud når det drejer sig om sikkerhed :D:D
|
Ahhh - du vil bytte. Min motor er jo også helt ny, så du gør en god handel :D:D:D:D
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36081)
Ahhh - du vil bytte. Min motor er jo også helt ny, så du gør en god handel :D:D:D:D
|
NEj for pokker, ingen byttehandel..:rolleyes:
Håbede bare at hvis jeg forvildede mig ned i Roskilde fjord til sommer, så kunne jeg møde en anden lækker SR med den sprøde lyd (et Horizonblue udtryk:) af en række-6'er diesel med kompressor og turbolader !!
|
Har fået samlet fyret og afprøvet det.
Alt går sådan set i gang - også brændstofpumpen.
Men den suger ikke nogen olie, så jeg mistænker luft i systemet.
Der står faktisk også i manualen at den pumpen dunker når der er luft i systemet.
Nogen der ved hvad man gør - dvs. hvordan man lufter sådan en fætter ud, så den suger?
|
Norvik20" |
21-12-2011 21:03 |
Da jeg monterede mit fyr, blæste jeg olien frem til pumpen, før den første opstart. Dette for at fylde filteret og brændstofslangen, så fyret ikke skulle gå i alarm for manglende brændstof.
Da oplevede jeg ikke problemer med luft.
Kan huske at der stod noget om, at de originale tynde brændstofslanger, ikke måtte udskiftes med nogle, der var ret meget tykkere.. Det havde noget med luft og pumpen at gøre.
Håber dette kunne hjælpe.
Edit: De færreste pumper, er gode til at suge/pumpe luft.
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
(Indlæg 36084)
NEj for pokker, ingen byttehandel..:rolleyes:
Håbede bare at hvis jeg forvildede mig ned i Roskilde fjord til sommer, så kunne jeg møde en anden lækker SR med den sprøde lyd (et Horizonblue udtryk:) af en række-6'er diesel med kompressor og turbolader !!
|
Du kommer bare til Roskilde - så skal vi nok give dig lyd :)
Tillykke med fyret Thomas - har du tænkte dig at bygge den ind skroget eller hvordan?
|
Jeg har faktisk ikke helt besluttet hvor det skal monteres endnu. Der er egentlig mest plads i motorrummet, men det holder ikke pga. benzinmotoren. Jeg skal nok finde et sted til den. Nu skal jeg dog lige have den til at suge olie først. Det spiller ikke rigtig selv om brændstofpumpen kører.
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36126)
Jeg har faktisk ikke helt besluttet hvor det skal monteres endnu. Der er egentlig mest plads i motorrummet, men det holder ikke pga. benzinmotoren. Jeg skal nok finde et sted til den. Nu skal jeg dog lige have den til at suge olie først. Det spiller ikke rigtig selv om brændstofpumpen kører.
|
Thomas jeg har været med til at starte sådanne fyr op fra ny af, og det kan godt tage ret lang tid inden den kan suge, det bedste du kan gøre er at prøve at suge olien op med noget vakum, kan ikke huske om man kan suge igemmen pumpen, ellers må du gøre det inden, dels for at tjekke om der er utærheder, og ellers for at få det op til pumpen, som der er andre der har skrevet suger pumper luft meget dårligt kan du høre om pumpen "klikker" når du forsøger at starte den op
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36126)
Jeg har faktisk ikke helt besluttet hvor det skal monteres endnu. Der er egentlig mest plads i motorrummet, men det holder ikke pga. benzinmotoren. Jeg skal nok finde et sted til den.
|
Min kammerat har sit monteret i hulrummet bagved fodenden af stikkøjen.
Er der en inspektionslem ind til det rum på din?
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
(Indlæg 36145)
Min kammerat har sit monteret i hulrummet bagved fodenden af stikkøjen.
Er der en inspektionslem ind til det rum på din?
|
Ja, der kan jeg godt komme ind, og det er da også det sted jeg forestiller mig det skal være. Diesel-tanken kan på den måde sagtens blive i motorrummet. Jeg er i tvivl om lyd og lugt vil genere, men nu må vi se. Det bliver dejligt.
|
Så blev det alligevel jul. Efter lidt pudse, pleje, rense, suge, puste, trykke, klemme, tænde, slukke, tænde, slukke, vente, tænde, slukke, vente igen, tænde slukke ----------------------- tataaaaaaaaaaaaaaaaa. Varme :-)
OK, også en masse ulækker røg og lidt host og hak. Men det spiller squ og jeg glæder mig til at få det i båden. Der skal lige købes lidt varmluftrør, og et rør til udstødningen i særdeleshed. Den bliver ederhyleme varm og skal ekspederes langt væk med en passende slange.
|
Fint at den kører :D der skal nogle starter til for at få luften ud.
jeg købte noget glassnor og vilkede det rundt rundt om udstødningsslangen.
|
Miss Mancini |
24-12-2011 13:03 |
Jeg har sammen med min bil købt en fælles julegave......:):):):):)
Det vækker glæde både hos bil og ejer-dlof--f
Nogen som vil gætte..:) ?
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 36634)
Jeg har sammen med min bil købt en fælles julegave......:):):):):)
Det vækker glæde både hos bil og ejer-dlof--f
Nogen som vil gætte..:) ?
|
et 150hk kompressor kit
|
Miss Mancini |
24-12-2011 13:17 |
Citér:
Originally Posted by molboen
(Indlæg 36635)
et 150hk kompressor kit
|
Nej, desværre.
|
Casper T |
24-12-2011 13:37 |
1 Vedhæftelse(r)
Nyt logo til fronten samt bagklap
|
Miss Mancini |
24-12-2011 16:02 |
Nej, desværre...:)
|
Citér:
Originally Posted by goffy
(Indlæg 36633)
Fint at den kører :D der skal nogle starter til for at få luften ud.
jeg købte noget glassnor og vilkede det rundt rundt om udstødningsslangen.
|
Hej Goffy. Hvilken type udstødningsslange har du? Der fulgte en med der umiddelbart bare virker som en pvc-slange og jeg er usikker på om den er god nok.
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36642)
Hej Goffy. Hvilken type udstødningsslange har du? Der fulgte en med der umiddelbart bare virker som en pvc-slange og jeg er usikker på om den er god nok.
|
Det er som et stykke flexslange, men i rustfrit stål og jeg bøjede den til så den passede og derefter viklede jeg glassnoren om. kan ses her nederst på side 9
http://www.webasto.co.dk/files/pdf/Tilbehorapril08.pdf
|
1 Vedhæftelse(r)
tog lige et skan fra Masnedå kataloget side 323
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
(Indlæg 36578)
Så blev det alligevel jul. Efter lidt pudse, pleje, rense, suge, puste, trykke, klemme, tænde, slukke, tænde, slukke, vente, tænde, slukke, vente igen, tænde slukke ----------------------- tataaaaaaaaaaaaaaaaa. Varme :-)
OK, også en masse ulækker røg og lidt host og hak. Men det spiller squ og jeg glæder mig til at få det i båden. Der skal lige købes lidt varmluftrør, og et rør til udstødningen i særdeleshed. Den bliver ederhyleme varm og skal ekspederes langt væk med en passende slange.
|
Hvis du kan og har mulighed for det så få dine varmeslanger isoleret når du installere dem. Der er uhyggelig meget varmespild i slangerne. Jeg har selv en D41 og den giver ikke meget varme pga uisolerede slanger. Har lige bytte mig til en eberspächer d3l som skal prøves af. Den har ikke kørt i længe og nu ligger den i en papkasse i garagen og venter på at jeg kommer hjem og prøver den af. Du skal også tænke på dimentioneringen af slanger og at bøjninger og vinkler nedsætter luftstrømningen en del.
Sakset fra Kjøller: Dieselvarmere (luft)
Da alle varmere fra start er konstrueret til biler blev disse tidligere, mere eller mindre modificeret sat i bådene.
I dag ændres/konverteres disse varmere ofte så meget, at man kan tale om deciderede båd/marinevarmere. Materialet er rustfrit stål eller aluminium. Tanktilslutning, kabel og afgassystemer skal være helt anderledes i en båd end i en bil. CE/ISO normen m.fl. stiller store krav specielt til monteringen og tilbehøret, da de fleste (alle) fejl med varmere i både har været med "bilvarmere" der ikke har været korrekt monteret og tilstrækkeligt modificeret. Erfaringen viser, at selve varmeren "kun" er ca. 50%. Marinetilbehøret og selve monteringen er mindst 50 % af det færdige resultat.
Da dieselluftvarmere er tænkt til den mellemstore og større familiebåd, er de forsynet med en kraftig blæsermotor der muliggør transport af store mængder luft (ca. 120 m3 til ca. 300 m3 i timen) i lange luftslanger (ca. 10-13 m). Luftmodstanden i slangerne forøges kraftigt med slangernes længde og antal bøjninger.
En "bilvarmer" der eksempelvis leveres med Ø 60 mm slange (til korte afstande) skal til både ændres til Ø 75 mm slange, - Ø 75 til Ø 90 mm o.s.v. Nye motorer, bedre blæserhjul o.lign. har de seneste år reduceret strømforbruget og ikke mindst lydniveauet væsentligt i forhold til tidligere. Bådenes strømkapacitet har også ændret sig (flere batterier, gode ladere o.s.v.), så strømproblemet ved anvendelse af bådvarmere er mindsket eller elimineret.
|
Tak for de gode råd. Min båd er jo meget lille og jeg forventer ikke mange meter rør. Måske skulle jeg alligevel overveje isolering. Så ved man hvor varmen ryger hen og hvor den ikke ryger hen. Hvad ville du isolere med?
Andet spørgsmål: Det der glastråd Goffy snakker om. Er det alm. glasfibervæv eller noget specielt?
|
glassnoren jeg brugte er af den type der bliver brugt som pakning i feks. brændeovne-låger. findes i mange tykkelser og findes også som bånd.
http://www.vvs-grossisten.dk/index/glassnor-694
får en del år siden var det asbest der blev brugt, men idag er det glas.
http://www.dmp.dk/produkt.asp?type=g...kninger&inr=18
disse er dog kun til udstødningsslangen da den bliver meget varm.
det er en rigtig god ide også at isolere luft/varme slangerne især hvis de trækkes igennem kistebænken, hvor drikkevarene opbevares, varm øl smager ikke godt.
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 36636)
Nej, desværre.
|
Hmm, det bliver så din julegave til næste år.
Hvad så med et par 25" alu frederikker med vintergummi på
|
Miss Mancini |
26-12-2011 14:17 |
Citér:
Originally Posted by molboen
(Indlæg 36658)
Hvad så med et par 25" alu frederikker med vintergummi på
|
Var selvfølgelig også en mulighed, men dem jeg har er jeg mægtig glad for..:)
|
Glædelig jul til jeg alle.
Ikke for at stjæle tråden, men når vi nu er omkring varme i båden findes der så nogle faste rør der kan bruges som varmerør i stedet for de sorte med alu beklædning indvendig. Jeg tænker på flexslangerne er meget sårbare overfor tryk særlig når de har været brugt et stykke tid. Så findes der papslanger, med det er vel ikke så godt i fugtig marine miljø. Hvis man skal bruge alu rør som man bruger i ventilation er det sikkert et must at få dem isoleret.
Jeg havde i min gamle båd nogle grå nedløbsrør, men når de blev varme lugtede de fælt.
|
Helt i orden. Det handler jo om varme i båden.
Der kører i forvejen en anden tråd midt inde i denne, og den er straks sværere at associere til noget med varme i båden.
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 36634)
Jeg har sammen med min bil købt en fælles julegave......:):):):):)
Det vækker glæde både hos bil og ejer-dlof--f
Nogen som vil gætte..:) ?
|
SÅ tror jeg at vi er nød til at vide hvad I fik
|
Miss Mancini |
02-01-2012 20:50 |
Citér:
Originally Posted by molboen
(Indlæg 36728)
SÅ tror jeg at vi er nød til at vide hvad I fik
|
Det er en sort genstand, som SKAL "spændes" fast......
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
(Indlæg 36729)
Det er en sort genstand, som SKAL "spændes" fast......
|
en rygsæk
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:07. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,919
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Jillic-661 |
|